Waarom is er zo weinig aandacht voor de gemeenteraadsverkiezingen?

gemeenteraadsverkiezingen

Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Het moment waarop je kunt aangeven hoe jij de toekomst van jouw gemeente graag ziet. Waarbij er veel aandacht is voor lokale problematiek en je het echt over je eigen leefomgeving hebt. Toch lijkt het alsof maar weinig mensen met de komende verkiezingen bezig zijn. En zich al helemaal niet verdiept hebben in de plannen van de partijen. Hoe komt dat? Waarom is er relatief weinig aandacht voor deze verkiezingen? En welke rol spelen de media rond de gemeenteraadsverkiezingen?

Aandacht voor wereldzaken

Een belangrijke reden waarom er relatief weinig aandacht is voor de gemeenteraadsverkiezingen, is de situatie in de wereld. Was corona eindelijk op z’n retour en leek alles beter te worden, is er nu een oorlog gaande in Oekraïne. Volkomen logisch is dit dan ook nu het nieuws van de dag. Waar je ook kijkt, op tv of op internet, het nieuws over de strijd in Oost-Europa domineert het nieuws. Dat betekent tegelijkertijd veel minder aandacht dan gewoonlijk voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Weinig vertrouwen in de politiek

De gemeenteraadsverkiezingen hebben daarnaast ook last van de landelijke politiek. Het vertrouwen daarin is laag. Denk bijvoorbeeld nog even terug aan vorig jaar, na de Tweede Kamerverkiezingen, en hoe er toen maandenlang is gesproken over het herstellen van vertrouwen en nieuw leiderschap. En is er echt wat veranderd? Dezelfde partijen regeren nog steeds en het lijkt er niet op dat er echt dingen anders zijn dan voor de verkiezingen. Het vertrouwen in de landelijke politiek heeft onmiskenbaar zijn weerslag op de regionale politiek.

Polarisatie ook op lokaal niveau

Een andere landelijke trend zie je ook terug op lokaal niveau: polarisatie. Het lijkt tegenwoordig vrijwel niet meer mogelijk om een gezonde politieke discussie te voeren. Je moet of ergens faliekant tegen zijn of grote voorstander zijn, maar alles daar tussenin is niet meer genoeg. Met als resultaat dat je vooral veel oneliners tegenkomt, ook in de lokale politiek, zonder dat daar echt een verhaal bij gegeven wordt. De kans dat kiezers voor de gemeenteraadsverkiezingen actief op zoek gaan naar het verhaal achter een standpunt is niet groot, dus wordt de keuze al snel gebaseerd op die oneliners.

Media: er is geen geld voor lokale plannen

En dan zijn er nog de landelijke media die in de afgelopen maanden meerdere malen hebben geschreven over de gemeenteraadsverkiezingen. Gemene deler: veel gemeenten hebben helemaal geen geld om plannen te realiseren. Kortom, de plannenmakerij is natuurlijk mooi voor in de verkiezingstijd, maar als er straks een nieuwe gemeenteraad zit, blijkt de kas nagenoeg leeg. En kunnen veel van de plannen dus de ijskast in. Als de interesse in de lokale verkiezingen al laag is en je hoort ook nog dat de plannen waarschijnlijk financieel niet haalbaar zijn, waarom zou je dan nog gaan stemmen?

Media kunnen ook helpen

Desondanks kunnen juist lokale media ook helpen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Pak de twee á drie meest urgente thema’s in de regio en je ziet in een oogopslag waar verschillende partijen voor staan. Een mooi voorbeeld hiervan is DUIC over de polder Rijnenburg bij Utrecht. De lokale krant heeft van alle partijen de standpunten onder elkaar gezet, zodat je als kiezer direct weet waar je aan toe bent. Doe dit als lokale media voor nog een paar thema’s en de kiezer heeft in ieder geval een beter beeld van de partijen, zonder dat je alle programma’s door hoeft.

Lokale politici moeten zichtbaarder worden

En ook lokale politici kunnen beter hun best doen om de gemeenteraadsverkiezingen onder de aandacht te brengen. Zeg nou zelf, hoeveel lokale politici ken je? Terwijl dit wel de mensen zijn die over jouw gemeente besluiten. Het zou goed zijn als de aankomende raadsleden zich beter profileren. Door in gesprek te gaan met bewoners, door korte videofragmenten op te nemen met standpunten (geen video van minutenlang), door aan te schuiven bij lokale omroepen, door de hoofdlijnen van partijprogramma’s in 1 á 2 A4-tjes op te schrijven. In het digitale tijdperk hebben we een aandachtsspanne die kort is en hebben we weinig tijd en zin om hele boekwerken te lezen. Daar moet je ook als lokale politicus goed op inspelen.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.