De taal van Biden, een analyse

de taal van biden

Als er niets geks meer gebeurt, is Joe Biden de nieuwe president van de Verenigde Staten van Amerika. De democraat mag de komende vier jaar proberen om een tot op het bot verdeeld land weer bij elkaar te brengen. Een close call is natuurlijk prachtig als het gaat om presidentsverkiezingen, aan de andere kant geeft het weer dat ongeveer de helft van alle Amerikanen niet achter Biden staat. Hoe gaat hij ervoor zorgen dat die grote groep zich toch achter hem gaat scharen? Taalgebruik kan daarbij helpen. Welke retoriek gebruikt Biden in zijn speech en hoe draagt dat bij aan de boodschap? Een analyse.

Overwinningsspeech Joe Biden

Voor deze analyse heb ik de overwinningsspeech van Biden erbij genomen, uitgesproken op zaterdagavond 7 november (Nederlandse tijd). Eerder schreef ik een artikel over de Taal van Trump. Wat je ook vindt van het beleid, met zijn taalgebruik bereikte de voormalige president een groot publiek. Lukt dat Joe Biden ook?

De taal van Biden: het wij-gevoel

Een klassieke truc uit de retoriek past Joe Biden goed toe: het wij-gevoel benadrukken. Hij richt zich daarbij zelfs specifiek tot de Republikeinen. ‘To make progress, we must stop treating our opponents as our enemy. We are not enemies. We are Americans’. Bijna aan het eind heeft de nieuwe president het ook over ‘A nation united’ en ‘A nation healed’. Daarnaast beginnen ontelbaar veel zinnen met ‘We’ en somt hij aan het begin van zijn speech op voor wie hij allemaal de president is. De democraten, de republikeinen, onafhankelijken en vervolgens volgen er nog 15(!) categorieën.

De taal van Biden: herhaling

Een andere klassieker uit de toolbox de retoriek is herhaling. En Joe Biden gebruikt dit met grote regelmaat. Volgens op ‘It’s time to put away the harsh rhetoric’ volgt een herhaling van vier acties. En even verderop heeft hij het over de strijd die geleverd moet worden, waarna er zes ‘battles’ worden opgesomd. Naar het einde toe kijkt Biden vooruit naar wat hij wil doen met Amerika. En er volgt vijfmaal een herhaling. Opvallend aan deze herhalingen is dat ze eigenlijk allemaal vrij lang zijn. Alleen op het einde zit een kortere herhaling: A nation united, a nation strengthened, a nation healed.

De taal van Biden: opsommingen

Kijk je naar de overwinningsspeech van Biden, dan komen er vele opsommingen in voor. De langste heb ik hierboven al genoemd. Hij noemt maar liefst 18 categorieën mensen waarvoor hij de president wil zijn. Opsommingsretoriek werkt vooral goed als je drie elementen gebruikt. Dat is namelijk wat mensen goed kunnen verwerken. Twee is te kort, vier is te lang. Hier gaat dat bijvoorbeeld goed: ‘The battle to restore decency, defend democracy, and give everybody in this country a fair shot.’ Even verderop zit ook een opsomming van drie elementen, die vervolgens flink wordt uitgebreid: repair economy, restore vitality or relish life’s most precious moments. Om aan dat laatste allerlei voorbeelden toe te voegen. Dat maakt de opsomming minder sterk als het gaat om retoriek.

De taal van Biden: veel korte zinnen

Net als Trump dat eerder deed, gebruikt ook Joe Biden veel korte zinnen om nadruk te leggen op accenten in zijn speech. En interessant: vooral naar het einde van de speech toe, worden de zinnen steeds korter. Slim gedaan, want hierdoor blijven de cruciale elementen uit de speech van Biden beter hangen bij het publiek. Vooral de afsluiting met ‘A nation united, a nation strengthened, a nation healed’, is sterk.

De taal van Biden: sterk ik-perspectief

Of het gebruikelijk is of niet, Joe Biden koos in zijn speech veelvuldig voor een ik-perspectief. Hij gaf voorbeelden uit zijn eigen leven en gaf los van het beleid dat hij voorstaat, ook aan hoe dingen zag voordat hij als presidentskandidaat aan de slag ging. Om naar het einde van de speech toe te eindigen met een door hem gekozen lied dat steun moest geven aan de Amerikaanse coronaslachtoffers. Biden stelde zich met het ik-perspectief kwetsbaar op en deed daarmee een handreiking naar het volk. Alsof hij wilde zeggen: ‘ik sta dichtbij jullie’.

Retoriek: soms geslaagd, soms te lang

De overwinningsspeech van Joe Biden zit qua retoriek aardig goed in elkaar. Een aantal klassiekers komen terug, waaronder herhaling en opsommingen. Soms zijn vooral de opsommingen en de herhalingen aan de lange kant, waardoor de boodschap minder blijft hangen, maar met andere retorische middelen herstelt hij dit. Bijvoorbeeld het inspelen op het wij-gevoel om een sterk verdeeld Amerika weer proberen samen te brengen. Op naar de inauguratiespeech om te zien of de nieuwe president de retorische toolkit verder opentrekt.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.