Hoe overtuig je iemand met de juiste lichaamstaal?

Lichaamstaal communicatieIk was afgelopen week op een evenement over contentmarketing. Interessante sprekers uit het vak vertelden hun laatste inzichten en ontwikkelingen in de markt. Steeds werd er ook gehamerd op het feit dat het overbrengen van ideeën op andere mensen in de fysieke wereld niet eenvoudig is. Reden: anderen geloven niet in je verhaal of ze vinden het niet interessant genoeg. Dat risico loop je altijd als je iemand wilt overtuigen, maar vaak gaat het mis op de manier waarop je iets brengt. Op de lichaamstaal die je uitstraalt. Maar hoe komt dat eigenlijk? Hoe overtuig je iemand met de juiste lichaamstaal?

Wat is lichaamstaal?

Communicatie bestaat uit twee componenten: verbale communicatie en non-verbale communicatie. Verbale communicatie gaat over woordgebruik en woordkeus, non-verbale communicatie betreft stemgeluid, toon en dus ook lichaamstaal. Non-verbale communicatie omvat maar liefst 93% van al jouw communicatie (Mehrabian & Ferris, 1967). Daarvan is 38% stemgeluid, toon en intonatie en 55% is lichaamstaal. Uit deze cijfers blijkt hoe belangrijk het is dat je jezelf bewust bent van lichaamstaal. Wat straal je uit? Hoe kom je over? En wat doet dat met de ander?

Overtuigend spreken

Wanneer je iemand wilt gaan overtuigen, moet je natuurlijk nadenken over wat je gaat zeggen. Maar daarmee ben je er nog niet. Je kunt nog zo’n sterk verhaal hebben, als de manier waarop je jouw verhaal brengt niet goed is, komt de boodschap niet over. De beste sprekers in de wereld hoeven niet eens een sterk inhoudelijk verhaal te hebben om iemand te overtuigen. Kijk los van de inhoud eens naar hoe Obama speecht. Of zijn verhaal nu klopt of niet, overtuigend is de manier waarop hij zijn boodschap brengt absoluut. Lichaamstaal is dus ontzettend belangrijk om de ander te overtuigen.

Lichaamstaal: oogcontact

Maar hoe doe je dat dan? Natuurlijk weten we wel dat je bij een presentatie bijvoorbeeld niet de handen moet kruisen of je handen op je rug moet doen. Maar hoe gaat dat in een gesprek? Belangrijk bij het overtuigen is dat je de ander aankijkt in de ogen. Maak direct aan het begin oogcontact, zodat je de aandacht hebt. Kijk daarna ook niet steeds weg, omdat dat overkomt alsof je niet de volledige waarheid aan het vertellen bent. Niet staren, maar gewoon aankijken. Dat werkt.

Lichaamstaal: actieve houding

Met een actieve houding kom je zelfverzekerd en kundig over. Natuurlijk ben je al overtuigd van je eigen idee, maar dat moet je ook uitstralen. In de praktijk betekent een actieve houding open armen als je staat. Maak jezelf wat groter, zonder te overdrijven. Zit je aan tafel, leg dan je armen voor je uit en buig iets naar voren. Maak niet de fout om ‘ontspannen’ over te komen door achterover te leunen met je armen over elkaar. Dit wordt gezien als een passieve, verdedigende houding en wordt soms zelfs als arrogant ervaren.

Emoties via lichaamstaal

Met lichaamstaal communiceer je nog veel meer dan alleen een actieve of passieve houding of dat je de waarheid al dan niet vertelt. Lichaamstaal reflecteert namelijk ook hoe iemand zich voelt. Welke emoties iemand heeft op dat moment (Pease & Pease, 2005). Natuurlijk kun je hierop trainen en dus zelf bepalen welke emoties je uitstraalt, maar handiger nog, als je lichaamstaal kunt lezen, weet je direct hoe de ander zich voelt. En daar kun je gebruik van maken als je die persoon wilt overtuigen. Zo raak je tijdens een gesprek of presentatie direct de goede snaar.

Non-verbaal ondersteunt verbaal

Lichaamstaal is dus ontzettend belangrijk als het gaat om jouw houding in een gesprek en wat dat impliceert. Deze vorm van non-verbale communicatie ondersteunt zonder meer de verbale communicatie. Een overtuigend verhaal met een verkeerde houding werkt niet, terwijl een slap verhaal met een sterke houding juist wel succes kan hebben. Met de tips uit dit artikel weet je niet alleen hoe je zelf lichaamstaal in kunt zetten, maar kun je voortaan ook een beetje beter de ander lezen. Zo weet je direct wat hij of zij van je wilt en welke instrumenten die persoon daarvoor gebruikt.

Verder lezen over lichaamstaal?

Ik schreef eerder al de blogs:

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Mehrabian, A. & Ferris, S. R. (1967). Interference of attitudes from nonverbal communication in two channels. Journal of Consulting Psychology, 31, 248-252.

Pease, B. & Pease, A. (2005). The definitive book of body language. Orion Publishing Co.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.