Kortingen Black Friday niet altijd echt, waarom blijf je toch kopen?

black friday beinvloeding

Aankomende vrijdag is het weer Black Friday. De uit Amerika overgewaaide dag waarop winkels met grote kortingen schermen. De afgelopen jaren is gebleken dat de geboden kortingen niet altijd ‘echte’ kortingen waren. Daardoor neemt het wantrouwen richting Black Friday toe. Hoe komt het dan dat mensen toch koopjes blijven jagen op Black Friday? Hoe zorgen winkeliers ervoor dat je toch geïnteresseerd blijft? En op welke manier kun je jezelf wapenen tegen een miskoop?

Kortingen nep op Black Friday

Een onderzoek van marketingadviesbureau Simon-Kutcher en partners toont aan dat bijna 70% van alle Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday nep zijn. Dat werd vorig jaar al bevestigd door de Consumentenbond. Een rondgang langs grote kortingen bij bekende webshops maakte duidelijk dat de ‘van’-prijs vaak een week eerder al een stuk lager was. De uiteindelijke korting was bijvoorbeeld niet € 40,-, maar slechts € 20,-. Ondanks dat veel mensen denken dat kortingen niet echt zijn op Black Friday, geeft 1 op de 5 wel aan iets te gaan kopen. Daar spelen verkopers handig op in.

Hoge kortingen zijn nodig

Uit hetzelfde onderzoek van Simon-Kutcher en partners blijkt dat we meer dan 40% korting pas een goede deal vinden. Lagere kortingen worden afgedaan als ‘mooi meegenomen’. Het is daarom logisch dat verkooppartijen hier graag aan tegemoet komen, door te stunten met hoge kortingen. Om die kortingen te bereiken, wordt er in een aantal gevallen uitgegaan van de adviesprijs voor een product. Dat dat vaak niet de werkelijke verkoopprijs is, is bij veel consumenten niet bekend op het moment van aankoop.

Waarom blijf je toch op koopjes jagen?

Als we weten dat veel kortingen niet echt zijn, waarom blijf je dan toch op koopjes jagen op Black Friday? De Fear Of Missing Out (FOMO) speelt hierbij een belangrijke rol. Dit effect uit de psychologie houdt in dat je mee wilt doen met de massa. Je wilt simpelweg niet de enige zijn die ergens niet aan meedoet. Als je overal om je heen Black Friday-aanbiedingen ziet en filmpjes voorbij ziet komen met hordes mensen die op koopjes jagen, wil je zelf niet achterblijven en ook een mooie aanbieding scoren.

Schaarste als verkooptruc

Hoe vaak zie je tijdens Black Friday een aanbieding met ‘Alleen dit weekend!’? Dat doen winkeliers natuurlijk bewust. Ze creëren hiermee schaarste, een nu-of-nooit situatie. Ook al weet je rationeel waarschijnlijk wel dat een aanbieding nog vaker voorbij komt, een emotionele reactie is om nu toe te slaan, voordat het te laat is. Lukt het je op de eerste dag van de kortingen vaak nog wel om niet aan de koopdrang toe te geven, op volgende dagen wordt dit al lastiger. Zeker als de laatste dag van de hoge korting aanbreekt, wordt het lastig om de kortingsprijs af te slaan.

Koop niet impulsief

Heb je al langere tijd een grote aankoop op het oog, check dan nu alvast de prijzen en de prijshistorie. Koop niet impulsief als je ineens een aanbieding ziet met 40% korting. Het kan zijn dat dit een goede aanbieding is, maar het is goed om dat eerst even te controleren. Zeker omdat verkopers vele trucs gebruiken om jou te verleiden. Hoge kortingen, rode kleuren (activatie), schaarste, sociale norm en nog veel meer. Door vooraf helder te bepalen wat je nodig hebt en voor welke prijs, kun je jezelf wapenen tegen de verkooptechnieken.

Laat Black Friday aan je voorbij gaan

Black Friday is voor winkeliers een ijzersterk communicatiemiddel om mensen naar hun winkel te lokken. Er wordt zoveel aandacht besteed aan deze dag, dat de kortingen niet eens spectaculair hoeven te zijn om mensen enthousiast te krijgen. Heb je nu niet direct iets nodig, laat Black Friday dan aan je voorbij gaan. De kans is groot dat over één of twee maanden dezelfde kortingen opnieuw worden gegeven of dat ze zelfs hoger zijn. Vooral omdat dan de aandacht voor een aanbieding minder groot is. En winkeliers dus meer moeite moeten doen om jou naar hun winkel te lokken.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.