Aandacht voor het EK vrouwenvoetbal: hype of niet?

ek vrouwenvoetbal hypeHet EK voetbal voor vrouwen is in volle gang. In zeven speelsteden spelen de beste Europese voetbalsters om de Europese titel. Maar om nou te zeggen dat het echt leeft in het land. Je hoort weinig mensen over het toernooi praten, steden en straten zijn nauwelijks versierd en de bezetting van de stadions is, op wedstrijden van Oranje na, niet geweldig. Desondanks spreken de media van een hype rond het EK. Hoe kan dat en wat proberen de media hier te doen? Ik leg het je uit als communicatiespecialist.

Hype of flop?

We schrijven 12 juni van dit jaar. In het AD verschijnt een artikel over het EK vrouwenvoetbal waarin ingegaan wordt op de vraag hoe populair dit toernooi gaat worden. De titel is veelzeggend: ‘Hype of flop, het lijntje is flinterdun.’ Iets meer dan een maand later, op 20 juli, schrijft dezelfde krant ‘Oranjeleeuwinnen creëren hype.’ Toen ik dat las dacht ik vooral: zijn het de Oranjeleeuwinnen die de hype creëren of zijn het de media?

Hoge kijkcijfers

Natuurlijk is het fantastisch dat er maar liefst 2,1 miljoen mensen naar de openingswedstrijd van Oranje keken en nog eens 100.000 meer naar de tweede wedstrijd van het Nederlands elftal. Nooit eerder keken zoveel mensen naar een wedstrijd vrouwenvoetbal. In dat opzicht kun je stellen dat het toernooi leeft. Echter, als we kijken naar het grotere geheel, is er nog wel winst te boeken. Zonder daarbij de vergelijking te maken met het EK voor mannen, maar puur door te kijken naar de cijfers.

Wisselende bezoekersaantallen

De eerste wedstrijd van het toernooi, in stadion Galgenwaard, was uitverkocht. Bijna 25.000 toeschouwers keken naar de Oranjeleeuwinnen. Maar de tweede wedstrijd in datzelfde stadion, Engeland-Schotland, trok maar 5500 mensen. Nog een voorbeeld. Nederland speelde haar tweede groepswedstrijd op het Kasteel in Rotterdam. Uitverkocht met 10.000 verkochte kaarten. De eerste wedstrijd in datzelfde stadion, Italië-Rusland, trok nog geen 700 bezoekers. En dan heb ik het nog niet over de fanzones gehad die bedoeld zijn om de fans te vermaken.

Vrouwenvoetbal in opmars

Natuurlijk is het belangrijk om dit EK in perspectief te zien. Vrouwenvoetbal is nog niet zo groot en de opmars gaat gestaag, maar heeft tijd nodig. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor andere landen. Waardoor het ook weer niet gek is dat er niet veel fans uit andere landen naar Nederland komen voor dit toernooi. En vrouwenvoetbal is nog te klein in ons land om bijvoorbeeld bij een wedstrijd van IJsland of Portugal op de tribune te gaan zitten.

Is het EK vrouwenvoetbal een hype?

Toch spreken de media van een hype. Dat klinkt positief, maar de definitie van Van Dale stelt: ‘iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt.’ Dus de media proberen iets positiefs te creëren, maar zeggen eigenlijk zelf al dat het maar tijdelijk is en weinig voorstelt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. De schrijvende pers probeert het toernooi de aandacht te geven die het verdient, maar sla een willekeurige krant open en je ziet direct dat andere sportevenementen veel meer aandacht krijgen. Neem alleen al de Tour de France bijvoorbeeld.

Mooie kans

Het is goed dat Nederland het EK vrouwenvoetbal organiseert. Immers, het is de ideale manier om veel jonge meisjes in contact te brengen met voetbal. Daarnaast krijgen de vrouwen nu de kans om zich te laten zien aan het publiek en dit brengt de nodige aandacht met zich mee. En ten derde, de KNVB kan mooi tonen dat het organiseren van een groot evenement geen probleem is voor ons land. Allemaal positieve dingen aan het EK vrouwenvoetbal.

Weinig aandacht vrouwenvoetbal

Feit blijft echter dat ‘het toernooi leeft’ een beetje uit de lucht is gegrepen door de media. Alleen rond de wedstrijden van Nederland is er meer aandacht en zijn mensen even bezig met het EK vrouwenvoetbal, maar de overige dagen hoor je er vrijwel niets over. Het NOS achtuurjournaal besteedt bijvoorbeeld dagelijks aandacht aan de Tour, maar over het EK vrouwenvoetbal hoor je niets zolang Nederland niet speelt. Wedstrijden worden niet uitgezonden op NPO 1, 2 of 3, maar op een weggestopt kanaal NPO Sport (of online). Zelfs op de fanzones zouden eerst de wedstrijden niet te zien zijn als Oranje niet speelde. Gelukkig is dat nu veranderd.

Volksfeest?

De conclusie is dat de media wel hun best doen om er iets van te maken, maar dat ze uiteindelijk het EK vrouwenvoetbal ook weer niet de aandacht geven om het echt tot een volksfeest te maken. Het is vooral te hopen dat Oranje goed blijft presteren, dan zal het toernooi waarschijnlijk iets meer gaan leven. En dat zou mooi zijn, want de vrouwen op het EK leveren ook gewoon topsport!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.