Tijd om Nederland te ontdekken, hoe krijg je de Nederlanders zover?

Nederland vakantieland

De zomervakantie is officieel begonnen in Noord-Nederland. En in deze coronatijd is het in veel gevallen nog niet mogelijk om de eerder geboekte reis naar het buitenland te maken. Dus zijn mensen op zoek naar een alternatief. Bijvoorbeeld een mooie vakantie in ons eigen land. Waar veel vakantiegangers niet als eerste denken aan een vakantie in eigen land, biedt deze tijd een unieke kans om Nederland te herontdekken. Maar hoe krijg je mensen zo ver? Wat is er voor nodig om Nederlanders in Nederland op vakantie te laten gaan op communicatiegebied?

Nederlanders blijven in eigen land

De NOS meldde afgelopen weekend dat 40% van de Nederlanders deze zomervakantie in eigen land blijft. Bijvoorbeeld omdat hun bestemming nog op slot zit, waaronder Turkije, Zweden of Groot-Brittannië. Maar ook omdat mensen liever nog even niet het risico nemen om naar het buitenland te gaan. Als al die Nederlanders in hun eigen land blijven, dan biedt dat natuurlijk kansen voor de Nederlandse vakantieparken.

Aantrekkende boekingen

Stuk voor stuk geven de bekende bungalowparken aan dat de boekingen van Nederlanders voor deze zomer significant hoger zijn. Roompot, Landal, Centerparcs, allemaal zien ze veel meer Nederlandse boekingen. Logisch natuurlijk want de mensen die niet naar het buitenland kunnen of willen, hebben toch de behoefte aan een alternatieve vakantie. Veel vakantieparken zijn lekker compleet, je hebt er alles bij de hand. Van een supermarkt tot zwembad en van restaurants tot mooie wandelroutes. Prachtig natuurlijk, maar er is nog zoveel meer te ontdekken.

#hiermoetjezijn

Om Nederland op de kaart te zetten voor Nederlanders is het NBTC begonnen met de campagne #hiermoetjezijn. NBTC is de club die de branding van Nederland verzorgt, voor zowel binnenlandse als buitenlandse toeristen. De campagne #hiermoetjezijn licht plaatsen uit die voor veel Nederlanders onbekend zijn, maar het verdienen om ontdekt te worden. Echter, had jij tot nu al gehoord van deze campagne? Heb jij deze hashtag al voorbij zien komen? Ikzelf in ieder geval niet.

Vooral overheidsinstanties en lokale marketingbureaus

Een snelle blik op Twitter leert dat de #hiermoetjezijn vooral wordt gebruikt door (semi)overheden en marketingbureaus. Aan hoeveelheid tweets geen gebrek. Maar of daarmee de juiste doelgroep, de toerist, wordt bereikt is maar de vraag. Daarnaast is de landingspagina van #hiermoetjezijn de website holland.com: de website die voornamelijk is ingericht om buitenlandse toeristen alles te vertellen over ons mooie land. En zeg nou zelf, hoe vaak kijk jij op die website om het moois van ons land op te zoeken?

Zet in op vrolijke mensen

Marketingbureaus en lokale overheden plaatsen binnen de campagne #hiermoetjezijn voornamelijk foto’s van locaties, zonder mensen. Terwijl juist die mensen erg belangrijk zijn. En dan vooral lachende mensen. Dat in combinatie met mooi weer op de achtergrond brengt je in een vrolijke stemming. En die stemming zorgt ervoor dat je minder stress ervaart en ontvankelijker bent voor verkoopargumenten als schaarste of korting. Ideaal voor bezoekjes aan attracties of steden.

Zet de vakantieparken in

Wanneer mensen nu een vakantie in Nederland boeken, komen ze waarschijnlijk vaak uit bij de vakantieparken zelf. En niet bij een marketingbureau voor ons land. De vakantieparken openen nu hun websites met scherpe aanbiedingen voor specifieke parken, maar je zou natuurlijk ook in samenwerking verborgen parels van Nederland kunnen uitlichten. Met daaraan vast welk park daarbij in de buurt ligt. En daar dan weer #hiermoetjezijn aan vast koppelen.

Gebruik de sociale norm

De #hiermoetjezijn is duidelijk en geeft urgentie aan: mis vooral deze highlight niet. Tegelijkertijd heeft de hashtag ook iets dwingends, iets verplichtends. En dat juist in een tijd waarin we al zoveel regels opgelegd krijgen. Je had ook kunnen kiezen voor #hebjijhetalgezien? of #hierwiljijtochookheen? Daarmee haal je het dwingende eruit en maak je tegelijkertijd gebruik van de sociale norm. Immers, als zoveel anderen ergens al naartoe zijn geweest, dan moet het wel bijzonder zijn toch?

Zet de campagne breder uit

Holland.com heeft op hun YouTube-kanaal een uitgebreide verzameling video’s staan. Die zijn natuurlijk perfect te gebruiken nu. Veel video’s hebben slechts ondertiteling, geen gesproken tekst. Dat is vrij eenvoudig om te zetten naar Nederlands. En vervolgens kunnen de video’s verspreid worden via social media, al dan niet met behulp van een paar bekende Nederlanders en vloggers. Maar ook via de nationale televisie is dit dé kans om mensen te wijzen op het moois van ons land. In veel andere landen is dit heel gebruikelijk, maar in Nederland niet. En dat terwijl we nu allemaal op zoek zijn naar een goed alternatief voor onze zomervakantie. Kortom: ga erop uit, ga Nederland ontdekken!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.