Een maand lang geen alcohol, 4 communicatietips om dat vol te houden

Alcohol gebruik en alcoholconsumptie

Het nieuwe jaar is net begonnen, tijd voor de goede voornemens. Voor veel mensen hoort daar een gezondere leefstijl bij. Bijvoorbeeld minder alcohol drinken. DryJanuary is inmiddels een begrip met het in Nederland equivalente IkPas. Het idee? De hele maand januari geen alcohol drinken. Het maakt je gezonder, je verliest lichaamsgewicht en je gaat beter slapen. Ideaal toch? Maar hoe hou je het vol? Hoe zorg je ervoor dat je dertig dagen lang van de alcohol afblijft? In dit artikel lees je hoe communicatietrucs je daarbij kunnen helpen.

Alcohol is schadelijk voor het lichaam

Ik hoef je niet uit te leggen dat alcohol niet goed voor je is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt onder andere dat je levensverwachting met anderhalf jaar stijgt wanneer je bijvoorbeeld 1,5 glas per dag drinkt in plaats van 3. Ook zorgt verminderde alcoholconsumptie voor een betere nachtrust, maakt het je fitter en word je scherper als het aankomt op het nemen van lastige beslissingen. Alles pleit dus voor minder alcohol, of helemaal geen alcohol in januari.

Niet drinken, best ingewikkeld

We leven in een maatschappij waar alcoholconsumptie bijna vanzelfsprekend is. Zijn we op een verjaardag of een borrel, dan hoort daar een biertje of wijntje bij. Net gesport? Dan hebben we een drankje verdiend. Vaak ontstaat dit ook door groepsdruk. Als iedereen om je heen drinkt, is het lastig om te weigeren. Daarnaast zie je ook op televisie of internet voortdurend reclames voor drank. Denk maar eens aan de sponsoring van Heineken bij de Formule 1 of andere biermerken tijdens het voetbal. Ook zie je alcohol volop in de supermarkt, niet afgeschermd, en worden er weinig maatregelen genomen om drankgebruik te reduceren. Waar dat bij roken wel het geval is. Kortom, minder drinken, ga er maar aan staan. Gelukkig zijn er communicatieve hulpmiddelen voor handen.

Tip 1: vermijd Peer pressure

Peer pressure is de druk van anderen om een bepaald gedrag uit te voeren (Forsyth, 2009). Probeer om die druk te vermijden, door in een vroeg stadium aan te geven dat jij niet drinkt. Niet halverwege een borrel als iemand vraagt of je iets wilt drinken. Maar juist van tevoren. En leg ook uit waarom je niet drinkt. Door anderen te vertellen dat jij niet drinkt, wordt het lastiger om later toch een drankje te nemen. Je kunt het naar jezelf niet verantwoorden, maar ook anderen zullen je aanspreken op dat ene biertje of wijntje.

Tip 2: stel niet te harde doelen

Een maand niet drinken doe je natuurlijk niet zomaar. Je wilt wel effect zien van jouw gedrag. Dat is logisch, maar sla er niet in door. Stel realistische doelen. Bijvoorbeeld een betere nachtrust. Wellicht niet heel concreet, maar als jij je na een maand niet drinken fitter voelt, zie je het effect. En wil je afvallen? Begin dan eens met een kilo in plaats van direct 5kg als doel te stellen. Belangrijk is dat je jouw doelen met anderen bespreekt. Zo kunnen zij na verloop van tijd vragen hoe je ervoor staat. Je creëert hiermee een extra stok achter de deur. En schrijf de doelen op. Daardoor voel je meer commitment om IkPas vol te houden (Sundie, Cialdini, Griskevicius & Kenrick, 2012).

Tip 3: zoek een voorbeeld dat je inspireert

Gebruik social media op een slimme manier bij IkPas. We zijn gevoelig voor het gedrag van onze idolen. Heb jij iemand die jou inspireert of die je graag volgt op social media? En doet diegene mee aan IkPas of Dry January? Dan kun je samen de uitdaging aangaan. Je trekt je op aan de leefstijl en het gedrag van de ander en past jouw eigen gedrag daarop aan. Zo heb je sneller het idee dat je het niet alleen aan het doen bent.

Tip 4: beloon jezelf – wederkerigheid

Voor wat hoort wat, wie kent de uitdrukking niet? Zo geldt het ook met een alcoholvrije maand. Een maand niet drinken is weliswaar goed voor je, maar is ook best een opgave. Daar mag best een beloning tegenover staan. Spreek met jezelf af wanneer je een beloning krijgt. Bijvoorbeeld een lekker middagje naar de Spa of een avondje uit eten. Twee weken niet drinken betekent een avondje uit, drie weken levert een dagje welness op en vier weken is een klein feestje, bijvoorbeeld. Op die manier maak je zelf slim gebruik van een bekende beïnvloedingstechniek: wederkerigheid.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Forsyth, D. R. (2009). Group dynamics. Belmont: Wadsworth/Cengage.

Sundie, J. M., Cialdini, R.B., Griskevicius, V. & Kenrick, D. T. (2012). The world’s (truly) oldest profession: Social influence in evolutionary perspective. Social Influence, 7, 134-153

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.