Elektrisch rijden is schoner dan een diesel, toch?

diesel elektrisch vervuilend

Klimaat is een hot topic tegenwoordig. Je kunt geen krant openslaan of het gaat wel ergens over het milieu of het klimaatakkoord. Dat speelt ook in de autowereld. Als je aan schone auto’s denkt, denk je dan aan elektrische auto’s of aan diesels? Waarschijnlijk kies je voor de eerste optie. Maar is dat wel terecht? Zijn elektrische auto’s zoveel beter dan moderne dieselauto’s? Waarom denk jij automatisch dat elektrische auto’s beter zijn? Communicatie speelt hierbij een grote rol.

NOx-emissie van dieselauto’s

Volgens de politiek zijn dieselauto’s vervuilend voor het milieu en de volksgezondheid. De NOx-emissie zou namelijk te hoog zijn. NOx staat voor schadelijke stikstof. Een te hoge uitstoot daarvan kan gezondheidsproblemen als astma, longaandoeningen en dementie veroorzaken. Het is inderdaad een gegeven dat oude dieselauto’s veel NOx uitstoten. Maar de diesels die tegenwoordig op de markt komen zijn veel schoner. Zo schoon dat je je kunt afvragen of dieselauto’s wel zoveel slechter zijn dan elektrische voertuigen.

Dieselauto’s worden geweerd

In steeds meer Europese steden mag je met je diesel de stad niet meer in. Daarnaast wordt de dieselaccijns volgens het klimaatakkoord verhoogd met 1 cent per liter in 2021. In 2023 gaat de accijns met weer een cent omhoog. Tegelijkertijd wordt de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2040 aan banden gelegd. Vanaf dat moment kun je alleen nog elektrische auto’s aanschaffen. Het overheidsbeleid is er dus op gericht om onder andere de dieselauto’s van de markt te weren.

En de vervuiling dan?

Nogmaals, oude dieselauto’s zijn inderdaad niet zo schoon. Maar autofabrikanten zitten niet stil. Begin dit jaar deed de ADAC, de Duitse ANWB, al een test met 13 nieuwe dieselauto’s. Ze keken naar de NOx-emissie, die sinds 1 september niet meer dan 80 mg/km NOx mag bedragen volgens de wet voor nieuw geregistreerde dieselauto’s. Alle geteste auto’s bleven ruim onder die norm. Nu hebben Europese consumentenorganisaties een zelfde soort test gedaan. En wat blijkt? De Mercedes-Benz C220d scoort 10/10 op de Clean Air Index. De uitstoot van deze dieselauto is verwaarloosbaar, waardoor hij hetzelfde scoort als elektrische auto’s.

Framing: diesel vuiler dan elektrisch

De conclusie van de Nederlandse consumentenbond is duidelijk: ‘Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof. Mercedes laat zien dat dit niet nodig is.’ Toch denkt iedereen bij diesel aan vervuilende voertuigen. Wil je schoon rijden, dan rij je elektrisch. Deze opvatting is voornamelijk ontstaan door framing. Vanuit allerlei hoeken uit de maatschappij is elektrisch rijden als schoon bestempeld en rijden in een diesel als vervuilend. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe of oude diesels. Elke diesel is slecht. Hierdoor is het woord ‘dieselauto’ negatief geladen en associeer jij het met vervuilend. Maar dat is dus niet geheel terecht, gezien de progressie die autoproducenten doormaken met diesels.

Elektrische auto’s: kobalt en waar laten we de accu’s?

Elektrische auto’s kennen weliswaar geen uitstoot, maar denk eens na over de accu’s. Voor de accu’s is kobalt nodig. Amnesty International waarschuwde eerder al over de kobaltwinning die onder mensonterende omstandigheden plaatsvindt. Vaak uitgevoerd door kinderen. En wat te denken van de afgedankte accu’s. Waar gaan we die laten? Hoe komen we van de accu’s af op schone wijze? Vragen die nog geen pasklaar antwoord kennen.

Communicatie zorgt voor voorkeuren

Communicatie is een ijzersterk middel om voorkeuren te ontwikkelen bij het publiek. Dat lijkt ook gebeurd te zijn met de woorden elektrische auto en dieselauto. Echter, het is goed om goed geïnformeerd te blijven. Ja, oude dieselauto’s zijn vervuilend. Nee, nieuwe dieselauto’s zijn niet zo slecht als ons verteld wordt. Ja, elektrische auto’s zijn goed voor het milieu vanwege de lage uitstoot. Nee, de kobaltwinning en het thema afgedankte accu’s zijn nog niet opgelost. Framing is alles op dit moment in de (politieke) auto-industrie. Voor veel mensen is een elektrische auto nog niet te betalen. En dat terwijl er wel betaalbare, schone, dieselauto’s op de markt komen. Het zou goed zijn als daar ook meer aandacht voor komt.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Lazarus, R. S. (1991). Emotion & Adaptation. Oxford: Oxford University Press.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.