audio logo

Bedrijven en organisaties werken op vele manieren aan merkherkenning en merkassociaties. De bedoeling is namelijk dat jij kiest voor dat ene bedrijf en niet voor de concurrent. Dat kun je op vele manieren doen, waaronder het koppelen van behoeften aan merken of het bouwen van een verhaal rond bepaalde kernwaarden en dat uitwerken. Maar verreweg het krachtigste visitekaartje van een merk is doorgaans het logo. Er is best veel bekend over het visuele logo, maar wat kun je bereiken met een sterk auditief logo?

Logo als visitekaartje

Bedrijven geven in de regel veel geld uit aan een goed logo. Niet zelden komen er berichten naar buiten dat er een bedrag met vijf of zes nullen is betaald voor een redesign. Dat is natuurlijk veel geld, maar als jouw logo er vervolgens voor zorgt dat je veel vaker herkend wordt dan een ander merk, verdient het logo zich wel weer terug. Daarbij is het wel van belang dat je een logo hebt dat complexe elementen kent. Uit onderzoek blijkt namelijk dat visueel complexe logo’s beter worden herkend dan visueel eenvoudige varianten. De vraag is of dat ook geldt voor auditieve logo’s.

Wat zijn auditieve logo’s?

Wanneer je een reclame voorbij hoort komen op radio of televisie, komt het logo doorgaans in beeld met een jingle of geluidje. Dat noemen we het auditieve logo. Als je vijf minuten reclame zou kijken met je ogen dicht, is de kans groot dat je een aantal merken eruit haalt. Die merken hebben dus een sterk auditief logo. Natuurlijk staat of valt de herkenning bij veelvuldig herhalen, maar toch slagen niet alle merken erin om daadwerkelijk herkend te worden. Hoe zit dat?

Wie scoort het best?

Onderzoek van TAMBR en Unravel Research laat zien dat de top 3 Nederlandse merken die het best herkend worden Albert Heijn, Douwe Egberts en Bol.com zijn. En ik durf te wedden dat je zonder er een reclame bij te pakken, precies weet hoe de deuntjes gaan. Gaat het om de meest bekende audio-logo’s, dan scoren wederom Albert Heijn en Douwe Egberts hoog, aangevuld met Kruidvat. Een logo dat het een stuk minder goed doet is bijvoorbeeld die van CoolBlue. Weet jij hoe het audio-logo van dat bedrijf klinkt?

Waarom scoort het audio logo van Albert Heijn zo goed?

In onderstaande grafiek is te zien hoe de geteste logo’s scoren op twee elementen: bekendheid en uniekheid. Simpel gezegd scoort een logo dat bekend en uniek is het hoogst. Logo’s die niet bekend zijn en eveneens niet uniek, scoren laag. Daar zit een belangrijke correlatie. Hoe hoger een merk scoort op uniekheid, hoe beter dat logo het doet op bekendheid. Omdat je simpelweg het logo aan een merk koppelt, op basis van een geluid dat je niet aan iets anders relateert. Andersom beredeneerd, wanneer jouw logo klinkt als dertien in een dozijn, is het voor de klant ook lastiger om deze aan jouw merk te koppelen.

audio logo

Bron: TAMBR & Unravel Research

Complexiteit?

Bij visuele logo’s speelt complexiteit een belangrijke rol. Is dat bij auditieve logo’s dan ook het geval? Met 100% zekerheid valt dit niet te zeggen, maar het lijkt er wel op. Luister maar eens naar de logo’s van Albert Heijn, Douwe Egberts, Bol.com, Hornbach of Netflix. Stuk voor stuk geluiden die best complex zijn. En denk je bij Netflix wellicht dat het een heel eenvoudig geluid is, het bedrijf deed er bijna een jaar over voordat het definitieve logo af was.

Zelfstandig gebruik van logo

Sommige merken kunnen volstaan met alleen het gebruiken van een logo. Denk hierbij maar aan de gele M en je weet direct wat er in de buurt is. Daar heb je geen enkele andere aanwijzing voor nodig. Hetzelfde geldt voor audio-logo’s. Is deze goed ontworpen, dan heb je aan de jingle van 2 a 3 seconden genoeg om te weten welk bedrijf er reclame maakt. Dat zorgt er dan weer voor dat je als bedrijf minder tijd kwijt hoeft te zijn aan de rest van je commercial, herkenning treedt immers toch wel op. En ja, dat bespaart weer geld. Proef op de som nemen? Probeer de logo’s uit het onderzoek voor jezelf eens te neuriën en check deze dan met commercials online of op tv.

Door Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.