Effecten social mediagebruik

Wanneer je aan de slag gaat bij een nieuwe werkgever, krijg je bij je contract een set aan arbeidsvoorwaarden mee. Doorgaans staat daar ergens een passage in over het gebruik van social media voor privé-doeleinden. Mag je Instagram, Facebook en Twitter gebruiken tijdens werktijd of niet? Veel werkgevers hebben dit liever niet, maar is dat eigenlijk wel terecht? Zou het gebruik van social media tijdens werktijd ook een positief effect kunnen hebben op je werkprestaties? Die vraag is onderzocht door Dantas, Aftab, Aslam, Majeed, Correia, Qureshi en Lucas (2022).

Social mediagebruik op het werk

Ten eerste is het goed om een onderscheid te maken in het gebruik van social media op het werk. Dat kan namelijk het gebruik van publieke social media zijn, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn. Of het kan een intern platform zijn dat bedrijven gebruiken om werkgerelateerd met elkaar de interactie op te zoeken. Waar werkgevers in het laatste geval juist social mediagebruik stimuleren, is dat anders bij het gebruik van publieke social media sites. Immers, veel werkgevers zijn bang dat social mediagebruik afleidt van het werk en je minder productief maakt.

Waar komt die angst vandaan?

Uit onderzoek blijkt dat werknemers gemiddeld per dag een uur lang bezig zijn met niet-werkgerelateerde zaken (Dantas et al., 2022). En ook blijkt dat binnen dat uur de mensen doorgaans op internet zetten, bijvoorbeeld op social media. Als werkgever ben je al gauw geneigd om te denken dat dit dus verloren productiviteit is. En dat kan vervolgens weer negatieve financiële gevolgen hebben. Maar wat als dat uur ‘niet-werken’ juist bijdraagt aan meer productiviteit?

De onderzoeksvragen

Dantas et al. (2022) hebben vier vragen onderzocht. Ten eerste of werkgerelateerd gebruik van social media een effect heeft op jouw werkprestaties. Ten tweede of social media gebruik van privé-doeleinden jouw werkprestaties beïnvloedt. En ook hebben ze gekeken of zogenaamd extra role behavior de mate bepaalt waarin social mediagebruik de werkprestaties beïnvloedt. Extra role behavior omvat bijvoorbeeld pro-actief met ideeën komen, extra creatief zijn of actief kennis delen met collega’s.

Effecten social mediagebruik

Social media verhoogt werkprestaties

De belangrijkste bevinding van de onderzoekers was dat zowel werkgerelateerd als privé social mediagebruik een positief effect heeft op werkprestaties. Dat komt mede doordat werknemers meer relaxed zijn en geconcentreerder werken als ze in contact kunnen staan met vrienden en familie (Dantas et al., 2022). Daarnaast zorgt het gebruik van social media voor meer innovativiteit, competitiviteit en hogere efficiëntie. Plus, met de juiste begeleiding worden jouw werknemers ook nog eens ambassadeurs online.

Stapje extra is betere prestaties

Een andere bevinding was dat het zogenaamde extra role behavior inderdaad een belangrijke mediator is tussen het gebruik van social media en werkprestaties. Krijg jij de ruimte om extra taken op te pakken naast je reguliere werk, dan verhoogt het toestaan van social mediagebruik de werkprestaties nog eens extra.  Zie het als een dubbel positief effect van het gebruik van de socials.

Conclusie: social mediagebruik is niet zo erg

Het onderzoek van Dantas et al. (2022) laat mooi zien dat het gebruik van social media op het werk, of het nu privé of werkgerelateerd is, wel degelijk een positief effect kan hebben op performance. Sterker nog, door werknemers af en toe op social media te laten, gaan ze beter presteren. Betekent dit dan dat je alles maar helemaal los moet laten? Immers, we kennen allemaal de verslavende kant van de socials. Nee, enige kaders zijn wel handig. Communiceer duidelijk dat het gebruik van social media prima is, mits je natuurlijk je taken wel gewoon afrondt. Dan zal iedereen begrijpen wat een normaal gebruik is.

Stimuleer social mediagebruik met begeleiding

Natuurlijk kun je ook een stapje verder gaan en slim gebruik maken van het feit dat werknemers toch al op social media zitten. Bied trainingen en cursussen aan over online ambassadeursschap. Geef de collega’s mee op welke manier ze hun eigen social mediagebruik kunnen combineren met een stukje marketing, zodat niet alleen de afdeling communicatie of marketing hiervoor aan de lat staat. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Werknemers die beter presteren en een bedrijf dat zichtbaarder is en authentiek overkomt. Kortom, maak gebruik van het social mediagebruik van werknemers in plaats van het direct te verbieden.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Dantas, R. M., Aftab, H., Aslam, S., Majeed, M. U., Correia, A. B., Qureshi, H. A. & Lucas, J. L. (2022). Empirical investigation of work-related social media usage and social-related social media usage on employees’ work performance. Behavorial sciences, 12 (8).

Door Marc Wessels

Ik ben communicatiespecialist met een focus op overheidscommunicatie, bedrijfscommunicatie en digitale communicatie. Op deze site vertaal ik wetenschappelijke communicatieartikelen naar praktijkvoorbeelden en leg ik aan de hand van voorbeelden uit hoe communicatie in de praktijk werkt. Meer weten? Neem contact op!