Welke rol spelen framing en fear appeal bij het imago van Huawei?

huawei fear appeal

Er gaat geen dag voorbij of het Chinese telecombedrijf Huawei is in het nieuws. Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten spioneert het bedrijf op grote schaal via smartphones en andere telecomapparatuur. De Chinezen ontkennen uiteraard, maar het kwaad lijkt al geschied. Inmiddels kijkt de westerse consumentenmarkt huiverig naar Huawei. Wat is er gebeurd op communicatiegebied en welk effect heeft dit op jou als consument? Welke rol spelen framing en fear appeal?

Waar wordt Huawei van beschuldigd?

De Amerikaanse inlichtingendiensten hebben eind vorig jaar gewaarschuwd voor apparatuur van het Chinese bedrijf Huawei. Via deze apparatuur zou de Chinese overheid andere landen afluisteren en informatie doorspelen. Daarbij gaat het niet alleen om smartphones, maar ook om spionagetelecom in zendmasten. In de Verenigde Staten heeft president Trump telecomproviders inmiddels verboden om zaken te doen met Huawei. Ook in het Verenigd Koninkrijk mag er geen Huawei-apparatuur meer in de kern van telecomnetwerken worden gebruikt. Maar is er eigenlijk wel bewijs?

Huawei ontkent elke vorm van spionage

Tot op heden heeft niemand bewijs geleverd voor spionage door Huawei. Het blijft vooralsnog bij beschuldigingen, die door het Chinese bedrijf zelf worden ontkend. Toen in december 2018 de financiële topvrouw van het bedrijf, Meng Wanzhou, in Canada werd gearresteerd op verzoek van de VS, leek er wat te gaan gebeuren. Echter, ze werd niet beschuldigd van spionage, maar van bankfraude. Daarmee leek de arrestatie vooral een tactische zet in de telecomoorlog tussen de VS en China.

Spionage door de VS bij Huawei

Frappant is dat vijf jaar geleden de New York Times en Der Spiegel schreven over spionage door de NSA, de Amerikaanse inlichtingendienst, bij Huawei. Deze informatie was gebaseerd op gelekte documenten door Edward Snowden van Wikileaks. De infiltratie was bedoeld om de strategie van Huawei te doorgronden. Met als hoop om daarmee ook de strategie van de Chinese overheid bloot te leggen, aangezien Huawei verplicht is mee te werken aan de Communistische Partij. De VS deed dus zeer waarschijnlijk hetzelfde als waar ze de Chinezen nu van beschuldigen. Hoe kan het dan dat Huawei nu zo negatief wordt neergezet?

Framing speelt een grote rol

Framing is een techniek om het publiek een bepaalde richting in te sturen door bepaald woordgebruik of een bepaald perspectief te gebruiken (Lazarus, 1991). Door Huawei keer op keer in één adem te noemen met spionage, ga je vanzelf een link veronderstellen. Met als gevolg dat jij het bedrijf als ‘gevaarlijk’ ziet. Daarnaast zien we vanuit het westen traditioneel de Chinezen als de tegenstander of vijand. Wat het westen doet is prima (Google en Facebook), wat de Chinezen doen is spannend en gevaarlijk (Huawei). Of de spionage van Huawei nu waar is of niet, het beeld dat de apparatuur van Huawei spioneert is moeilijk weg te nemen bij de consument.

Fear appeal wordt toegepast

Fear appeal houdt in dat een persuasieve boodschap angst moet oproepen om een bepaald gedrag uit te voeren (Maddux & Rogers, 1983). Het valt moeilijk te ontkennen dat in het nieuws Huawei wordt neergezet als de grote boeman. Een bedrijf waar we bang voor moeten zijn. Grote Amerikaanse bedrijven als Google, Intel, Qualcomm en AMD doen geen zaken meer met Huawei. SD-kaart-leverancier SD Association stopt de samenwerking. Als dit soort grote bedrijven niet meer samenwerken met Huawei, zorgt dit voor angst bij de consument. Want als ‘zij niet meer samenwerken, moet het wel echt gevaarlijk zijn’. Wel is het zo dat het hier alleen om Amerikaanse bedrijven gaat. Vooralsnog werken VodafoneZiggo, KPN en T-Mobile nog gewoon samen met Huawei. Dus is het wel terecht dat er zoveel angst bestaat voor het Chinese bedrijf?

Op communicatievlak zit het bedrijf al aan de grond

Tot op heden is de vermeende spionage van Huawei niet bewezen. En het lijkt er niet op dat bewijzen op korte termijn gaan komen. Toch is het kwaad al geschied, Huawei heeft een behoorlijk negatief imago gekregen. Grotendeels is dat imago ontstaan door de communicatie vanuit de Verenigde Staten. En aangezien we in Europa liever kijken naar het westen dan naar het oosten, is ook hier het negatieve beeld rond Huawei geland. Het zal voor het Chinese bedrijf een enorme opgave worden om weer een positief imago te creëren. Ook al blijkt de beschuldiging van spionage in de toekomst onterecht, ga dat maar eens aan de man brengen.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Lazarus, R. S. (1991). Emotion & Adaptation. Oxford: Oxford University Press.

Maddux, J. E. & Rogers, R. W. (1983). Protection motivation and self-efficacy: a revised theory of fear appeals and attitude change. Journal of Experimental Social Psychology, 19, 469-479.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.