Het klimaat verandert onmiskenbaar. Werp je een blik op het nieuws, dan vliegen de overstromingen en bosbranden je om de oren. Overal in de wereld gebeuren er natuurrampen en ook in Nederland krijgen we steeds vaker te maken met extremen. Lange tijd werd er vooral gekeken naar overheden om stappen te zetten tegen klimaatverandering, maar inmiddels zijn ook bedrijven en consumenten ervan doordrongen dat zelf iets extra’s doen geen kwaad kan. Veel bedrijven schermen dan ook met duurzaamheidsclaims. Niet zelden hebben we te maken met greenwashing. Dat is wanneer een bedrijf zich wel groen voordoet, maar in de praktijk er toch een andere visie op nahoudt. Hoe doe je het dan wel als bedrijf? En dan heb ik het vooral over het communicatiedeel, aangenomen dat je als bedrijf ook écht duurzaam bent.
Zorg dat je op dezelfde lijn zit als de consument
Forbes heeft afgelopen jaar onderzoek gedaan naar vijf factoren die helpen bij het uitdragen van een groen imago. De eerste is dat je als bedrijf moet aansluiten bij de verwachtingen van de consument. Greenwashing wordt tegenwoordig snel herkend. Daarom moet je als groen bedrijf dit ook echt doorvoeren in je gehele productieproces. En hier transparant over zijn. Leg de klant uit hoe je vanaf de start van het productieproces tot het eindproduct in de winkel aandacht besteedt aan het milieu. Dit wil de consument namelijk graag weten.
Omarm duurzame verpakkingen
Roepen dat je ontzettend duurzaam bent, maar vervolgens je verpakking laten bestaan uit veel plastic, helpt doorgaans niet mee. Als je aangeeft duurzaam te zijn, dan willen consumenten dit ook terug zien in duurzame verpakkingen. Met zo min mogelijk plastic en het liefst ook materiaal wat eenvoudig te recyclen is.
Denk na over je marketinguitingen
Denk als bedrijf daarnaast na over de manier waarop je marketing wilt bedrijven. Ga je folders en andere reclameuitingen printen, of kies je voor de duurzamere variant van digitale marketing? Ook deze keuze heeft invloed op het imago van een duurzaam merk volgens Forbes.
Promoot de duurzame eigenschappen
Een douchekop die heel wat water bespaart of een elektronisch apparaat waarmee je flink in energie reduceert. Het zijn eigenschappen van duurzame producten die je in de communicatie moet inzetten richting consumenten. De consument wil namelijk weten hoe jouw product precies bijdraagt aan een betere wereld. En als je als bedrijf een product hebt ontworpen dat een prima alternatief is voor een bestaand minder duurzaam product, dan is het belangrijk om daar de focus op te leggen.
Werk samen met andere duurzame bedrijven
Daarnaast geeft Forbes de tip mee aan bedrijven om gelijkgestemden op te zoeken en samen op te trekken. Het ene merk staat nu eenmaal als duurzamer bekend dan het andere merk. Juist door je aan te sluiten bij zo’n duurzaam merk, neemt je eigen imago en geloofwaardigheid ook een vlucht de goede richting in. Daarvoor is het uiteraard wel van groot belang dat jouw duurzaamheidsclaims op waarheid berusten.
Wat kun je verder nog doen?
Een duurzaam karakter moet in alles doorwerken. Bijvoorbeeld ook op je website. Zorg voor een duidelijke sectie met vragen en antwoorden, waarin je concreet aangeeft waarom jij precies duurzaam bent. Daarnaast is de prijs van een product van belang. Consumenten betalen natuurlijk liever niet teveel, maar onderzoek wijst uit dat ze verwachten dat duurzame en groene producten iets duurder zijn dan het product dat ze vervangen. Zit je met je prijs te laag, dan geloven consumenten niet meer dat een product écht duurzaam is. En belangrijk bij die prijs, geef aan hoe die is opgebouwd. Welk deel je besteed aan productie, waar de extra kosten voor duurzame ontwikkelingen vandaan komen en waarom dit een eerlijke prijs is voor een product.
Herken duurzame bedrijven
Het bovenstaande gaat voornamelijk over hoe bedrijven hun duurzame inspanningen het best kunnen communiceren. Tegelijkertijd heb jij hier als consument ook veel aan. Zie dit artikel als een soort checklist voor duurzame bedrijven. Natuurlijk kun je als klant nooit helemaal zeker weten of je echt met een duurzaam initiatief te maken hebt, maar als een bedrijf de meeste aandachtspunten van dit artikel heeft doorgevoerd, is de kans groot dat er echt aandacht besteed wordt aan duurzaamheid.
Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.