Digitale communicatie

Digitale communicatie is de laatste jaren booming business. Een onderneming zonder website is eigenlijk bij voorbaat kansloos. Klanten willen in één oogopslag zien wat je doet als bedrijf, wat jij voor de klant kunt betekenen en hoe ze contact met jou kunnen opnemen. Een website geldt meer dan ooit als online visitekaartje voor je bedrijf. Maar digitale communicatie is ook interessant voor de consument. Het is de manier om snel contact op te nemen of om jezelf te profileren. Een paar voorbeelden.

Social media als marketinginstrument

Een belangrijk onderdeel van digitale communicatie zijn de social media. Waar sites als Facebook en Twitter in het begin voornamelijk werden gebruikt om in contact te staan met vrienden en familie, worden de social media nu steeds vaker gebruikt als marketinginstrument door bedrijven. Via social media kan een bedrijf een bepaald imago uitstralen. Daarnaast kan een onderneming een relatie opbouwen met haar klanten, door regelmatig interessante content of media te posten.

Social media om jezelf te verkopen

Voor de consument bieden de social media ook grote mogelijkheden. Zo kun je razendsnel in contact komen met bedrijven wanneer je een vraag hebt. Maar het is ook de manier om jezelf te profileren. Recruiters checken steeds vaker eerst jouw Facebook, Twitter of LinkedIn profiel om te kijken waar jij je mee bezig houdt. Door deze social media slim in te richten, kan je een recruiter in jouw richting sturen.

Digitale communicatie optimaliseren

Veel bedrijven gebruiken de online middelen tegenwoordig volop voor hun digitale communicatie. Echter, lang niet in alle gevallen verloopt de digitale communicatie soepel. De website is bijvoorbeeld niet geoptimaliseerd voor de zoekmachines, de gebruiksvriendelijkheid van online omgevingen is een probleem of de mogelijkheden van de social media worden niet volledig benut. Hetzelfde geldt voor de consument. We kunnen onze social media profielen nog veel meer inzetten in ons voordeel en beter omgaan met online hulpmiddelen. Aan de hand van theorie en praktijk leg ik op deze site uit hoe de digitale communicatie, zowel voor bedrijven als de consument, verbeterd kan worden.

One thought to “Digitale communicatie”

Reacties zijn gesloten.