Bedrijfsidentificatie werknemers

Het lijkt soms alsof corona al ver achter ons ligt. Maar ongeveer een jaar geleden hadden we nog te maken met restricties. Op het gebied van bezoek thuis ontvangen, testen om ergens naar binnen te mogen, vaccinaties om te kunnen reizen. Of wat dacht je van thuiswerken? Tijdens corona was het niet altijd eenvoudig om gemotiveerd te blijven als werknemer. En ook de sociale cohesie tussen werknemers stond flink onder druk. Aan werkgevers de taak om de boel bij elkaar te houden. Directeuren, managers en teamleiders deden daarom flink hun best om zo nu en dan waardering uit te spreken en een hart onder de riem te steken. Heeft dat eigenlijk effect op werknemers en als er een effect is, is dit positief of negatief?

Duidelijke communicatie is essentieel

Als we één ding gezien hebben tijdens corona, is het wel dat communicatie cruciaal is. Dat gold voor de uitleg rond persconferenties van het kabinet, maar zeker ook voor de doorvertaling van maatregelen op de werkvloer van jouw bedrijf. Wat kan er wel en wat kan er niet? Wat wordt er van je verwacht en op welke manier blijf je verbonden met elkaar? Duidelijkheid daarover was cruciaal om te weten waar je aan toe was. Bij duidelijke communicatie hoort ook een stuk leiderschap. Werknemers verwachten in crisissituaties dat de leiding van het bedrijf de koers bepaalt en je door de crisis heen leidt. Het is daarom niet gek dat veel directeuren zich regelmatig tot het personeel wendden.

Motivatie speeches van managers

Tao, Lee, Sun, Li en He (2022) hebben onderzocht of motivatie speeches van managers en directieleden daadwerkelijk effect hebben op de werknemers in een bedrijf. Ze namen daarbij als casus de coronatijd, maar de bredere scope is crisissituaties in het algemeen. Met andere woorden, momenten waarop je als werknemer gesteund wilt worden en behoefte hebt aan leiderschap en richting. Daarbij richtten de onderzoekers zich vooral op speeches en berichten die motiverend en inspirerend moeten werken.

Speeches zorgen voor meer tevredenheid bij werknemers

Wanneer een directeur of manager tijdens een crisissituatie regelmatig van zich laat horen met motiverende woorden, draagt dit bij aan de werknemerstevredenheid in die situaties (Tao et al., 2022). Dat pleit ervoor om zeker met enige regelmaat je als directeur te richten tot het personeel. Erkenning en waardering uitspreken helpen daarbij, waardoor de werknemer het idee heeft dat er begrip is voor de situatie en dat je niet alleen staat.

Tevredenheid zorgt voor meer controle

Die werknemertevredenheid werkt vervolgens door in het geloof in eigen kunnen om goed met de crisis om te gaan. In een situatie zoals corona, die voor iedereen nieuw was, is het lastig voor werknemers om de juiste keuzes te maken. Juist door motiverende woorden van de leiding, en de daarmee toegenomen werknemertevredenheid, slaag je er als medewerker beter in om te gaan met de situatie.

Meer controle is meer betrokkenheid

Zodra werknemers meer controle ervaren over een crisissituatie, versterkt dit vervolgens ook de betrokkenheid met de organisatie waarvoor je werkt (Tao et al., 2022). Je hebt de situatie onder controle, je voelt je gezien en gehoord en je ervaart daardoor meer verbinding met je bedrijf. Een mooi bij-effect van motiverende woorden van een leidinggevende.

Interne communicatie bij crisissituaties essentieel

Naast dat de interne informatievoorziening tijdens een crisis optimaal moet zijn, is het dus van groot belang dat de manager of directeur ook regelmatig van zich laat horen. Hoe groot of klein je bedrijf ook is en hoe vaak je een directeur ziet of niet, juist de zichtbaarheid op moeilijke momenten versterkt de tevredenheid van werknemers en de betrokkenheid van hen bij de organisatie. Juist in een periode dat de sociale verbinding onder druk staat, moet je daarom alles doen wat mogelijk is om de verbinding te behouden of te versterken.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Tao, W., Lee, Y., Sun, R., Li, J. & He, M. (2022). Enhancing employee engagement via leaders’ motivational language in times of crisis: perspectives from the COVID-19 outbreak. Elsevier, 48 (1).

Door Marc Wessels

Ik ben communicatiespecialist met een focus op overheidscommunicatie, bedrijfscommunicatie en digitale communicatie. Op deze site vertaal ik wetenschappelijke communicatieartikelen naar praktijkvoorbeelden en leg ik aan de hand van voorbeelden uit hoe communicatie in de praktijk werkt. Meer weten? Neem contact op!