Wat betekent herhaling in gesprekken? Waarom doen we het?

herhaling in gesprekkenDe kans is groot dat het je niet direct opvalt in een conversatie omdat we het allemaal doen. We herhalen! Luister maar eens naar de gesprekken om je heen en je zult merken dat in vrijwel elk gesprek bepaalde passages herhaald worden. Maar waarom doen we dit eigenlijk? Wat bereiken we met herhaling in gesprekken? En doen we dit bewust of onbewust? Ik neem je mee in een interessant onderwerp binnen de gespreksanalyse.

We herhalen onszelf, maar waarom?

Mensen herhalen zichzelf, maar ook anderen constant (Johnstone, 2008). Dat is niet vreemd en binnen de gespreksanalyse kennen we daarom ook verschillende termen voor verschillende soorten herhalingen. Maar is het je wel eens opgevallen dat herhaling in gesprekken verschillende doelen heeft? Elke gesprekssituatie is anders en daarom zal een herhaling bij de dokter niet hetzelfde betekenen als een herhaling in een verkoopgesprek.

Herhaling in gesprekken, controle

Arts-patiëntgesprekken staan bol van de herhaling. Ferrara (1994) noemt dit ook wel mirroring of echoing. De arts of psychiater zal voortdurend de klachten, aangedragen door de patiënt, herhalen. Dit doet hij om te controleren of hij het juist begrepen heeft. In deze situatie heeft de herhaling geen persuasief (overtuigend) doel, maar eerder een controlerend doel. Datzelfde geldt voor gesprekken tussen een piloot en de luchtverkeersleiding. In veel gesprekken tussen die twee zal exacte herhaling voorkomen, juist om te checken of alles in orde is (Cushing, 1994).

Herhaling in gesprekken, bevestiging

Een ander doel van herhaling in gesprekken is het bevestigen dat je luistert. Wanneer we in gesprek zijn met iemand anders, hebben we signalen nodig dat de ander bij de les is. Je kunt dit aangeven door korte zinsgedeelten van je gesprekspartner te herhalen. Het geeft aan dat je luistert en dit signaal is voor je gesprekspartner een bevestiging om door te praten. Tevens kan het herhalen van zinsgedeelten eventuele problemen in de conversatie aan het licht brengen. Juist door een stukje te herhalen, is deze situatie dan gemakkelijk op te lossen.

Herhaling in gesprekken, verkopen

Herhaling in gesprekken komt ook veel voor bij verkopers. Denk maar eens aan reclames op televisie, waar de belangrijkste voordelen meerdere keren uitgesproken worden. Maar ook in de meubelzaak zie je dit terug. Als het om de korting gaat, zal de verkoper maar wat graag dit meerdere keren benoemen. Zodat de nadruk komt te liggen op de korting en je inderdaad het idee krijgt dat je met een fantastische deal te maken hebt.

Herhaling in gesprekken, overtuiging

Ga je wel eens naar lezingen? Als het antwoord hierop ‘Ja’ is, zul je ongetwijfeld herhaling herkennen. De beste sprekers maken namelijk dankbaar gebruik van deze eenvoudige manier om hun punt duidelijk naar voren te brengen. Vaak gaat het om oneliners die herhaald worden, zodat ze goed blijven hangen bij het publiek. Dit is ook een bekende tactiek bij politici. Door goed op de herhaling te letten bij publieke sprekers, weet je direct welke punten voor hen het belangrijkst zijn. Oefen maar eens hieronder:

Herhaling in gesprekken, humor

Een laatste doel van herhaling in gesprekken is humor. Door een fragment te herhalen en daar de nadruk op te leggen, kun je zorgen voor wat humor in het gesprek. Dit hangt uiteraard wel af van de context en wat je precies wilt herhalen. Overigens is dit één van de lastigste doelen van herhaling. Humor is persoonlijk, wat voor jou grappig overkomt kan voor een ander totaal niet grappig zijn. Pas hier dus mee op en zorg er eerst voor dat je op hetzelfde niveau als je gesprekspartner komt.

Herhaling in gesprekken herkennen

Oké, je weet nu in welke situaties je herhaling kunt verwachten, maar wat heb je hieraan? Vrij veel! Vaak verloopt herhaling onbewust. Je weet wel dat je iets eerder gehoord hebt, maar je staat er niet bij stil. Als je de herhaling herkent in een gesprek, kun je ook achterhalen wat het doel ervan is. Wil jij weten waar een politicus echt waarde aan hecht? Ontdek de herhaling in zijn toespraak. En wil je erachter komen wat voor een verkoper het belangrijkste onderdeel is? Let op de herhaling. Door goed te luisteren naar je gesprekspartner kom je een stuk meer te weten over zijn doelen binnen het gesprek. En dit kun jij natuurlijk gebruiken bij de verdere verloop van het gesprek.

Zelf toepassen

De hier beschreven voorbeelden van herhaling in gesprekken kun je ook gemakkelijk zelf toepassen. Door op de juiste momenten bepaalde gedeelten te herhalen, bereik jij gemakkelijker je doelen binnen een gesprek. Daarbij is het wel belangrijk dat je weet wie je tegenover je hebt. Verkopers zijn vaak geslepen en kennen de meeste gesprekstechnieken. In dergelijke gevallen maak je in ieder geval met herhaling wel duidelijk wat voor jou écht belangrijk is. Succes!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Cushing, S. (1994). Fatal words: communication clashes and aircraft crashes. Chicago: University of Chicago Press.

Ferrara, K. (1994). Repetition as rejoinder in therapeutic discourse: Echoing and mirroring. In B. Johnstone (ed.), Repetition in discourse, Norwood: Ablex, pp. 66-83.

Johnstone, B. (2008). Discourse analysis (2nd edition). Oxford: Blackwell Publishing.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.

Een gedachte over “Wat betekent herhaling in gesprekken? Waarom doen we het?

Reacties zijn gesloten.