Hoe weersta je de verleidingen van Black Friday?

black fridayVrijdag 23 november is het weer zover: Black Friday. De dag na Thanksgiving zijn veel Amerikanen vrij en retailers in de Verenigde Staten spelen daar handig op in door grote kortingen te bieden. Voor veel mensen is Black Friday dan ook de start van het kerstinkoopseizoen. Sinds enkele jaren kennen we Black Friday ook in Nederland en nog steeds wint de dag aan populariteit. Maar hoe voorkom je dat je aankopen doet waar je eigenlijk niet op zit te wachten? Hoe weersta je de verleiding om te kopen op Black Friday en op welke manier kun je jezelf wapenen tegen de trucs van retailers?

De populariteit van Black Friday

Je hebt vast wel eens een filmpje gezien op social media of het journaal van Black Friday in Amerika. Honderden mensen die urenlang staan te wachten voor een winkel, om vervolgens met z’n allen het pand binnen te stormen. Dat komt door de enorme kortingen die daar gegeven worden op allerlei producten. Kortingen lopen soms wel op tot 70%. In Nederland kennen we deze hysterische taferelen (nog) niet, maar het is inmiddels wel zover dat elke grote retailer meedoet met Black Friday.

Bedenk wat je nodig hebt

Het is nog anderhalve week tot Black Friday. Ga daarom nu vast na of je iets groots nodig hebt. Is het antwoord ‘Nee’, dan heb je het op Black Friday ook niet nodig. En ook niet als de kortingen toch hoog zijn. Je doet er verstandig aan om rond 23 november niet alsnog te gaan kijken wat dan die kortingen inhouden en wat er allemaal in de aanbieding is. Dan zoek je namelijk de verleidingen en trucs van de retailers weer op.

Check nu alvast de prijzen

Heb je wel iets  nodig, dan loont het de moeite om Black Friday af te wachten. Wellicht is jouw artikel dan flink afgeprijsd. Maar voor het zover is, is het goed om nu alvast de prijzen te checken. Kortingen gaan vaak van de adviesprijs af, maar voor die prijs ligt een artikel vrijwel nooit in de schappen. Door nu alvast de prijs te bekijken, weet je of je op Black Friday daadwerkelijk een goede deal te pakken hebt, of dat je slachtoffer bent van Fake Friday.

Schaarste op Black Friday

Bedenken wat je nodig hebt en de prijzen checken zijn twee dingen die je zelf kunt doen. Maar dan zijn er natuurlijk nog de marketingtrucs en psychologische spelletjes van de retailers. Je wordt hoe dan ook beïnvloed om te gaan kopen, maar als je weet wat er gebeurt, kun je jezelf beter tegen de trucs wapenen. De bekendste marketingtruc rond Black Friday is het creëren van schaarste. Immers, je hebt maar één dag om te profiteren van de kortingen. Het is nu of nooit. Sla je op 23 november niet toe, dan krijg je nooit meer die korting. Mensen zijn gevoelig voor schaarste en eerder geneigd om te kopen als iets maar beperkt verkrijgbaar is. Of het nu gaat om hoeveelheden of tijd.

De kleur van advertenties

Daarnaast spelen retailers met kleuren. Felle kleuren als geel en rood trekken de aandacht en activeren kooplust. Je zult online en in folders veel felle kleuren zijn rond Black Friday, omdat dan de aanbieding extra goed opvalt. Een grote ronde sticker in een rode kleur met een spectaculaire actieprijs valt meer op dan diezelfde sticker in het donkerblauw. Weet dat je door kleur beïnvloed wordt en dat die kleur dus niet zomaar is gekozen.

Fear Of Missing Out (FOMO) en Bandwagon effect

Ook spelen retailers handig met twee bewezen effecten uit de psychologie. De eerste is de Fear Of Missing Out (FOMO). Black Friday wordt ieder jaar breed uitgemeten in de media. Je krijgt het idee dat iedereen eraan meedoet. Je vrienden, je familie, je klasgenoten, je collega’s. Het laatste dat je wilt is dat jij de enige bent die niet meedoet. Steeds vaker hoor je retailers ook zelf getallen noemen van hoeveel mensen er ‘extra’ kopen op Black Friday. Hetzelfde gebeurt met het Bandwagon effect. Dit houdt in dat je gedrag uitvoert, vooral omdat anderen hetzelfde doen. Dus als iemand anders koopt op Black Friday, ga jij dat zelf ook doen.

Hoe voorkom je miskopen op Black Friday?

Deze twee effecten/trucs zijn gemakkelijk te ondervangen met de tips uit het begin van dit artikel. Bedenk wat je nodig hebt en check nu alvast de prijzen. Houd er daarnaast rekening mee dat marketeers over schaarste gaan beginnen en dat de kleuren bij advertenties bewust zijn gekozen. Als je dat allemaal in je achterhoofd houdt, is de kans een stuk kleiner dat je straks toehapt op iets wat je helemaal niet nodig hebt. Of dat je een product koopt dat eigenlijk helemaal niet zoveel goedkoper was.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.