Medewerkers als merkambassadeurs op social media

medewerkers ambassadeur

Het is algemeen bekend dat medewerkers van een bedrijf invloed hebben op de reputatie en het imago van diezelfde organisatie. Daarom is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan het welzijn van je medewerkers. Het gaat hierbij voornamelijk om mond-tot-mond reclame. Maar ook online zijn medewerkers van groot belang. Bijvoorbeeld op social media. Wil je jouw doelgroep vergroten, dan is niet zozeer het corporate account het belangrijkst, maar juist de individuele accounts van de medewerkers. Hoe dat zit leg ik je uit in dit artikel.

Awareness en engagement

Begrippen die in de wereld van imago en reputatie veel genoemd worden zijn awareness en engagement. Awareness staat voor merkbekendheid. Weten mensen wie je bent en wat je doet? Engagement is de volgende stap. Als de mensen weten wie je bent en wat je doet, willen ze dan ook met je interacteren? In de wereld van social media houdt dit in bijvoorbeeld het plaatsen van een reactie onder jouw bericht, het liken van berichten of het delen ervan. Anders gezegd, hoe betrokken is een volger bij jouw activiteiten?

Betrokkenheid bij bedrijfsaccounts

Social media cijfers laten zien dat de awareness en engagement steeds verder afnemen bij posts van corporate accounts. Er komen minder likes, minder reacties en berichten worden minder snel gedeeld. Dat komt enerzijds door minder interesse in bedrijfsberichten, anderzijds in algoritmes die steeds minder aandacht schenken aan corporate posts. Tegelijkertijd geven de algoritmes steeds meer voorrang aan persoonlijke berichten. Een trend die al langer gaande is en ook goed past binnen de onpersoonlijke digitale wereld. Mensen willen weer in contact komen met mensen. Immers, je koopt niet van een bedrijf, je koopt van een mens.

Medewerkers als ambassadeurs

De beste reclame voor je bedrijf of merk zijn medewerkers die enthousiast zijn over jouw organisatie of hun werk en daar berichten over maken op social media. Immers, zij hebben een netwerk dat doorgaans relevant is voor jouw bedrijfsactiviteiten. En het straalt ook nog eens uit dat jouw organisatie een leuke club is om voor te werken. Want waarom zouden collega’s anders over hun werk posten? Het is dus belangrijk dat jouw medewerkers ambassadeurs worden.

Waarom werken persoonlijke berichten?

In de enorme massa aan berichten op social media, is het niet eenvoudig om op te vallen. Zeker niet als corporate account, waar doorgaans toch wat algemenere berichten worden gedeeld. Persoonlijke berichten zijn vaak authentieke verhalen, die juist wel onderscheidend zijn ten opzichte van de massa. En daarom werken ze ook zo goed. Anders dan anders, dat is de sleutel.

Loslaten is belangrijk

Het klinkt natuurlijk mooi, ambassadeurs van je bedrijf die gaan posten op social media. Tegelijkertijd is dat voor veel organisaties ook spannend. Immers, wordt wel het juiste verhaal verteld? Worden er geen onjuistheden verspreid? En passen de berichten van collega’s wel in de strategie die je als corporate had bedacht? Waarschijnlijk zal je concluderen dat er aardige verschillen zijn tussen corporate berichtgeving en dat van collega’s. Maar dat is juist sterk. Vertel het verhaal door de ogen van je medewerkers en je behaalt 10x meer resultaat dan alleen via het corporate account. Alleen zul je daarvoor wel wat regie moeten loslaten.

Help medewerkers op weg

Minder regie klinkt spannend, maar je kunt natuurlijk wel de persoonlijke berichtenstroom in goede banen leiden. Geef als corporate de collega’s handvatten mee waar een goede post aan voldoet. Stel hashtags beschikbaar, maak formatjes van berichten en deel ook je eigen planning. Zo kunnen medewerkers optimaal aanhaken, worden de berichten ontzettend authentiek en zijn ze ook nog eens in lijn met het verhaal van corporate.

Merkambassadeur = meer binding

Het grote voordeel van collega’s als merkambassadeur is dat ze direct meer binding voelen met het bedrijf. Daarnaast ontwikkelen ze meer kennis over de organisatie en zijn ze actiever binnen hun netwerk. Drie mooie voordelen waar iedere organisatie zijn voordeel mee zou kunnen doen. Het mes snijdt aan twee kanten: medewerkers zijn meer verbonden met jouw organisatie als ze lekker zelf kunnen posten over de organisatie en het werk daarbinnen. En je hoeft als corporate afdeling veel minder zelf te doen, omdat de medewerkers de ambassadeurs zijn.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.