bedrijfsreputatie medewerkers

De reputatie van een organisatie is doorgaans bepalend voor het succes. Is de reputatie van een organisatie positief, dan komen mensen er graag. Is de reputatie negatief, dan is er werk aan de winkel. Voor veel grote bedrijven en ook de overheid staat de corporate reputatie onder druk. De wensen van de buitenwereld zijn steeds hoger. Voor bedrijven kan daar niet tijdig op inspelen betekenen dat mensen ergens anders gaan kopen. Voor de overheid zit het hem meer in vertrouwen. Er zijn vele manieren om te werken aan de bedrijfsreputatie. Een vaak onderbelichte rol is die van de eigen medewerkers. Hoe zit dat precies? Welke invloed hebben medewerkers op de bedrijfsreputatie? En wat is er nodig om medewerkers als ambassadeurs in te zetten?

Waterschap en 900 jaar waterbeheer

Zelf werk ik voor een waterschap, niet direct de bestuurslaag die het meest bekend is in Nederland. En ook nog eens een bestuurslaag waar mensen pas wat van vinden als het ergens misgaat, bijvoorbeeld tijdens de overstromingen in Limburg vorige zomer. Je hoort nooit iemand zeggen: ‘wat fijn dat het waterschap de waterhuishouding zo goed op orde heeft.’ De bedrijfsreputatie is daarmee onderhevig aan de actualiteit. Komend jaar vieren we bij ons waterschap 900 jaar waterbeheer. Met pro-actieve activiteiten naar buiten toe, mede om het waterschap zichtbaarder te maken en de bedrijfsreputatie verder te verbeteren. Daarvoor worden onder andere ambassadeurs neergezet. Wat is daarvoor nodig?

Perceived corporate reputation moet positief zijn

Medewerkers van iedere organisatie zijn in principe ambassadeurs, het visitekaartje van je bedrijf. Maar dat werkt alleen als medewerkers het idee hebben dat de buitenwereld positief is over de organisatie waarvoor ze werken (Helm, 2011). De perceived corporate reputation is een belangrijke factor voor medewerkers om bij een organisatie te gaan werken of daar te blijven. Daarnaast heeft het idee dat je voor een bedrijf werkt dat er goed op staat in de buitenwereld, een positief effect op je zelfbeeld en de motivatie om de organisatie positief neer te zetten. Wil je medewerkers als ambassadeurs inzetten, dan is het dus van belang dat zij het idee hebben dat de organisatie positief gewaardeerd wordt in de buitenwereld.

Impact op de bedrijfsreputatie

Naast dat medewerkers het idee moeten hebben dat hun organisatie er goed op staat, moeten ze ook begrijpen dat ze zelf invloed hebben op de bedrijfsreputatie. Immers, jij bent waarschijnlijk één van de weinige mensen die anderen kennen die bij die organisatie werkt. Je vertegenwoordigt dus als het ware je organisatie. Helm (2011) onderzocht welke factoren een rol spelen bij die awareness van jouw impact op de bedrijfsreputatie. Het theoretische model staat hieronder weergegeven.

model helm 2011

Welke factoren spelen een rol?

Uit het onderzoek van Helm (2011) bleek dat er meerdere factoren uit het model een rol spelen. Hoe beter de percipieerde bedrijfsreputatie is, hoe trotser en tevredener medewerkers zijn met hun baan. Die trotsheid en tevredenheid hebben vervolgens een positieve impact op de affectie die je voelt met de organisatie. Tegelijkertijd is een trotse medewerker zich meer bewust van de invloed die hij of zij heeft op de bedrijfsreputatie. Dat geldt ook voor de percipieerde bedrijfsreputatie. Hoe beter je die inschat, hoe meer je je bewust bent van jouw invloed op de bedrijfsreputatie.

Medewerkers -> ambassadeurs

Wil je medewerkers als ambassadeurs inzetten en ze ook echt tot actie laten overgaan, dan zul je dus moeten inzetten op de gepercipieerde bedrijfsreputatie en trots. Waarbij trots waarschijnlijk het meest eenvoudige instrument is. Door te laten zien voor wat voor een mooie en belangrijke organisatie je werkt als medewerker, word je al gauw trotser. En als je vervolgens ook nog laat zien hoe in de buitenwereld positief wordt gesproken over de rol van je organisatie is het helemaal top.

Ambassadeurs voor het waterschap

Terug naar het ambassadeursschap voor 900 jaar waterbeheer bij mijn waterschap. Deze mensen worden pas echt het visitekaartje van de organisatie als ze trots zijn en waardering ervaren van buitenaf. Met de veranderende maatschappelijke opgave wordt de rol van het waterschap steeds groter. Door dat te laten zien en dat je als medewerker de komende jaren dus écht impact gaat maken, word je trotser op de organisatie en zet je graag je beste beentje voor. Op naar 900 jaar waterbeheer met vele ambassadeurs!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Helm, S. (2011). Employees awareness of their impact on corporate reputation. Journal of Business Research, 64, 657-663.

Door Marc Wessels

Ik ben communicatiespecialist met een focus op overheidscommunicatie, bedrijfscommunicatie en digitale communicatie. Op deze site vertaal ik wetenschappelijke communicatieartikelen naar praktijkvoorbeelden en leg ik aan de hand van voorbeelden uit hoe communicatie in de praktijk werkt. Meer weten? Neem contact op!