Sociale verbinding met collega’s: combineren van mogelijkheden!

sociale verbinding corona

De coronacrisis duurt nu bijna een jaar. Dat betekent dat we ook al bijna een jaar zoveel mogelijk thuiswerken. Qua online vaardigheden hebben we een behoorlijke slag gemaakt de afgelopen twaalf maanden. Microsoft Teams en Zoom zijn helemaal ingeburgerd en we hebben massaal online samenwerkingsvormen gevonden. Toch is er iets wat nog steeds ingewikkeld blijft: sociale verbinding met je collega’s. Hoe krijg je dat zo goed mogelijk voor elkaar in een tijd waarin vrijwel al het contact digitaal verloopt?

Het probleem: je eigen bubbel

Iedereen die veel thuiswerkt zal het herkennen: je hebt voornamelijk digitaal contact met de mensen in je directe werkbubbel. Denk aan een team waarin je werkt, jouw eigen afdeling of collega’s uit een projectgroep. Waar je op kantoor ook andere collega’s tegenkomt, bijvoorbeeld bij de koffieautomaat, is dat in de digitale wereld niet het geval. Vooral de gesprekken uit de wandelgangen en andere spontane contacten loop je daarmee mis. Met als gevolg dat de kring waarmee je regelmatig contact hebt, erg klein wordt.

Hoe zorg je voor verbinding?

Ik schreef eerder al over de massale toename van videocalls. Werkgerelateerd is dat natuurlijk te begrijpen, maar ook informele activiteiten of ‘bijklets’-momenten worden meer en meer in een videogesprek gedaan. Waarom? Omdat we de verbinding met elkaar het meest voelen zodra we elkaar horen en zien. Het is in deze coronatijd voor veel mensen de manier waarop we het dichtst bij elkaar in de buurt kunnen komen. Echter, het is best ingewikkeld om ook buiten je eigen team of afdeling zomaar eens iemand op te bellen en daarmee de sociale verbinding te versterken. Hoe krijg je dat toch voor elkaar?

Incorporeer social media in je werkomgeving

De meeste bedrijven maken al gebruik van een intranetomgeving. Vaak wordt deze pagina gevuld door een communicatieafdeling met interessante berichten over de bedrijfsvoering. Doorgaans goed gelezen en voor veel bedrijven de startpagina van de browser. Maar met het zodanig organiseren van een intranetpagina die alleen maar beheert kan worden door een afdeling communicatie, kun je je afvragen of dat echt leidt tot meer sociale verbinding. Zeker in deze tijd waarin daar zeker vraag naar is. En dat terwijl jij en ik tegenwoordig allemaal contentcreators zijn, via social media. Waarom dan daar geen gebruik van maken in je werkomgeving?

Laat collega’s ook berichten posten

Een platform als een intranetpagina is bij uitstek geschikt voor co-creatie van informatie. Veel collega’s weten de weg hiernaartoe al te vinden. Door iedereen de mogelijkheid te geven om interessante nieuwtjes te posten, kunnen mensen ook op elkaar reageren en ontstaat er op organische wijze sociale verbinding. Is dit spannend voor een bedrijf, dan kun je altijd nog een onderscheid maken tussen de echt belangrijke nieuwsberichten voor de hele organisatie en het gedeelte van het intranet dat geschikt is voor co-creatie.

Combineer het beste van twee werelden

Nog beter voor de digitale verbinding is het combineren van co-creatie op een intranetpagina en de functionaliteit om te kunnen videobellen. En dan het liefst ook afdelingsoverstijgend. Zo weet je de collega’s binnen en buiten je eigen bubbel moeiteloos te vinden en blijf je goed met elkaar in verbinding. Een koppeling tussen intranet en videobellen biedt ook mogelijkheden voor afdelingsoverstijgende koffiemomenten of connecties qua hobby’s en interesses die je anders nooit op het spoor was gekomen. Dat biedt dus juist kansen!

Ruimte voor informaliteit

Wil je als organisatie de sociale verbinding echt een kans geven, dan moet je ook ruimte geven aan werknemers om zich daarmee bezig te houden. Hoe erg is het bijvoorbeeld als een collega een half uurtje het niet over werk heeft, maar juist lekker met iets anders bezig is? Om vervolgens weer geïnspireerd en enthousiast door te gaan met zijn of haar werkzaamheden? Juist de kruisverbanden die in deze digitale tijd gelegd kunnen worden, kunnen mooie dingen opleveren naar de toekomst toe. Kortom, social media, intranet en videobellen aan elkaar knopen maar!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.