
Eerlijk zeggen, heb jij vorige week een stukje gezien van de Formule 1 Dutch GP? Of het nu gaat om een training, kwalificatie of de race, de kans is groot dat je het voorbij hebt zien komen. En dan is de kans ook best groot dat je hebt genoten van de prachtige beelden uit Zandvoort. Ook al ben je misschien helemaal geen fan van het racen of vind je de Formule 1 in Nederland zelfs onzin. Hoe kan dat? Wat deed de organisatie goed op het gebied van communicatie en marketing?
Aandacht was immens
Al sinds eind augustus kon je er in het nieuws niet omheen: de Formule 1 in Zandvoort. Van uitgekiende persberichten tot slimme partnerschappen met sponsoren. Televisie, radio, internet, overal ging het over racen. En hoe vaker iets herhaalt wordt, des te eerder dat je het oppikt en het erover gaat hebben. Bijvoorbeeld bij de koffieautomaat op werk, in de sportschool of bij vrienden op visite.
Fear of Missing Out
Als er iets is waar de organisatie goed in is geslaagd, is het wel het creëren van FOMO (Fear of Missing Out). Dit houdt in dat je niet het risico wilt lopen om iets te missen van een happening of activiteit, zeker niet wanneer het er constant over gaat om je heen. Jij wilt niet degene zijn die het spektakel heeft gemist en daardoor niet kan meepraten. Dat deed de organisatie door voortdurend beelden te delen, nieuwsberichten uit te doen over de ontwikkelingen op het circuit en ook de media droeg hieraan bij door vanaf donderdag dagelijks te laten zien hoe het was in Zandvoort.
Sea of Orange
De Dutch GP adverteert op zijn website met de Sea of Orange. En je kon er ook niet om heen. Iedere foto of video die je uit Zandvoort te zien kreeg, stond vol met oranje fans. Het leek wel een festival. En zo’n oranje zee doet denken aan de momenten dat ons voetbalelftal op EK’s of WK’s speelt. Het geeft een gevoel van verbondenheid en trotsheid als Nederlander. Door daar op in te spelen, voel jij je vanzelf meer verbonden met de race op Zandvoort.
Dorp volledig achter Dutch GP
Belangrijk voor het succes van de Dutch GP is ook dat het dorp Zandvoort enthousiast is. En uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de inwoners dat ook is. Dat komt mede door de uitgebreide communicatie in samenwerking met de gemeente, zodat iedereen precies weet waar hij of zij aan toe is. En door het toestaan van de vrolijke uitingen tijdens de racedagen zelf. Inwoners vierden feest op straat, met muziek, verkoop van drankjes en braderie-achtige taferelen. Een aanstekelijk feestje voor de bezoekers.
Duurzaamheid
De Dutch GP is natuurlijk niet alleen maar hosanna. Immers, natuur- en milieuorganisaties zijn niet blij met de race middenin het duingebied. Desondanks heb je hier nauwelijks iets over gehoord tijdens het raceweekend. Hoe kan dat? De heeft Dutch GP hoge doelen op het gebied van duurzaamheid. Natuurherstel, recyclen van plastic, overgebleven voedsel naar de voedselbank, hergebruik van materialen, de meest duurzame brandstof voor generatoren, vrijwel niemand met de auto naar het circuit (maar met OV en de fiets). Natuurlijk kun je alles van de GP vinden, maar als dit rijtje achter elkaar in persberichten richting de media worden gestuurd, moet je van goede huize komen er iets slechts van te vinden.
Slim sponsoren inzetten
Alleen in Nederland krijgt de Formule 1 geen overheidssubsidie. Dat betekent dat het geld bij elkaar gebracht moet worden door ticketverkoop, de reguliere sponsoren én lokale sponsoren. PON, Gazelle, VolkerWessels en Jumbo, sponsoren die normaal gesproken niet in het F1-circus zitten, maar wel bij de Dutch GP. Vooral de laatste, Jumbo, draagt bij aan het succes van de Grand Prix. Immers, via deze supermarktketen kon je voor relatief weinig geld een dagje meebeleven op het circuit. Daardoor kwam het F1-virus nog dichterbij voor een grote groep mensen. Wat weer helpt bij de mond-tot-mondreclame.
Mond-tot-mondreclame
En juist die vorm van reclame helpt de GP weer om volgend jaar nog meer mensen te trekken. Of het nu op het circuit is of het volgen van de race via de media, het gaat als een lopend vuurtje door de mensen die aanwezig waren bij de GP. Door een spektakel neer te zetten als organisatie waar mensen voor terug willen komen. Daar zijn ze in Zandvoort goed in geslaagd.
Is het dan alleen maar positief?
Natuurlijk is er veel aan te merken op de Dutch GP. Moet je zo’n race wel willen vlakbij de natuur? Hoe duurzaam de organisatie ook werkt, alle uitstoot van de auto’s kan niet goed zijn voor het milieu. En wat te denken van afsluitingen en beperkingen die de Grand Prix met zich meebrengt voor Zandvoort en omgeving? Daar kun je natuurlijk nog een heel artikel over maken, maar in deze blog gaat het over de manier hoe de Dutch GP zichzelf presenteert en waarom dat voor een groot deel van Nederland aanstekelijk werkt. Ingezoomd op de manier van communiceren en marketing.
Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.