Waarom werkt de nieuwe overheidscampagne voor minder energieverbruik wel?

campagne energieverbruik

Afgelopen zaterdag is een overheidscampagne begonnen om bedrijven en huishoudens aan te sporen om minder energie te verbruiken. Met de hoge gasprijzen helpt dat te besparen, aangezien de overheid niet keer op keer kan blijven bijspringen. Goed natuurlijk dat er een campagne wordt gestart om mensen te wijzen op besparingstips, maar hebben we dat niet eerder gezien? Wat zou deze campagne wel succesvol maken en waarom is dat bij de vorige dan niet gelukt?

Campagne uit 2016

In 2016 begon de overheid met een campagne om mensen hun huis te laten isoleren om energie te besparen. Dit was een driejarige campagne op radio, televisie en internet. Er werd daarnaast samengewerkt met gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Bij het schrijven van dit artikel kwam ik toevallig de website tegen: verbeterjehuis.nl. Maar eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord, jij wel?

We moeten weer isoleren

Toen afgelopen jaar de gasprijs hard opliep, mede omdat we in Nederland minder gas winnen en in Noorwegen een belangrijk gasveld in onderhoud was, moesten we ook weer ons huis isoleren. Maar daar hadden we toch net een driejarige campagne voor gedaan? De kans is groot dat weinig mensen hiermee bezig zijn geweest de laatste jaren. De energieprijzen waren niet extreem hoog, economisch ging het tot aan corona voor de meeste mensen prima en dan ben je niet bezig met het isoleren van je huis, mocht dat nog niet gebeurd zijn. Het momentum was daar dus niet. Dat lijkt nu anders te zijn.

Je ondervindt zelf de gevolgen

Met de oorlog in het oosten van Europa en de onzekerheid rond gasleveringen, loopt de prijs voor gas alleen maar op. Eerder gaf de overheid al € 400,- aan alle huishoudens ter compensatie voor de hoge energieprijzen, nu krijgen mensen die het hard nodig hebben nog eens een financiële bijdrage. Maar voor iedereen geldt: als je nu je energiecontract moet verlengen, ga je zonder meer een hoger bedrag per maand betalen. Dat betekent dat mensen veel met het onderwerp bezig zijn en dat een communicatiecampagne hierdoor extra aandacht al krijgen. Zeker als het gaat om ‘wat je gemakkelijk zelf kunt doen’, zal dat snel opgepakt worden.

Wantrouwen tegen de overheid versus campagne

Nu is op het moment het vertrouwen in de overheid niet hoog. Dus waarom zou je moeten doen wat er in een overheidscampagne gezegd wordt? In dit geval zal vertrouwen niet direct een rol spelen. Je merkt immers zelf in je portemonnee wat er gebeurt als je niets doet. En omdat je de toekomst niet kunt voorspellen, kun je beter nu anticiperen. Als een communicatiecampagne je op weg helpt om op termijn te besparen, dan is dat natuurlijk prettig. Of dat nu vanuit de overheid komt of van iemand anders.

Maak het inzichtelijk

Nog een website die je waarschijnlijk niet kent, maar wel goede voorbeelden heeft vanuit de Rijksoverheid: iedereendoetwat.nl. Op deze website vind je talloze tips om bij te dragen aan een beter klimaat. En dus ook tips om je huis te isoleren. Wat goed is aan deze site, is dat inzichtelijk wordt gemaakt wat het mensen kost om te isoleren én wat het hen oplevert. Die combinatie maakt dat je zelf kunt inzien dat het daadwerkelijk loont. Zeker nu de gasprijzen nog veel hoger zijn als in onderstaand voorbeeld.

kosten en besparingen campagne

What’s in it for me?

De vraag wat je eraan hebt om flink te investeren is een belangrijke bij een communicatiecampagne. Naast het handelingsperspectief (wat kan/moet ik doen), wil je weten wat het je oplevert. Er is slechts een klein deel van de bevolking die intrinsiek gemotiveerd is om echt aan de slag te gaan. De overgrote meerderheid wil best wat doen (bijvoorbeeld voor een beter klimaat), maar heeft wel hulpmiddelen of tools nodig om daadwerkelijk de eerste stap te zetten. De communicatiecampagne van de overheid zou het isoleren dus ook mooi aan de klimaatdoelen kunnen koppelen. Én je bespaart geld wat je overhoudt voor andere dingen én je doet iets goeds voor het milieu. Twee vliegen in één klap!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.