storytelling AI

In de wereld van overtuigingskracht zijn verhalen één van de sterkste tools. Een goed verhaal kan jou namelijk anders laten denken over een bepaald onderwerp of je op laten gaan in de opvattingen van een ander. Het is niet voor niets dat bedrijven en goede doelen vaak verhalen gebruiken om de consument aan te spreken. Ook al lijkt dat niet altijd direct op marketing, het is er zeker onderdeel van. Met de opkomst van AI is het de vraag of storytelling ook makkelijker wordt. Immers, met een druk op de knop krijg je hele verhalen van tools als ChatGPT. Maar werken die verhalen net zo goed als die van mensen als het gaat om overtuigingskracht?

Storytelling om te overtuigen

Je kunt mensen op verschillende manieren beïnvloeden en overtuigen. Een veelbeproefde methode hiervoor is storytelling. Door verhalend jouw punt te maken, neem je de ontvanger met je mee. Doordat de ontvanger vervolgens opgaat in te verhaal, is de kans op tegenargumenten een stuk kleiner. En staat die persoon meer open voor standpunten die niet per se de zijne zijn (Green & Brock, 2000). Narratieve overtuiging is daarmee een handige tool voor bedrijven en organisaties die iets van jou willen.

AI en verhalen

We kennen allemaal inmiddels wel ChatGPT of Copilot. Twee AI-tools waarmee je in een handomdraai antwoord op je vragen kunt krijgen. Maar het is net zo makkelijk om een heel verhaal te laten produceren. Je geeft simpelweg aan waar je verhaal over moet gaan, voegt een paar steekwoorden toe, en binnen een paar seconden heb je een prachtig mooi stuk. Dat zou kunnen betekenen dat AI ook lappen tekst kan produceren voor narratieve overtuiging. Waarmee bedrijven nog veel gerichter kunnen targeten op een doelgroep en veel sneller en efficiënter verhalen de wereld in zouden kunnen brengen. Vraag is hoe goed narratieve overtuiging werkt via AI.

AI en overtuiging

Uit onderzoek van Liu en Chu (2024) blijkt dat AI wisselende resultaten levert als het aankomt op narratieve overtuiging. Deelnemers van het onderzoek lieten bij AI-verhalen minder transportatie zien. Dat wil zeggen, ze gingen minder op in het verhaal gegenereerd door AI dan wanneer het stuk gemaakt was door een mens. Tegelijkertijd zorgde AI-verhalen voor minder of dezelfde hoeveelheid tegenargumenten, vergeleken met verhalen door mensen. Samengevat: AI zorgde er minder voor dat de participanten helemaal opgingen in het verhaal, maar tegelijkertijd leverde het minder discussie op over eventueel tegengestelde opvattingen.

Wat is de verklaring hiervoor?

De onderzoekers geven aan dat de taalkundige competentie van AI en de logische samenhang tussen zinnen ervoor zorgt dat AI best redelijk werkt voor verhalen. Maar daarbij geven ze ook mee dat het ontbreken van meegemaakte ervaringen en creativiteit ervoor zorgt dat AI-verhalen minder tot leven komen dan stukken die door mensen zijn geschreven. Een kenmerk van narratieve overtuiging is bijvoorbeeld dat er ingespeeld wordt op emoties. Dat lijkt bij AI minder te lukken, omdat de teksten opgebouwd zijn uit bestaande stukken tekst die logisch bij elkaar horen. En niet zozeer opgesteld worden op basis van emotie.

Narratieve overtuiging via AI?

Het onderzoek van Liu en Chu (2024) laat zien dat AI zeker potentie heeft als het gaat om narratieve overtuiging en storytelling. Immers, de verhalen zijn razendsnel opgesteld en lezen ook prima. Tegelijkertijd liggen er nog wel uitdagingen als het gaat om de daadwerkelijke overtuigingskracht van verhalen van AI. Maar gezien de razendsnelle ontwikkelingen op dit vlak, zal dat ook de komende jaren alleen maar beter worden.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Chu, H. & Liu, S. (2035) Can AI tell good stories? Narrative transportation and persuasion with ChatGPT, Journal of Communication, Volume 74 (5), 347–358.

Green, M. C. & Brock, T. C. (2000). The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 701 – 721.

Door Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.