Dansen met Janssen, wat ging hier mis in de communicatie?

janssen vaccin

Het is nog maar een paar weken geleden dat minister Hugo de Jonge de term ‘dansen met Janssen’ introduceerde. Daarmee verleidde hij duizenden jongeren om snel het coronavaccin van Janssen te nemen, waarmee je vervolgens direct weer kon stappen en feestjes kon bezoeken. Natuurlijk is het achteraf makkelijk om te zeggen dat dat niet zo verstandig was, maar feit is wel dat we wellicht wat overmoedig zijn geworden. Welke rol heeft communicatie daarin gespeeld wat betreft dansen met Janssen?

Groot enthousiasme voor Janssen-vaccin

Op 29 juni meldde minister Hugo de Jonge trots op Twitter dat er 233.000 afspraken waren gemaakt voor het Janssen-vaccin. In de Jaarbeurs in Utrecht werd een dj geïnstalleerd, er werd een hip filmpje gemaakt vol enthousiaste reacties en iedereen was blij met z’n vaccinatie. Temeer omdat je direct na het verkrijgen van het vaccin een QR-code kon aanmaken in de Coronacheck-app, waarmee je voorkwam dat je hoefde te testen om ergens naar binnen te mogen.

Mooi nieuws natuurlijk, met één vaccin heb je als jongere je volledige vrijheid terug. Je kunt weer stappen, je kunt weer naar festivals, op vakantie gaan is mogelijk. Maar nu, twee weken verder, is de grootste lol er wel weer vanaf. De besmettingscijfers zijn hoog opgelopen, Nederland gaat Europees gezien waarschijnlijk naar code rood en de clubs moeten om middernacht sluiten. Wat had hier communicatief beter gekund?

Zorgvuldig informeren rond vaccinatie is van groot belang

Eén van de belangrijkste aspecten van de vaccinatiecampagne is een correcte informatievoorziening. Veel mensen zijn niet in staat om zelf te achterhalen wat en hoe rond de vaccins en doen het dus met de informatie die hen wordt aangeleverd. Als de Rijksoverheid communiceert dat je direct na je Janssen-vaccin weer van alles mag en kan, dan is er natuurlijk niemand die daaraan twijfelt. Je vertrouwt erop dat die informatie klopt. En of die informatie klopt, is maar zeer de vraag. Diverse deskundigen wijzen erop dat bescherming van het Janssen-vaccin minimaal 14 dagen, of zelfs langer, duurt. Ben je net gevaccineerd, dan kun je dus net zo gemakkelijk corona oplopen als iemand die nog niet is gevaccineerd.

Twee weken nodig voor Janssen-vaccin

De Rijksoverheid stelt op de eigen website dat je na twee weken pas beschermd bent met een Janssen-vaccin. Het is de vraag waarom dat opeens werd losgelaten voor jongeren. En het werd ook vrij snel teruggedraaid, je kunt nu pas na 14 dagen een QR-code in de app aanmaken. Maar daarmee is het kwaad al geschied. Los van de toegang die het Janssen-vaccin duizenden jongeren heeft gegeven tot feestjes, doet het natuurlijk ook wat met de gedachtegang van de gevaccineerden.

Alles kan en mag

Als jij met een vaccin direct een QR-code hebt gekregen, ga je ervan uit dat je veilig bent. En dus is het organiseren van een huisfeest, knuffelen met je beste vrienden of allemaal uit dezelfde wodkafles drinken opeens geen probleem meer. Tenzij de vork natuurlijk net iets anders in de steel zit. Op dit punt is de communicatie vanuit de overheid flink in gebreke gebleven. Je kunt niet verwachten dat mensen zelf allerlei extra veiligheidsmaatregelen inbouwen als je vanuit de overheid hoort dat je weer naar feestjes kunt.

Hoge besmettingsgraad de beste manier van voorlichting

De besmettingen zijn flink opgelopen en over ruim een week weten we of dit ook terug te zien is in de ziekenhuizen. Natuurlijk hopen we allemaal dat het meevalt met ernstige gevallen. Toch is er ook een lichtpuntje aan de snel oplopende besmettingen. Veel jongeren kennen wel iemand die in quarantaine zit of die zich laat testen op corona. En dat gaat razendsnel rond in app-groepen en studentenverenigingen. Met als resultaat dat veel jongeren wel drie keer nadenken voordat ze weer een groot feest organiseren. Sterker nog, veel jongeren die zich laten testen bij de GGD gaven aan ‘wel eventjes te wachten met feestjes’ totdat het weer beter wordt. Het had natuurlijk anders gekund en gemoeten, maar met hard oplopende besmettingen zien we wel gelijk dat corona nog niet voorbij is. Ook een manier van communiceren!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.