publieke opinie israel

Het nieuws staat de laatste tijd bol van berichten over oorlog. Over de strijd tussen Rusland en Oekraïne en natuurlijk de oorlog in Israël en Palestina. Dit artikel gaat over het laatste conflict. Onder invloed van internationale druk, was er een deal gesloten en leek de situatie even stabiel. Maar afgelopen weken lijkt hier weinig meer van over en is Israël een nieuw offensief begonnen. Wereldwijd zijn er al maandenlang protesten tegen de oorlog, waarbij vooral de kant van Palestina wordt gekozen. De beelden die doorkomen uit Israël en Gaza hebben dan ook grote invloed op de publieke opinie. Nu wil Israël daar werk van maken en investeert het een flink bedrag in het opvijzelen van het imago. Gaat dat werken?

Wat is de publieke opinie?

De publieke opinie is samen te vatten als het algehele sentiment over een bepaald onderwerp onder de bevolking. Of het nu gaat om een oorlogssituatie, een voetbalwedstrijd of een artiest, de publieke opinie is er altijd. Deze wordt beïnvloed door een aantal zaken. Allereerst welke berichten je terugziet in de media. En dan hebben we het vooral over kranten, televisie, radio en internet. Daarnaast zijn beelden en berichten op social media van grote invloed op de publieke opinie. Zeker in deze tijd waarin vrijwel alles online komt en vaak ook nog binnen een handomdraai. En dan is er nog de invloed van wat anderen je vertellen. Vrienden, familie, collega’s. Zij hebben ook een mening over een onderwerp en dat zorgt ervoor dat jouw opvattingen steeds wat worden bijgesteld.

Boodschap van Israël: wij verdedigen onszelf

De boodschap die Israël verkondigt richting de wereld is ‘we verdedigen onszelf’. Tegen aanvallen van buitenaf, maar ook wereldwijd om de positie van joodse mensen te beschermen. Antisemitisme neemt toe en dus is het niet verwonderlijk dat Israël de boodschap over zelfverdediging wil uitdragen. Voornamelijk verdediging tegen Hamas, met als meest recente voorbeeld de bloedige aanval op 7 oktober 2023. De reactie van Israël was het aanpakken van de daders hiervan en het uitschakelen van de verantwoordelijkheden om de veiligheid van het eigen land te beschermen. Kortom: zelfverdediging.

Beelden en woorden

Het is cliché, maar wel waar: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En als je nu denkt aan de oorlog tussen Israël en Palestina, welk beeld komt als eerste in je op? Waarschijnlijk denk je dan aan verwoeste gebouwen in Gaza. Of het gebrek aan water, elektriciteit en andere voorraden aan de Palestijnse zijde. Of de beelden van de uitruil van gijzelaars en gevangen tussen Israël en Hamas. Als je die beelden ziet, denk je dan gelijk aan de boodschap van Israël ‘we verdedigen onszelf’? Het antwoord is waarschijnlijk nee. Terwijl die beelden die tot ons komen wel bijdragen aan de publieke opinie. Die langzaam negatiever wordt voor Israël.

Social media

Via de socials komt er ontzettend veel voorbij over het conflict. Berichten vanuit Israël over het leed dat hen wordt aangedaan. Berichten vanuit Gaza over het gebrek aan hulpmiddelen. Maar wat bovenal schadelijk is voor de publieke opinie zijn berichten van Israëlische militairen spottende berichten plaatsen over Palestijnse mensen. Dat zorgt vooral buiten Israël voor meer woede richting het land en helpt zeker niet bij het verkrijgen van een positiever imago.

Propaganda, gaat dat helpen?

Nu heeft Israël aangekondigd 150 miljoen Dollar te investeren in het verbeteren van het imago van het land. Daarvoor zal het zeer waarschijnlijk inzetten op een flinke social media campagne. Het zal niet verrassend zijn als je de komende tijd online meer berichten en beelden tegenkomt die de Israëlische kant van het verhaal laten zien. Vraag blijft wel hoeveel dit zal helpen als je tegelijkertijd op het nieuws te zien krijgt hoe Palestina nog steeds gebombardeerd wordt. Ook al wordt dit uitgelegd als ‘verdedigen’, een groot deel van de wereld ziet dit anders. Zeker zo lang er burgerslachtoffers vallen bij de aanvallen. Zolang beelden, activiteiten en woorden niet synchroon lopen, is het veranderen van de publieke opinie een moeilijke opgave.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Door Marc Wessels

Ik ben communicatiespecialist met een focus op overheidscommunicatie, bedrijfscommunicatie en digitale communicatie. Op deze site vertaal ik wetenschappelijke communicatieartikelen naar praktijkvoorbeelden en leg ik aan de hand van voorbeelden uit hoe communicatie in de praktijk werkt. Meer weten? Neem contact op!