Pas op: het vakantiegeld komt eraan

VakantiegeldDe maand mei is voor de meeste werknemers de maand waarin het vakantiegeld wordt gestort. Je hebt een jaar lang iedere maand wat geld gespaard, en vlak voor de zomer komt het geld dan eindelijk binnen. Het vakantiegeld is natuurlijk bedoeld als extraatje voor de zomervakantie, maar ondernemers zullen alles uit de kast trekken om jouw vakantiegeld binnen te hengelen. Hoe zorg je ervoor dat je jouw vakantiegeld op de juiste manier besteedt?

Wat is het vakantiegeld?

Vakantiegeld is een extra toelage voor werknemers, bovenop het standaard salaris, die eind mei gestort wordt ten behoeve van een vakantie. In 1910 werd het vakantiegeld ingevoerd, maar pas na de Tweede Wereldoorlog vond de toelage de vorm die we nu nog steeds kennen. Voor veel mensen was het in die tijd niet mogelijk om op vakantie te gaan. Door het vakantiegeld in te voeren en pal voor de zomer te storten, werd een vakantie wel mogelijk. Fijn voor de werknemer en fijn voor de werkgever, die zijn personeel weer uitgerust terug zag keren.

Sparen en beleggen met vakantiegeld

Het vakantiegeld is dus bedoeld als extraatje om lekker op reis te kunnen. Maar vorig jaar bleek uit een onderzoek van het NIBUD dat we het extra geld steeds vaker op een andere manier besteden. Bijvoorbeeld om schulden af te lossen, om te sparen of om te beleggen. Minder dan de helft van alle ondervraagden gebruikt het vakantiegeld daadwerkelijk waarvoor het bedoeld is: een vakantie. Wat natuurlijk ook niet helpt is dat de beste vakantiedeals tegenwoordig al in januari te boeken zijn. Het vakantiegeld is daarmee min of meer veranderd in een soort zakgeld.

Grote bedrijven zitten klaar

Veel mensen kiezen er dus voor om te sparen met het vakantiegeld. Maar echt veel geld levert dat niet meer op, gezien de lage rente op spaarrekeningen. Dan kun je natuurlijk gaan beleggen of een extra aflossing doen op je hypotheek of je koopt iets moois. En dat is waar de grote bedrijven in het spel komen. Zij weten als geen ander dat het vakantiegeld in mei gestort wordt. Volgens het Algemeen Dagblad gaat het in totaal zelfs om 12 miljard Euro aan extra geld dat uitgekeerd wordt aan werknemers. Elke ondernemer wil hier natuurlijk van meeprofiteren.

Advertentiebombardement

Je kunt er vergif op innemen dat je deze week om je oren geslagen wordt met spectaculaire aanbiedingen. Een reisje naar de zon, goedkope vliegtickets, een nieuwe 50”-televisie, die unieke tuinset en ga zo maar door. Het zijn vooral de retailers met een duurder assortiment die gretig zullen inspringen op de enorme zak aan vakantiegeld. Hoe kun je je hier nou tegen wapenen, zodat jij je vakantiegeld gewoon zinvol besteedt?

Weet wat je wilt kopen

Bedenk nu vast of je iets nodig hebt of iets groots wilt kopen. Is dit niet het geval? Dan koop je het ook later deze week niet omdat je het simpelweg niet nodig hebt. Is het wel het geval? Check dan nu vast de prijzen. Later krijg je ongetwijfeld prachtige aanbiedingen te zien, maar de kortingen worden vaak afgetrokken van de adviesprijzen. En adviesprijzen zijn doorgaans niet de prijzen waarvoor producten in de winkel liggen. Het kan dus zomaar zijn dat het product dat je wilt kopen voor de aanbieding dezelfde prijs heeft of zelfs goedkoper is dan later deze week ‘in de aanbieding’.

Stel voor jezelf een budget

Retailers weten hoeveel vakantiegeld er wordt uitgekeerd en hoeveel mensen er extra geld ontvangen. Een simpele rekensom leert dan wat iemand gemiddeld krijgt. Reken maar dat ze daar handig gebruik van maken bij hun aanbiedingen. Je zult zien dat vrijwel alle aanbiedingen uitstekend binnen jouw vakantiegeld passen. Maar wil je daadwerkelijk zoveel geld uitgeven? Wees de retailers voor en stel jezelf een budget. En belangrijk: houd jezelf daaraan. Zo kom je niet in de verleiding om die net te dure uitgave toch te doen.

Extra openingstijden, gratis verzending: urgentie en wederkerigheid

Wat ook veel winkeliers doen rond eind mei, is het verlengen van de openingstijden of het aanbieden van gratis verzending. Hiermee doen ze twee dingen: het creëren van urgentie en het toepassen van wederkerigheid. Door langer open te zijn en ineens gratis verzending aan te bieden, krijg jij het idee dat er iets bijzonders aan de hand is. Je wilt niet buiten de boot vallen. En door deze twee zaken aan te bieden, krijg je ook het gevoel dat de winkelier al ‘iets voor jou heeft gedaan.’ Een aankoop zou dan een manier kunnen zijn om iets ‘terug te doen.’ Bedenk dat deze twee zaken hele slimme verkooptrucs zijn en trap er dus niet in. Als je iets wilt kopen, waarom is dat uurtje extra open dan zo belangrijk? En op een aankoop van € 600,- maken die € 6,95 verzendkosten toch ook niet het verschil tussen wel of niet kopen?

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.