Framing, FOMO, Summer of Love: de rol van de media in coronatijd

Summer of love

Het lijkt er nu toch wel echt op dat de coronacrisis op zijn eind loopt. Steeds meer mensen, ook jongeren, zijn minimaal één keer gevaccineerd. Sinds zaterdag zijn vrijwel alle coronamaatregelen versoepeld en is eigenlijk alleen de 1,5-meterregel nog over. Kroegen mogen weer regulier open, zowel binnen als buiten. We mogen weer naar festivals, mits we ons testen. Er staat ons een lange feestzomer te wachten. Althans, zo is het geframed in de media. Welke rol hebben de media gespeeld bij het creëren van een optimistische feeststemming?

Summer of love

Kijk je in de kranten, op internet, op televisie, dan kun je er niet omheen: er staat ons een Summer of love te wachten. Een wat? Vergelijkingen worden gemaakt met de zomer na de bevrijding in 1945 of de eerste zomer na de Vietnamoorlog. In mijn opinie gaan die vergelijkingen wat ver, maar goed, een Summer of love. Een begrip wat de wereld in is geholpen door de media, ik heb tot een maand geleden namelijk bijna geen enkele jongere horen zeggen dat dit ons te wachten staat. Maar wat doet een begrip als ‘Summer of love’ met de stemming in het land? Wat doet deze framing van de komende zomer met ons en met het land?

Vaccinatiebereidheid schiet omhoog

Waar je als overheid nog zoveel campagnes om te gaan vaccineren kunt organiseren, zie je hier de kracht van de media. De Summer of love is eigenlijk de best mogelijke campagne om mensen te laten vaccineren. Met de festivals en de vakantie voor de deur, wil iedereen zo snel mogelijk zijn of haar vaccin binnenhalen. Voor de 200.000 doses van Janssen, waarvoor maar 1 prik nodig is, werd op de eerste dag meer dan 2.000.000 (!) keer gebeld. Sommige mensen hebben het meer dan 100 keer geprobeerd, met als doel om zo snel mogelijk klaar te zijn om overal naartoe te mogen.

Wachtrijen bij de teststraten

Afgelopen weekend mochten de kroegen voor het eerst weer langer dan 22.00u open blijven. En ook reguliere stapavonden waren weer mogelijk, zonder anderhalve meter, mits de bezoekers een negatieve coronatest konden overleggen. En wat gebeurde er? Meterslange rijen voor de sneltestcentra op vrijdag en zaterdag. Een testsysteem dat tegen de grenzen van de capaciteit aanliep en duizenden jongeren die zich opmaakten voor een avondje feesten.

Fear of Missing Out, FOMO

Waar komt die enorme vaccinatiebereidheid en testbereidheid onder jongeren opeens vandaan? Zeker ook omdat een advies tot testen als je terugkomt uit feestbestemmingen in Spanje of Portugal door veel jongeren niet wordt opgevolgd. Het heeft te maken met FOMO: Fear of Missing Out. Nu de media rept over een Summer of love vol feest, festivals en vakantie, wil je natuurlijk niet buiten de boot vallen. Je wilt van A tot Z deze zomer meemaken, je wilt helemaal losgaan als nooit tevoren. Moet je daarvoor testen? Het zij dan zo. En kun je met vaccineren een test voorkomen? Liever gisteren dan vandaag. We willen simpelweg onderdeel zijn van de door de media geframede Summer of love.

Het tegengeluid: waarschuwingen

Nu alles weer opengaat, kwam er via diezelfde media die de Summer of love de wereld in hebben geholpen, ook een tegengeluid. Of eigenlijk meer een waarschuwingsgeluid van onder andere het Trimbosinstituut, Rutgers en Soa Aids Nederland. Men verwacht dat er excessen ontstaan op het gebied van drank, drugs en seks. We hebben immers zo lang niet helemaal los kunnen gaan, dat er een gevaarlijke cocktail kan ontstaan van deze drie, omdat eindelijk alles weer mogelijk is.

Reactie op Summer of love

Mijn idee is dat de reacties van het Trimbos, Rutgers en Soa Aids Nederland vooral voortkomen uit de associatie die oudere generaties nog hebben bij de Summer of love. De tijd waarin inderdaad alles kon en mocht, na een lange tijd van ontberingen. Ja, natuurlijk waren er het afgelopen jaar geen festivals en inderdaad, de kroegen waren lang dicht. Maar deze ‘Summer of love’ volgt niet op een tijd van oorlog. We mochten elkaar gewoon zien, er werd onderling gewoon alcohol gedronken. Het lijkt me daarom vooral een reactie op de framing door de media.

Summer of love of gewoon een normale zomer?

Maar goed, we gaan dus op voor een Summer of love. Een zomer met festivals, feesten, vakantie, uitgaan, terrasjes etc. Klinkt dat niet eigenlijk gewoon als een zomer zonder corona? Een zomer zoals we die gewend waren? En had je toen last van de Fear of Missing Out? Of koos je gewoon de momenten waarop je lekker wilde feesten? Zullen we dat laatste gewoon ook deze zomer doen? Zonder het de Summer of love te noemen.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.