Hoe blijf je zichtbaar op de werkvloer in coronatijd?

thuiswerken zichtbaar

Voor de coronacrisis was thuiswerken bij veel bedrijven zeker niet de norm. Sterker nog, bij wijze van uitzondering kon er af en toe een dagje thuisgewerkt worden. Inmiddels weten we niet beter. Sinds corona eind februari vorig jaar zijn intrede deed, is thuiswerken de norm. En juist het werken op kantoor is vooralsnog uitzondering. Door dat thuiswerken is het steeds lastiger om verbonden te blijven met het werk en je collega’s. Hoe pak je dat slim aan? En waarom is het van belang om zichtbaar te blijven op de werkvloer? En, hoe blijf je daadwerkelijk zichtbaar?

Gewend aan thuiswerken

Denk nog eens terug aan begin maart 2020. Opeens zat je daar, in je woonkamer, achter de laptop. Gesprekken gingen niet meer face-to-face, maar via Teams of Zoom. Hoe vaak heb je niet voorbij horen komen ‘je microfoon staat nog uit’ of ‘je camera doet het niet’? Inmiddels zijn we aardig gewend aan het thuiswerken en weten we onze weg te vinden in de digitale mogelijkheden. Desondanks blijft het contact met collega’s en de zichtbaarheid op de werkvloer achter.

Contact met collega’s, hoe doe je dat op afstand?

Je ziet meer collega’s door minder te videobellen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar het geheim zit ‘m in het minderen van het aantal videoafspraken. In plaats van sessies van meer dan een uur, waarbij de helft na verloop van tijd de concentratie helemaal kwijt is, zijn korte sessies in deze thuiswerktijd veel beter. Hierdoor blijf je scherp en gemotiveerd en heb je meer zin om nog even die ene collega op te bellen om bij te kletsen. Als jouw agenda helemaal volgepland is met lange Teams-sessies, is er geen energie en ruimte meer voor het spontane, informele contact.

Het belang van zichtbaarheid

Zichtbaarheid op de werkvloer is belangrijk voor het sociale aspect met collega’s. Maar zichtbaarheid heeft ook effect op hoe een manager over je denkt als werknemer. Een zichtbare collega wordt gezien als verantwoordelijk en betrouwbaar. Daarnaast worden medewerkers die ook na kantoortijden af en toe doorwerken, beoordeeld als betrokken en toegewijd. Echter, die zichtbaarheid staat onder druk nu we allemaal thuiswerken. Zeker omdat een langjarige studie aantoont dat thuiswerkers in de regel minder kans maken op extra waardering of promotie dan zichtbare kantoormedewerkers.

Waarom is het voor jou goed om zichtbaar te blijven?

Naast dat je op professioneel vlak meer kansen krijgt als je zichtbaar bent, is zichtbaarheid op de werkvloer ook van belang voor je eigen prestaties. Gezien worden geeft je een gevoel van erkenning en waardering, iets waar ieder mens behoefte aan heeft. Daarnaast presteer je ook beter als je gewaardeerd wordt en geeft het je een beter gevoel dan wanneer niemand naar je omkijkt. Hier zit natuurlijk een duidelijke rol voor een leidinggevende, maar je kunt zelf ook werken aan je zichtbaarheid vanuit huis.

Hoe zorg je voor zichtbaarheid?

In een langjarige studie van Cable en Elsbach (2012) komen verschillende manieren naar voren hoe thuiswerkers zich profileren. De belangrijkste manier is simpelweg regelmatig een update te sturen. Via de telefoon of de mail laten weten aan je leidinggevende en andere collega’s hoe het ervoor staat met jouw werkzaamheden. Daarnaast profileren thuiswerkers zich door af en toe naar kantoor te komen en dan extra zichtbaar te zijn. Ook snel reageren op e-mails of telefoontjes draagt bij aan profilering, evenals het bijpraten van collega’s. Eén op de vijf respondenten in het onderzoek gaf ook nog aan dat ze buiten kantoortijd bellen of mailen, om vooral te laten zien dat ze hard aan het werk zijn.

Blijf zichtbaar, communiceer pro-actief

Moraal van het verhaal is dat je zichtbaarder bent voor anderen als je pro-actief communiceert wat je doet en waar je mee bezig bent. Hoeveel aandacht er ook besteed wordt aan initiatieven om elkaar eens spontaan op te bellen, het gebeurt te weinig. Een ander zal minder snel vragen waar je mee bezig bent, dus neem zelf contact op om te vertellen hoe het ervoor staat. Dit is niet alleen goed om jezelf te profileren, maar ook om in verbinding te blijven met je collega’s. Zeker nu het thuiswerken nog wel even gaat duren, zijn beide aspecten van belang.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Cable, D. & Elsbach, K. (2012). Although telecommuting is increasingly becoming the norm for time-poor executives with a global workforce, new research has shown that a lack of ‘face time’ may, in fact, stifle their chances of promotion. London Business School.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.