energieprijzen energiecrisis

De energieprijzen rijzen de pan uit. Vooral de prijs van een kuub gas is explosief gestegen de afgelopen maanden. Voor veel huishoudens betekent dit een behoorlijke verhoging van de tarieven en dus een hogere rekening aan het einde van de maand. Niet voor iedereen is dit zomaar op te vangen. Over de oorzaak van de prijsstijgingen zijn de meningen verdeeld, maar feit is wel dat deze energiecrisis ons met de neus op de feiten drukt: we moeten verduurzamen en het liefst nog een beetje sneller. Maar hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

De oorzaak van de hoge energieprijzen

De meest waarschijnlijke reden van de stijging van de energieprijzen is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In Nederland wordt steeds minder gas in Groningen gewonnen, in Noorwegen zijn belangrijke gasvelden in onderhoud en een belangrijke gasleiding vanuit Rusland naar de rest van Europa is nog niet vergund in Duitsland. Daardoor is er schaarste op de gasmarkt en bieden Aziatische landen simpelweg meer dan de West-Europese landen. Dat betekent dat hier de prijzen stijgen.

Energietransitie wel of niet een oorzaak?

Frans Timmermans, de man achter de Green Deal, was er als de kippen bij om te roepen dat de energietransitie absoluut niet de oorzaak is van de hoge energieprijzen. Maar dat klopt maar ten dele. Natuurlijk is het goed om te verduurzamen en daar moet ook veel werk in worden gestoken, maar als je kolencentrales sluit, voordat je op andere manieren goed en efficiënt energie kunt genereren, dan loop je tegen problemen aan. Internationale energieonderzoekers riepen recentelijk dan ook niet voor niets om de transitie geleidelijker te laten verlopen, zodat er geen grotere problemen ontstaan.

Neus op de feiten: we moeten verduurzamen

De verbazing was bij veel mensen groot toen afgelopen weken bekend werd dat honderdduizenden woningen in Nederland nog slecht geïsoleerd zijn. En slechte isolatie maakt dat je een stuk meer moet stoken om het warm te krijgen binnen. Het resultaat bij hoge energieprijzen: een extreem hoge rekening. Vanuit communicatief oogpunt is een energiecrisis als nu interessant. Vraag je iemand die enkel glas heeft thuis of het belangrijk is om dubbel glas te nemen en daarmee de stookkosten omlaag te brengen, dan krijg je hoe dan ook ‘ja’ als antwoord. Maar wordt er daarmee actie ondernomen? Nee, waarschijnlijk niet. Hoeveel campagnes je daar ook tegenaan gooit. Maar nu de prijzen de pan uit rijzen, is de kans dat mensen juist wél gaan verduurzamen. Omdat ze nu hard met de neus op de feiten worden gedrukt. Een gouden kans vanuit communicatief oogpunt.

Energiecrisis als kans: een transitie die past

Natuurlijk willen we met z’n allen zo snel mogelijk verduurzamen. Overstappen op duurzame energiebronnen en zo min mogelijk gas en kolen gebruiken. Maar een initiatief als de Green Deal zou veel meer handen op elkaar krijgen, op het moment dat de energietransitie realistischer wordt voorgesteld. Grijp daarom de energiecrisis van nu aan als een kans: help mensen eerst bij het verduurzamen van hun woning. Vestig de aandacht op wat je zelf al kunt doen. Kleine ingrepen die ervoor zorgen dat je minder energie verbruikt. Op de achtergrond kunnen overheden en grote partijen dan doorwerken aan de energietransitie op een hoger abstractieniveau. Zo worden de grote klimaatplannen behapbaar op ieder schaalniveau en kunnen we er écht mee aan de slag.

Deel concrete tips

Als je vervolgens de energiecrisis als kans benut, wees dan concreet wat mensen kunnen doen en wat het hen oplevert. Neem bijvoorbeeld de website klimaatexpert.com, die een concreet lijstje met 10 tips heeft om kosten en CO2 te besparen. Door niet alleen te focussen op de CO2-besparing, bereik je een veel grotere groep mensen. En het zijn concrete en praktische tips die je direct kunt toepassen. Gelukkig zie ik steeds meer energieleveranciers die hier ook mee aan de slag gaan, dat helpt alleen maar!

Overheid en energieleveranciers: energie bespaartips

Er wordt nu naar de overheid gekeken in de energiecrisis om vooral bij te springen in de kosten. Maar eigenlijk zou de overheid nu vooral op communicatief vlak aan de slag moeten. Geef mensen concrete tips en aanbevelingen mee en laat zien hoeveel je daarmee bespaart. Anders doe je alleen maar aan symptoombestrijding, en weten mensen nog steeds niet goed hoe je zelf kunt verduurzamen. Daarnaast ligt er ook een rol bij de energieleveranciers. Natuurlijk hebben zij een commercieel belang bij het verkopen van meer energie, maar zou het niet heel gaaf zijn als ze mensen juist aanzetten tot minder energieverbruik? Immers, dat zorgt weer voor tevreden klanten!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Door Marc Wessels

Ik ben communicatiespecialist met een focus op overheidscommunicatie, bedrijfscommunicatie en digitale communicatie. Op deze site vertaal ik wetenschappelijke communicatieartikelen naar praktijkvoorbeelden en leg ik aan de hand van voorbeelden uit hoe communicatie in de praktijk werkt. Meer weten? Neem contact op!