Het nieuwe normaal, hoe krijgen we dat gecommuniceerd?

het nieuwe normaal

De besmettingscijfers van mensen met corona dalen, het festivalseizoen is weer begonnen en er zijn geen beperkingen meer. Volgens mij kunnen we wel stellen dat het voorlopig gedaan lijkt met corona in Nederland. En als je om je heen kijkt of andere mensen spreekt, lijkt niemand er ook meer echt mee bezig te zijn. Tijd dus voor het nieuwe normaal. Of bestaat dat helemaal niet? Vallen we niet rechtstreeks terug in oude gewoontes?

Het nieuwe normaal

Tijdens de coronapieken werd er voortdurend gesproken over het nieuwe normaal. Corona maakte dat we ons eigen gedrag eens kritisch bekeken, om vervolgens te concluderen dat na de pandemie alles anders zou worden. Meer vanuit huis werken (en dus minder files). Betere gedragsnormen met elkaar (thuisblijven als je verkouden bent) en meer op vakantie in de eigen regio (en dus minder vliegen). Dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar wat is daar nu van terecht gekomen?

Terug naar het oude normaal

Als je de digitale kranten open slaat, dan lijkt het er meer op dat we terugkeren naar het oude normaal. Het enthousiasme voor een vliegvakantie is in Nederland hoger dan in welk ander land dan ook. De KNVB plant als vanouds een hele berg wedstrijden in de periode dat waarschijnlijk corona weer oplaait. En bioscopen geven al aan dat oude patronen weer terugkeren. Kortom, is dit het nieuwe normaal of pakken we ons leven weer op zoals voor corona?

Waar komt het nieuwe normaal vandaan?

We stonden nog aan het begin van de coronapandemie toen premier Mark Rutte het had over het nieuwe normaal. Tijdens één van de coronapersconferenties had hij het over het vinden van het nieuwe normaal in de anderhalvemetersamenleving. Toen wisten we natuurlijk ook nog niet dat het hele circus van op en af beperkingen wel even zou duren. Hoeveel weerstand er ook was, na verloop van tijd wende de 1,5 meter en werden ook op steed meer plekken mondkapjes gedragen. Was dat dan waar we naartoe wilden?

Hoe creëren we samen het nieuwe normaal?

Feit is wel dat er natuurlijk iets veranderd is in de samenleving. We hebben een enorme vlucht genomen qua digitale toepassingen. We zijn kritischer gaan nadenken over de zinvolheid van iedere dag op kantoor werken of het in de auto stappen voor een vergadering van een half uur. Toch zijn er ook weer oude gewoontes teruggekomen die we misschien liever kwijt dan rijk zouden zijn. Is er dan nog wel een mogelijkheid om nu in te zetten op het nieuwe normaal?

Definieer het nieuwe normaal

Het is natuurlijk voor iedereen anders wat voor hem of haar het nieuwe normaal zou inhouden. Het heeft weinig zin om dat voor iedereen tegelijk te bepalen. Zet met je vrienden, familie of collega’s in op de ideale situatie die voor jullie als groep werkt. En doe dat zodanig dat iedereen binnen die groep zich daarin herkent. Welke gewoontes van vroeger zijn prima en welke zie je liever verdwijnen?

Zeven manieren om het vol te houden

Wil je daadwerkelijk op ene andere manier gaan leven en werken, dan zijn er een aantal manieren waarop je dat het best kunt communiceren. Ten eerste, communiceer op die plekken waar je daadwerkelijk een gedragsverandering wilt zien. Dus wil je andere gewoontes op het werk, dan is de werkvloer de locatie om je boodschap te verkondigen. Ten tweede, herhaal. De kracht van gedragsverandering zit ‘m in herhalen. Denk maar terug aan de 1,5m, het handen wassen en niezen in je elleboog. Als je het vaak genoeg zegt, gaan steeds meer mensen het doen. Ten derde, geef concrete aanwijzingen mee hoe je het nieuwe normaal kunt organiseren. Veel mensen zijn best ontvankelijk voor gedragsverandering, mits je hen handvatten meegeeft hoe dat uit te voeren.

En verder

Daarnaast kun je het beste inspelen op de sociale omgeving van iemand. Dat heeft te maken met het imiteren van gewenst gedrag. Zie je iemand anders in je directe omgeving bepaald gedrag uitvoeren, dan ga je je hier waarschijnlijk aan spiegelen. Schets herkenbare situaties en voorkom weerstand. Geef aan hoe je het nieuwe normaal samen kunt vormgeven en vermijd het woord moeten. Mensen zoals jij en ik houden nu eenmaal van autonomie, we willen op z’n minst het idee hebben dat we zelf beslissen wat we doen. En als we het gevoel hebben dat we zelf kiezen voor het nieuwe normaal, lukt het een stuk beter om nieuw gedrag aan te leren.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.