
Emoji’s, iedereen gebruikt ze wel eens. Het zijn de kleine plaatjes die je bijvoorbeeld vindt in WhatsApp of op Facebook. Voor de oudere generatie hebben we het over smilies. Inmiddels zijn er honderden van dit soort plaatjes en gebruiken we ze te pas en te onpas in informele communicatie. Maar de laatste tijd zie je ze ook steeds meer voorbijkomen in professionele, zakelijke communicatie. Bijvoorbeeld op LinkedIn. Wellicht onder invloed van een nieuwe generatie op LinkedIn, die gewend is om via deze plaatjes te communiceren. Of gewoon omdat het een boodschap extra aankleed. Vraag is of die emoji’s bijdragen aan betere communicatie, of juist het tegenovergestelde effect bereiken.
Visuele versus non-visuele communicatie
Algemeen bekend is dat visuele communicatie beter werkt dan alleen maar tekst. Een post op LinkedIn of een blog die vergezeld gaat van een afbeelding, valt meer op dan alleen een link. Het trekt meer aandacht, wordt beter gelezen en mensen onderhouden doorgaans de boodschap ook beter. Dat pleit voor het gebruik van visuele elementen in een bericht en daar passen emoji’s natuurlijk bij. Maar tegelijkertijd zit er nog wel een verschil tussen deze plaatjes of gewone afbeeldingen.
Juiste emoji gebruiken
Omdat er zoveel verschillende emoji’s bestaan, is het de vraag of je altijd de juiste gebruikt. Misschien denk je zelf van wel, maar dan blijkt de echte betekenis iets heel anders te zijn. Fundamenteel wanneer je een boodschap wilt overbrengen. Daarnaast is een uitdaging bij het gebruik van emoji’s het begrip van de ontvanger. Je kunt nog zo goed iets bedoelen over te brengen, als de ontvanger een emoji anders interpreteert, gaat het mis. Kortom, het lijkt nog niet zo eenvoudig om zakelijk te communiceren via emoji’s.
Emoji’s kunnen zorgen voor effectieve communicatie
Rajan, Aiswarya en Arokia Selvi (2023) hebben onderzoek gedaan naar emoji’s en de effectiviteit in professionele communicatie. Ze hebben gekeken naar het overbrengen van feedback, emoties en waardering aan de hand van emoji’s. Een eerste resultaat van het onderzoek was dat het gebruik ervan de duidelijkheid en effectiviteit van communicatie zeker kan vergroten. Deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat een boodschap met emoji’s helderder was dan een boodschap zonder.
Miscommunicatie via emoji’s
Echter, een belangrijk aandachtspunt uit het onderzoek was dat voor de effectiviteit van communiceren via emoji’s, het cruciaal is dat de ontvanger ze juist interpreteert. De kans op miscommunicatie is groot, omdat niet iedereen een emoji op dezelfde wijze begrijpt. En verkeerde interpretatie kan leiden tot onbedoelde gevolgen. Daarom geven de onderzoekers aan dat communiceren via emoji’s in de professionele sfeer met beleid gedaan moet worden. Zeker als het gaat om gevoelige communicatie, bijvoorbeeld rond het presteren van een medewerker.
Emoji’s en AI
Aan het begin van het artikel gaf ik al mogelijke verklaringen voor de toegenomen hoeveelheid emoji’s in zakelijke communicatie. Een derde hebben we nog buiten beschouwing gelaten en dat is AI, oftewel, kunstmatige intelligentie. Wanneer jij namelijk aan een AI-bot vraagt om een tekst te maken over jouw onderwerp, is de kans groot dat daar emoji’s in worden gezet. Waarbij een vaste set aan plaatjes steevast terugkomt. En dat kan een uitdaging zijn voor de communicatie. Immers, uit ander onderzoek blijkt dat communicatie als minder positief ervaren wordt, als de ontvanger doorheeft dat er AI is gebruikt. En als je weet welke emoji’s vaak door kunstmatige intelligentie worden gebruikt, dan weet je ook gelijk welke collega’s of contacten gebruik maken van AI bij het ontwerpen van hun berichten.
Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.
Bronnen
Y, P. R., Aiswarya, B., & A, J. A. S. (2023). Embracing emojis: Bridging the gap in workplace technology adoption and elevating communication effectiveness. Journal of Information Technology Teaching Cases, 0(0).