Communicatie over Schiphol: een vicieuze cirkel

schiphol vliegen

Het zal je niet ontgaan zijn: het is extreem druk op Schiphol. Het begon met de enorme rijen in de meivakantie en ook afgelopen week was het weer raak. Urenlange wachtrijen, mensen die hun vlucht misten en zo nu en dan opstootjes tussen ongeduldige reizigers. Schiphol heeft al aangegeven dat het tot en met de zomervakantie zo druk zal blijven. Wat doet zo’n boodschap met de mensen? En wat doet de algehele communicatie, ook in de media, met het grote publiek?

Wat is er aan de hand op Schiphol?

Net als in veel andere sectoren en ook bij andere bedrijven, heeft Schiphol te maken met een personeelstekort. Daarnaast zijn ook de voorwaarden waaronder medewerkers hun werken doen niet altijd even goed. Het gevolg: te weinig beveiligers, te weinig mensen op de bagageafdeling, te weinig crew voor het inchecken van passagiers. Kortom: een tekort aan vrijwel alles en iedereen. En dat terwijl het aantal vluchten nagenoeg gelijk is gebleven, ondanks oproepen aan luchtvaartmaatschappijen om vluchten te schrappen. Het resultaat: chaotische taferelen en lange wachttijden.

Schiphol: het blijft druk

Na de drukke dagen rond Hemelvaart meldde een woordvoerder van Schiphol dat het vanaf nu tot aan de zomervakantie iedere dag erg druk zal worden. Dat is natuurlijk niet wat je als reiziger wilt horen. Het effect daarvan las je gelijk terug in de media: relatief meer nieuwe boekingen worden gedaan via Eindhoven of Rotterdam Airport. Met andere woorden, mensen die een nieuw ticket boeken, mijden zo mogelijk Schiphol. Overigens een kleine kanttekening: ook het aantal nieuwe boekingen via Schiphol is gestegen.

Liever niet via Schiphol

Hoe vaker je hoort dat het druk is op Schiphol, hoe minder snel je geneigd bent via de Amsterdamse luchthaven te vliegen natuurlijk. Wie gaat er immers vrijwillig uren in de rij staan om op vakantie te kunnen? Met het risico dat je je vlucht mist. Dat kan op termijn een probleem opleveren voor de luchthaven, aangezien er wel voldoende mensen moeten blijven komen om de boel draaiende te houden. Zeker als je straks een flinke hoeveelheid nieuwe medewerkers hebt rondlopen. Om de drukte op lange termijn te voorkomen, zijn werknemers voor langere tijd nodig.

Wervingscampagne nieuwe medewerkers

Met het oog op de drukte heeft Schiphol aangekondigd een wervingscampagne te starten om nieuwe medewerkers te trekken. Het gaat om een landelijke campagne voor schoonmaakpersoneel, beveiligers en bagageafhandelaars. Daarnaast is er op 11 juni een banenmarkt op de luchthaven. Echter, de berichtgeving in de media over flauwgevallen beveiligers en agressieve reizigers zal de luchthaven niet direct aantrekkelijk maken voor een grote groep mensen. En hoe vaker we in het nieuws lezen dat het extreem druk is op Schiphol, hoe minder mensen bereid zullen zijn om in die chaos te gaan werken.

Werkt positieve framing dan niet?

Wanneer je te maken hebt met extreme drukte, agressie en mensen die hun vlucht missen, is het bijzonder lastig om daar positieve communicatie tegenover te zetten. Immers, hoe goed je ook je best doet, als het zo ontzettend druk blijft, zal het veel mensen een zorg zijn wat je als luchthaven zelf communiceert. Desondanks is heldere informatievoorziening wel essentieel. Schiphol heeft op zijn eigen website een blog gemaakt met tips en adviezen hoe je het best voorbereid kunt zijn op de drukte. Dat gaat de drukte niet wegnemen, maar is in ieder geval het minste wat de luchthaven zelf kan doen. Het zou goed zijn als Schiphol erkent dat er grote problemen zijn op de luchthaven (schuldbewust) en tegelijkertijd verwijst naar de tips en adviezen, om het in ieder geval zo draaglijk mogelijk te maken.

Drukte op Schiphol biedt ook kansen

De afgelopen weken zijn er ook veel reizigers in het nieuws gekomen die vertelden dat ze hun vlucht naar pakweg Zürich, Parijs, Londen of Berlijn zouden missen. Terwijl dit natuurlijk bij uitstek afstanden zijn die je ook prima per trein zou kunnen doen. Des te verbazingwekkender vind ik het dat je op dit moment eigenlijk nauwelijks reclame ziet voor internationale treintickets. Terwijl dit natuurlijk hét moment is om mensen wellicht te bewegen tot een treinvakantie, gezien de drukte om te vliegen vanaf Schiphol. En als dat vervolgens goed bevalt, blijven deze mensen misschien wel met de trein naar een hoop bestemmingen reizen. Waarmee het mes aan twee kanten snijdt: beter voor het milieu én minder druk op Schiphol.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.