Waarom is Boer zoekt Vrouw zo populair? Het succes verklaard.

Boer zoekt vrouwElke week zitten miljoenen mensen aan de buis gekluisterd voor weer een nieuwe aflevering van Boer zoekt vrouw. De boeren ontvangen bij deelname honderden brieven van potentiële liefdespartners en ze worden breed uitgemeten in de media. Maar waarom eigenlijk? Waarom is Boer zoekt Vrouw zo populair? Waarom vinden we het interessant om te kijken naar een groep boeren die aan de man/vrouw komt?

Het ontstaan van Boer zoekt Vrouw

Het programma Boer zoekt Vrouw is in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet in Nederland bedacht. Het is gebaseerd op het Engelse format Farmer Wants a Wife. En interessant, dit format is ontwikkeld door FremantleMedia, de Britse productietak van de RTL Group. Waarom RTL dit programma niet is gaan uitzenden is niet duidelijk, maar feit is wel dat Boer zoekt Vrouw ook in landen als Frankrijk en Duitsland ontzettend populair was/is. In Engeland en de Verenigde Staten werd er wat gesleuteld aan het format, maar uiteindelijk stemden ook daar miljoenen mensen af op de boeren. De vraag is, waarom?

Kijkmotieven Boer zoekt Vrouw

Rubin (1981) onderscheidt 9 kijkmotieven. Van ontspanning tot informeren en van entertainment tot het overbruggen van tijd. De kijkmotieven die passen bij Boer zoekt Vrouw zijn het overbruggen van tijd, ontspanning en entertainment. Immers, je hoeft weinig na te denken bij het zien van het programma. Lekker kijken en maar zien wat er gebeurt. Gaan we dieper in op de kijkmotieven van Boer zoekt Vrouw, dan zouden we moeten concluderen dat na verloop van tijd er een ontwikkeling moet plaatsvinden. Anders blijft de kijker niet geboeid. Daar is het format natuurlijk op ingesteld.

Spanningsopbouw Boer zoekt Vrouw

Eerst is er een kennismakingsaflevering. Dan kunnen mensen brieven sturen naar de boeren. Er volgt een kennismaking met de meest geschikte kandidaten, er komt een date met de kandidaten totdat de boer uiteindelijk op vakantie gaat met zijn of haar geliefde. Door deze opzet is er een goede spanningsopbouw. Kijkers van het programma willen dolgraag weten voor welke kandidaten een boer kiest. Wie mag er wel mee op date en wie niet? En welke date is de boer het beste bevallen? Wie kiest hij/zij uit om nog eens te daten? Allemaal vragen die de programmamakers van Boer zoekt Vrouw uitstekend kunnen gebruiken om de aandacht van het publiek vast te houden.

Huiselijkheid en pure leven

Maar er zijn nog andere factoren die Boer zoekt Vrouw zo populair maken. Bijvoorbeeld de huiselijkheid van het programma. Het is ontzettend Hollands om een boer te zien ploegen op het akkerland en hem vervolgens aan een boord stamppot te zien zitten. Boeren zijn harde werkers, maar bovenal vaak nuchtere mensen. Geen rare poespas, je krijgt wat je ziet. Juist dat pure leven in combinatie met nostalgie doet het goed. Denk maar eens aan het programma Ik hou van Holland. Je kunt het wat kneuterig vinden, maar als het gaat om oer-Hollandse gezelligheid en nostalgie doet het programma het uitstekend.

Boer als basis van het bestaan

De bekende acteur Bram van der Vlugt verklaarde het succes van Boer zoekt Vrouw als volgt: ‘de boer staat aan de basis van het bestaan. Hij leeft dicht bij leven en dood. Mensen verlangen naar de eenvoud en de puurheid van het bestaan.’ Dit zal niemand ontkennen en als we het breder trekken is het ook terug te zien in de maatschappij. Hoe vaak zie je op een festival tegenwoordig foodtrucks met puur en biologisch voedsel? Vaak ook nog in combinatie met de zogenaamde vergeten groenten. En wat dacht je van pulled pork, bereid op de BBQ door stoere mannen. Hoe puur wil je het hebben?

Boer zoekt Vrouw zorgt voor het Hollandse gevoel

Juist in een tijd dat de Nederlandse identiteit en cultuur onder druk staat, verlangen veel mensen naar het Nederland van vroeger. Het programma Boer zoekt Vrouw speelt hier uitstekend op in. We zien het pure leven van hardwerkende boeren op het platteland. En als die hardwerkende boeren dan ietwat stuntelig op zoek gaan naar de liefde van hun leven, kijkt dat natuurlijk lekker weg. De kijkmotieven entertainment en ontspanning betekenen dat we even alle zorgen om ons heen kunnen vergeten.

Wat is de houdbaarheid van Boer zoekt Vrouw?

De kijkersaantallen voor Boer zoekt Vrouw zijn de afgelopen jaren flink gestegen, tot wel 4 miljoen kijkers voor 1 aflevering op het hoogtepunt. Maar de laatste tijd lijken de kijkcijfers zich wat te stabiliseren. Het format is al wat aangepast met deelnemende vrouwelijke boeren en internationale boeren. De vraag is hoe lang de kijker geboeid blijft. Immers, in de kern blijft het programma hetzelfde. Wil Boer zoekt Vrouw nog jaren doorgaan, dan zal het programma voortdurend moeten blijven ontwikkelen. Nieuwe spanningselementen, bijzondere invalshoeken, met als doel om de kijker de blijven boeien.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Greenberg, B. S. (1974). Gratifications of television viewing and their correlates for British children. In J. G. Blumler & E. Katz (Eds.), The uses of mass Communications: Currect perspectives on gratification research (71-92). Beverly Hills: Sage.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.