Hoe werd jij beïnvloed om te kopen op Black Friday?

black friday beinvloedingAfgelopen vrijdag was het weer Black Friday. De vrijdag na Thanksgiving is een dag waarop veel werknemers in de Verenigde Staten vrij zijn. Winkeliers spelen daarop in met scherpe aanbiedingen. Inmiddels is Black Friday uitgegroeid tot een lang weekend vol met kortingen tot en met Cyber Monday. Deze ‘koopjesdagen’ zijn inmiddels ook naar Nederland overgewaaid. De afgelopen dagen werd je doodgegooid met kortingen en aanbiedingen die soms wel te mooi om waar te leken zijn. We worden namelijk op allerlei manieren beïnvloed om in te gaan op de promoties. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Hoe werd jij beïnvloed om te kopen op Black Friday?

Beïnvloedingstechniek 1: schaarste creëren

Winkeliers spelen handig in op jouw koopgedrag door schaarste te creëren. Door overal expliciet te communiceren dat de aanbiedingen alleen op Black Friday gelden (eventueel met het weekend eraan vast), krijg jij het ‘Nu-of-nooit’-gevoel. Als je nu niet toehapt, gaat de prijs weer omhoog en heb je die mooie aanbieding gemist. Mensen zijn erg gevoelig voor schaarste omdat we niet de boot willen missen.

Beïnvloedingstechniek 2: gewoontegedrag

Bij ons handelen, kijken we voortdurend naar anderen. Wat doen zij? Wat doen mijn vrienden? Wat zie ik om me heen gebeuren? Gedurende Black Friday, en de dagen eromheen, zie jij niets anders dan aanbiedingen. Vrijwel elke winkel doet mee aan de kortingsacties, waardoor jij het als normaal gaat zien. Sterker nog, als er dan een vriend jou wijst op een scherpe actie, zie je het als sociaal gewenst gedrag om te profiteren van een mooie aanbieding. Daarnaast geeft de Mediamarkt bijvoorbeeld heel expliciet aan wat het gewenste gedrag is: kopen, kopen, niet kijken. Dan is het direct al veel lastiger om te weigeren.

Kopen, kopen, niet kijken

Beïnvloedingstechniek 3: kleurgebruik

Zeg je Black Friday, dan denk je aan ‘zwart’. Maar toch gebruiken veel webshops weinig zwart in hun promotiemateriaal rond deze dag. Sterker nog, vrijwel in elke webshop wordt de kleur rood gebruikt. En dat is niet voor niets. Rood trekt namelijk de aandacht en verhoogt de conversie online. Rood zorgt namelijk voor meer energie en een verhoogde hartslag. Daarnaast geeft deze kleur verkooptechnisch een gevoel van urgentie. En dat is precies waar verkopers naartoe willen.

Competentie laten zien

Een vierde reden waarom jij waarschijnlijk zult kopen rond deze dagen, is het laten zien van competentie. Je wilt aan jezelf en aan anderen laten zien dat je op het juiste moment hebt toegepast. Dat je hebt geprofiteerd van een scherpe aanbieding. Hoe fijn is het om anderen te laten zien wat je gekocht hebt en daarbij te vertellen voor welke scherpe prijs je dat hebt gedaan? Het idee dat je een mooie aanbieding hebt binnengesleept, geeft een gevoel van geluk.

Let op: korting is niet altijd korting

Hierboven heb ik beschreven op welke manieren jij beïnvloed wordt om te kopen op Black Friday. Maar let op: korting is niet altijd korting. Veel verkopers trekken de korting namelijk af van de adviesprijs. Maar de adviesprijs is bijna nooit de prijs die je in een webshop of winkel zou betalen. Het lijkt dan alsof je veel korting krijgt, maar in de praktijk is het bijna of zelfs helemaal niets. Vergelijk een actieprijs dus altijd met eerdere prijzen voor hetzelfde product. Diverse vergelijkingssites bieden tegenwoordig de mogelijkheid om de prijsontwikkeling van een product te zien. Dan weet je gauw genoeg of je echt met een aanbieding te maken hebt.

Hoe zorg je ervoor dat je voortaan niet beïnvloed wordt?

Bewust of onbewust worden we allemaal beïnvloed om te kopen. Niet alleen op Black Friday, maar altijd en overal. Zowel in de echte wereld als online. Bedenk maar eens welke merken je koopt. Er is een moment geweest dat je beïnvloed bent door die merken. Koop je bijvoorbeeld altijd Philips, dan is dat omdat Philips in jouw merkenset is gekomen met beïnvloeding. Je had namelijk ook Samsung, LG, Sony of JVC kunnen kopen.

Het beste wapen om niet mee te gaan in beïnvloeding is bedenken of je iets nodig hebt. Koop niet iets omdat er nu eenmaal korting is. Bedenk of je die nieuwe iPad wel nodig hebt, ook al is ‘ie nog zo goedkoop nu. Het is cliché, maar niet kopen is nog altijd goedkoper dan kopen met korting. Vergelijk daarnaast altijd de kortingsprijs met de vaste verkoopprijs. Zo weet je zeker of je een goede keuze maakt.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.