Hoe word je beïnvloed bij het kiezen van jouw vakantiebestemming?

beinvloed vakantieDecember is traditioneel de maand dat veel Nederlanders op zoek gaan naar een vakantiebestemming voor komende zomer. Je gaat je oriënteren op een leuk land en wat daar te doen is. Daarbij maak je waarschijnlijk gebruik van het internet of een reisgids. Met daarin natuurlijk de meest mooie plaatjes van jouw bestemming. Uiteindelijk kies je een bestemming en denk je dat je helemaal vrijwillig jouw keuze hebt gemaakt. Maar is dat wel zo? Ben jij niet door de verkopende partij in een bepaalde richting geduwd? Hoe word je beïnvloed bij het kiezen van jouw vakantiebestemming?

Mooie foto’s

Neem als voorbeeld de Rivièra Maya in Mexico. Links zie je badplaats Cancún, zoals je het kent uit de reisgidsen. Maar de foto rechts is hetzelfde Cancún, maar dan op een manier zoals je die vrijwel nooit ziet. Gezien de ligging van de Mexicaanse badplaats, is het lang niet altijd mooi weer hier. Maar goed, de rechterfoto is natuurlijk verkooptechnisch wat minder.

Fotobeinvloeding Cancun

Populaire bestemmingen

Vrijwel elke reissite heeft een kopje met populaire bestemmingen. Dat klinkt alsof het de meest populaire bestemmingen onder andere reizigers zijn. En in dat geval zou het een mooie vorm van sociaal wenselijk gedrag zijn. Immers, we baseren ons gedrag op dat van anderen en als veel andere mensen kiezen voor bestemming A, moet het wel goed zijn. Maar wat als die populaire bestemmingen simpelweg de locaties zijn waar, in dit geval TUI, haar accommodaties heeft staan? Waarom is Mexico populairder dan pakweg Guatemala? En waarom Curaçao en niet Bonaire? Kortom, kies je zelf waar je heen wilt of bepaalt de reisorganisatie dat voor jou?

Altijd mooi weer

Marketeers en verkopers spelen graag in op de emotie van een consument. Wanneer je in de juiste emotionele staat verkeert, ben je namelijk ontvankelijker voor verkoopargumenten. In de reisbranche zie je daarom altijd alleen maar foto’s met mooi weer. Waar je ook naartoe gaat, de zon schijnt altijd. Want goed weer brengt je in een vrolijke stemming. En vrolijkheid zorgt voor minder stress en weerstand. Kortom, je bent ontvankelijker voor verkoopargumenten als schaarste en korting. Neem bijvoorbeeld Krakau, volgens klimaatinfo.nl is het weer hier wisselvallig, maar dat is op de foto’s natuurlijk niet terug te zien.

Altijd lachende mensen

In de reisbranche wordt veel gebruik gemaakt van modellen. Immers, hoe mooi is het om te laten zien hoe fijn anderen het hebben op jouw volgende bestemming? Welke foto je ook ziet van een bestemming, de mensen lachen altijd. Natuurlijk is vakantie iets fijns en ben je waarschijnlijk vrolijk als je op vakantie gaat. Maar zeg nou eerlijk, loop jij altijd met een grote big smile rond? Lachen roept een emotie van vrolijkheid op en zoals hierboven beschreven, maakt dat ons ontvankelijker voor verkooptechnieken. Dus is het niet gek dat op reissites de mensen altijd staan te lachen.

Op zoek naar identificatie

Een andere manier van beïnvloeding is iets dat schijnbaar lijkt op een fijne keuzehulp. Of je nu zoekt op Sunweb, TUI of D-reizen, overal vind je hetzelfde: de mogelijkheid om direct jouw favoriete soort vakantie te kiezen. Bij de ene partij kies je uit Experience, Secrets of Excellent en bij de volgende partij gaat het om zonvakanties, stedentrips of rondreizen. Reisorganisaties weten op basis van het verleden als geen ander wie welke soort reis boekt. En van die gegevens wordt natuurlijk handig gebruik gemaakt. Immers, op deze manier weet je welke kleuren je het best kunt gebruiken, welke foto’s je het best kunt laten zien en hoe je de potentiële koper over de streep trekt.

Is beïnvloeding een probleem in de reisbranche?

Beïnvloeding is volop aanwezig in de reisbranche. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de slimme verkooptrucs als het creëren van schaarste, wederkerigheid en commitment. Het is natuurlijk niet erg dat reissites je proberen te ‘helpen’ bij het maken van een keuze. Maar je moet je wel voortdurend afvragen of je de bestemming kiest die jou het meeste aanspreekt. Of dat dat de bestemming is waarvan de reisorganisatie hoopt dat je ‘m boekt.

Laat je dus niet zonder meer leiden door de beïnvloedingstactieken die je op reissites tegenkomt, maar vraag je voortdurend af wat jij echt wilt. En dan kun je natuurlijk nog steeds een reis boeken bij een reisorganisatie. Maar wel op basis van rationele keuzes in plaats van emotionele keuzes.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.