Bedrijfscommunicatie

Bedrijfscommunicatie is een brede discipline binnen de communicatie. Zeker in het bedrijfsleven is uitleg over communicatie belangrijk. Met simpele ingrepen kan er vaak al veel bereikt worden. Op communicatieuitgelegd.nl blog ik regelmatig over interessante onderwerpen omtrent bedrijfscommunicatie. Daarbij kun je denken aan interne communicatie, externe communicatie of crisiscommunicatie.

Interne communicatie

De interne communicatie in een bedrijf is van groot belang. Een goede interne communicatie is namelijk de voorwaarde voor goede externe communicatie. Voor de communicatieafdeling van ieder bedrijf ligt er een schone taak om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Immers, alleen wanneer alle werknemers weten waar een bedrijf voor staat en wat de missie en visie is, kan dit succesvol naar buiten uitgedragen worden. Uitleg over communicatie is van essentieel belang en kan de cohesie tussen personeel bevorderen.

Externe communicatie

Elk bedrijf heeft uiteindelijk een gemeenschappelijk doel: het maken van winst. Zonder inkomsten komt er nou eenmaal geen brood op de plank. Voor het bereiken van de klant is externe communicatie belangrijk. Via communicatie moet een bedrijf uitleg geven wat de meerwaarde is voor een klant om bij het bedrijf te kopen. Maar externe communicatie bestaat ook uit adverteren, marketing en het primen van informatie. Externe communicatie via de social media wordt daarnaast steeds belangrijker. Het is de manier voor veel bedrijven om zich te profileren. Op communicatieuitgelegd.nl geef ik uitleg over externe communicatie in de vorm van interessante blogs.

Crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie voor bedrijven is bedoeld als ‘damage control’. Zodra er een crisis plaatsvindt, zal een bedrijf er alles aan doen om de reputatieschade zoveel mogelijk te beperken. Communicatie uitleg is daarbij van essentieel belang. Soms dient een bedrijf de verantwoordelijkheid te pakken, maar in andere gevallen kan het afschuiven ervan een betere optie zijn. Crisiscommunicatie mag niet onderschat worden. Een verkeerde keuze op communicatiegebied kan zomaar leiden tot een flinke deuk in het imago van een onderneming. Op deze blog geef ik regelmatig crisiscommunicatie uitleg.