Inhaken op social media: hoe doe je dat goed?

inhaken social media

Afgelopen weekend was weer het hoogtepunt van de Pride: de Canal Parade. Duizenden mensen vierden feest in het centrum van Amsterdam ter bevordering van de rechten van de LHBTI-gemeenschap. Merken spelen graag in op dit soort evenementen. Om te laten zien hoe inclusief ze zijn en om in te spelen op de actualiteit. Dat kan heel goed werken, maar brengt ook risico’s met zich mee. Een niet geloofwaardige post op social media kan leiden tot boze reacties. Waar moet een inhaakactie op social media aan voldoen? En wanneer is een post echt geslaagd?

Waarom inhaken op social media?

Traditionele reclame bestaat uit advertenties in de krant, op de radio en op televisie. Op deze manier adverteren zorgt voor een groot bereik, maar kost ook veel geld. Online heeft een merk twee mogelijkheden: wederom adverteren of het verkrijgen van free publicity. Adverteren kost natuurlijk geld, maar free publicity is, zoals het woord het al zegt, gratis. Een goed doordachte post op social media die viral gaat, levert een vracht aan publiciteit op. Zonder dat je hier enorme budgetten aan kwijt bent. Een goede post wordt namelijk vanzelf gedeeld. Deze goedkope manier van publiciteit genereren is de belangrijkste reden waarom merken willen inhaken op social media. Maar hoe doe je dat goed?

Tip 1: ken je doelgroep

Het lijkt een open deur, maar niet elke lollig bedoelde post valt in de smaak. Een succesvolle inhaakactie sluit perfect aan op je doelgroep. Weet wie je volgers zijn en begrijp ook waar ze wel en niet op zitten te wachten.

Tip 2: houd het luchtig

Humor in inhaakacties is essentieel. Maar houd het wel oppervlakkig en luchtig. Meng je niet te diep in een complexe discussie. Met een post beken je namelijk kleur. Je sluit je wel of niet aan bij een evenement of een standpunt. Wees je daarvan bewust.

Tip 3: zorg voor een planning

Lukraak op alles inspelen is geen goed idee. Net als met traditionele marketing, is het voor het inhaken op social media ook goed om een kalender te hebben. Welke momenten in het jaar grijp je aan en welke laat je schieten? Een overkill aan inhaakacties werkt averechts.

Tip 4: durf

Inhaken op social media met louter lieve berichtjes is veilig, maar zorgt waarschijnlijk niet voor virale berichten. Het kan goed zijn om soms de scherpe randjes op te zoeken. Grijp hierbij wel terug op tip 1: ken je doelgroep. Ga in ieder geval nooit in de aanval op andere merken op directe wijze. Wel kun je een subtiele hint verwerken in je post. Niet expliciet de ander benoemen, maar het zo duidelijk maken dat iedereen snapt wat je bedoelt.

Voorbeelden van inhakers

klm tweet

KLM is in Nederland misschien wel het bekendste merk als het gaat om inhaken op social media. Bovenstaande afbeelding laat twee tweets zien van de vliegmaatschappij. De linker kreeg veel kritiek, de rechter werd heel positief ontvangen. Wat er bij de linker misging, was het verkeerd inschatten van de doelgroep. De tweet werd geplaatst na de controversiële overwinning van Nederland op Mexico tijdens het WK 2014. Nederlandse fans konden de tweet wel waarderen, maar vanuit Mexico kwamen er bakken kritiek. En omdat KLM daar samenwerkt met Aeromexico, heeft het merk aardig wat volgers uit het Midden-Amerikaanse land. De rechter past helemaal in de huidige tijdsgeest en laat zien dat KLM een inclusieve organisatie is. En wat mooi is aan deze post is dat er ook nog een maatschappelijke boodschap wordt meegegeven.

Albert Heijn: concurrentie betrekken

AH inhaker

Eén van de tips is dat je de concurrentie niet openlijk aanvalt op social media. Maar je mag ze natuurlijk wel bij je actie betrekken. Bovenstaande afbeeldingen in aanloop naar de Canal Parade is hier een mooi voorbeeld van. Albert Heijn laat zien open te staan voor iedereen. En ze geven een krachtig signaal af over verbinding en liefde. Daarbij laten ze de concurrentie zien, maar op deze manier komt vooral Albert Heijn goed naar voren.

Uber: inhaken omdat het niet anders kan

Uber draait ieder jaar een Pride-campagne op social media. Het bedrijf wil laten zien dat iedereen welkom is. Echter, recentelijk werd nog een dragqueen geweigerd in Amsterdam door een Uber-chauffeur. Het is de vraag hoe geloofwaardig een campagne is als in de praktijk niet waargemaakt wordt wat je uitspreekt. Daarom kwam Uber voor de Canal Parade met een video van de geweigerde dragqueen. Het lijkt hier meer op het herstellen van de reputatie dan echt inhaken. Geslaagd of niet?

En niet vergeten: reageren

Het lijkt eenvoudig: je zet een post op je social media en je bent klaar met inhaken. Maar zo werkt het in de praktijk niet. Een goede inhaker wordt pas echt geweldig als je als socialteam klaar zit om de reacties in de gaten te houden en te beantwoorden. Wees daarin ook spitsvondig en grappig, zonder om te slaan naar negatief of beledigend. Grappige reacties kunnen ook weer viraal gaan.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.