
Het is zomer in Nederland en dat betekent dat veel mensen vrij hebben of in ieder geval tijd hebben voor leuke dingen. Bijvoorbeeld om naar de bioscoop te gaan. En als je dat van plan bent, dan kun je niet om de twee grootste films van deze zomer heen: Barbie en Oppenheimer. Twee compleet verschillende voorstellingen, maar beide razend populair. Welke slimme communicatie en marketing zit daarachter om zoveel mensen naar de bioscoop te trekken?
Enorm marketingbudget
Ik begin met de Barbie film. Al lang voordat de film uitkwam, verschenen er snippets met Margot Robbie en Ryan Gosling op social media. Vervolgens kwam er een roze AirBnB online, kwamen er Barbie-gerelateerde hits van Nicki Minaj en Dua Lipa en kondigde Mattel nieuwe barbies aan. En alles voordat de film überhaupt in de bioscoop draaide. Kortom, het publiek was al goed opgewarmd en kon eigenlijk al niet meer om de film heen voordat deze in de bioscoop terecht kwam.
Promotie Oppenheimer
Bij Oppenheimer was de marketingcampagne een stuk minder groot, maar was er wel degelijk een slim plan. Ten eerste werd de naam van regisseur Chris Nolan prominent naar voren geschoven. Met grote films als The Dark Knight, Interstellar en Inception op zijn naam, is Nolan een absolute publiekstrekker. Daarnaast is niet de persoon Oppenheimer primair naar voren gebracht, maar is er consequent gesproken over ‘de uitvinder van de atoombom’. En ook al zijn er weinig bioscoopgangers van nu die de Tweede Wereldoorlog actief hebben meegemaakt, zoiets spreekt zonder meer tot de verbeelding.
Timing perfect
Ook al zijn de twee films compleet verschillend van elkaar, ze trekken beide enorme bezoekersaantallen en waarschijnlijk gaan bioscoopbezoekers naar zowel Barbie als Oppenheimer. Dat komt mede door de perfecte timing van uitbrengen, nagenoeg tegelijk. Waardoor er een gezonde rivaliteit ontstaat tussen de twee films. Voer voor journalisten die de films tegen elkaar afzetten om te komen tot de absolute kraker van deze zomer. Dat zorgt weer voor flinke media-aandacht voor beide voorstellingen en dan wil je zelf ook gaan vergelijken.
Agenda setting
Wat hier overduidelijk gebeurt is agenda setting. Hoe meer journalisten schrijven over de twee films, hoe groter de kans dat je met de films in aanraking komt. Doordat je zelf een artikel of recensie leest of doordat anderen over de film praten en je er daardoor meer van wilt weten. Juist in de zomerperiode is er doorgaans minder groot nieuws en is er dus een journalistiek vacuüm. Daar hebben de producenten van Oppenheimer en Barbie goed op ingespeeld door te kiezen voor de zomerse timing.
Fear of missing out (FOMO)
Daarnaast speelt ook de Fear Of Missing Out. Oftewel, de angst om de hype te missen. Als iedereen het over deze films heeft, dan moet je er wel heen om te kunnen meepraten. Want je wilt straks niet de enige zijn die geen idee heeft waar de films over gaan. Waar er qua nieuws in de zomer niet veel gebeurt, is het doorgaans qua werk ook wat rustiger. En is er bijvoorbeeld op kantoor meer tijd om over dit soort films te praten. Dan wil je wel mee kunnen doen. Daarnaast, als je zoveel over een film hoort, ben je natuurlijk benieuwd of de reviews een beetje kloppen.
Onderwerpen voer voor discussie
In de communicatie over de films gaat het ook voortdurend over de thematiek van de films en de vraag over juist of onjuist. In de film Barbie draait het om gelijkheid tussen mannen en vrouwen, women empowerment en de patriarchische samenleving. Met daarbij de vraag of de poppen van Barbie daarvoor nou juist bijdragen of kwaad doen. In Oppenheimer komt de vraag naar voren of de uitvinder van de atoombom nou een held is, vanwege het wetenschappelijk vernuft, of een schurk, gezien de onveilige wereld en wapenwedloop die ermee gecreëerd is. Over de onderwerpen in beide films kun je urenlang discussiëren en dat maakt de hype alleen maar groter.
Nog andere factoren?
Naast communicatieve factoren kun je natuurlijk ook stellen dat de compleet verregende zomer tot nu toe bijdraagt aan het bioscoopsucces. Immers, lekker naar buiten is geen optie. En naast de twee genoemde films heb je ook nog Mission Impossible en Indiana Jones. Aan opties in de bioscoop geen gebrek en als je dan toch al naar een film gaat, zie je natuurlijk ook weer de trailers van andere voorstellingen. Kortom, de kans is groot dat je in ieder geval naar één film gaat deze zomer.