Zo maak jij de goede voornemens tot een succes

Goede voornemens bereikenHet is 2018! Een nieuw jaar voor de boeg: nieuwe ronden, nieuwe kansen. De kans is groot dat jij voor dit jaar een aantal goede voornemens hebt opgesteld. En de kans is net zo groot dat die goede voornemens rond 1 februari alweer de prullenbak in kunnen. Mislukt. Hoe komt dat nou en hoe zorg je ervoor dat je dit jaar de goede voornemens wel tot een succes maakt? Ik leg het je uit als communicatiespecialist.

De meest voorkomende goede voornemens

Vraag 10 mensen om je heen naar hun goede voornemens en je krijgt waarschijnlijk minimaal één van de volgende antwoorden:

  • Gezonder eten
  • Minder roken
  • Minder drinken
  • Meer bewegen

Goede voornemens hebben vrijwel altijd betrekking op je eigen gezondheid. Immers, je wilt lekkerder in je vel zitten want dat geeft positieve energie. Opvallend is ook dat de goede voornemens vrijwel altijd betrekking hebben op jezelf. Je zou ook als goed voornemen kunnen hebben om de situatie van een ander fijner te maken. Maar daar lijken we in Nederland niet echt mee bezig rond Oud en Nieuw.

Het probleem met goede voornemens

Een verandering bewerkstelligen in gezondheidsgedrag is niet eenvoudig. Immers, je doet iets al maanden- of jarenlang en dan moet dat ineens op de schop. Neem gezonder eten. Je weet best wel of jouw eigen eetpatroon gezond is of niet. Maar desondanks laat je je af en toe toch nog eens flink gaan. Wetende dat dat niet slim is. Is het dan eenvoudig om deze incidenten uit je eigen gedrag te halen? Nee, dat is het niet. En dat komt waarschijnlijk omdat je niet weet hoe je moet beginnen (Maio, Verplanken, Manstead, Stroebe, Abraham, Sheeran & Conner, 2007).

Failing to get started

Beginnen met een gedragsverandering is lastig. Dit heeft drie oorzaken. Ten eerste vergeten mensen simpelweg om te starten met ander gedrag. Dat klinkt wat suf, maar is wetenschappelijk aangetoond. Ten tweede weten mensen op het moment dat ze denken aan bijvoorbeeld gezond eten, niet hoe ze dat daadwerkelijk moeten doen. Denk maar eens aan de menukaart in een restaurant. Weet jij het gezondste gerecht er tussenuit te halen? Een derde probleem bij het starten van een gedragsverandering is dat veel mensen direct resultaat willen zien. Terwijl het resultaat van een gedragsverandering vaak pas op de lange termijn zichtbaar wordt. En dat werkt zo demotiverend, dat je vaak niet eens je gedrag aanpast.

Getting derailed

Maar stel, je bent toch begonnen met je goede voornemens en bent lekker bezig. Dan schuilt er nog een ander gevaar: getting derailed. Oftewel, je houdt je goede voornemens niet vol en valt terug in je oude gedrag. Dit gebeurt vaak rond 1 februari, wanneer je doorkrijgt dat je consequent je nieuwe gedrag moet uitvoeren om resultaat te boeken. Of wanneer externe factoren van invloed zijn op jouw gedrag. Bijvoorbeeld als je gezonder wilt eten. Raak je dan rond 1 februari in de stress, dan ga je waarschijnlijk meer en ongezonder eten. Puur en alleen om de stress weg te nemen. Maar daarbij verlies je jouw goede voornemen om gezonder te eten uit het oog.

Hoe worden jouw goede voornemens dit jaar wel een succes?

Jij bent echt niet de enige die het moeilijk vindt om te starten met jouw goede voornemens. Probleem 1, het vergeten, kun je eenvoudig tackelen door om de dag een reminder in je telefoon te zetten. Zo word je telkens aan je goede voornemen herinnert, net zolang totdat je er echt mee begint. Probleem 2, je wilt je goede voornemen wel uitvoeren, maar weet niet hoe. Hierbij heb  je externe hulp nodig. In het zwembad waar ik kom, hangt bijvoorbeeld een kortingsactie voor een 25-badenkaart, alleen in januari. Dat klinkt als een goede deal en zorgt ervoor dat ik ook daadwerkelijk ga zwemmen. Op de menukaart van een restaurant zouden bijvoorbeeld de calorieën bij elk gerecht gezet kunnen worden. Zo zie je direct welke keus het gezondst is en kun je daar naar handelen. Probleem 3, resultaat op de lange termijn, is ook eenvoudig op te lossen. Stel jezelf maanddoelen, of eventueel tweewekelijks. Ga niet elke dag op de weegschaal staan, maar doe dit elke maand. En beloon jezelf eens als je een doel gehaald hebt. Gewoon met iets kleins. Zo blijft het leuk.

En nu nog volhouden

Om niet afgeleid te worden van jouw doelen, is het goed om samen met een ander jouw goede voornemens uit te voeren. Naar jezelf kun je van alles en nog wat uitleggen, maar naar een ander is dit een stuk moeilijker. De sociale druk om te moeten vertellen dat jouw voornemens niet gelukt zijn, is groot. Door samen gezonder te gaan eten, minder te gaan roken of meer te gaan bewegen is de kans kleiner dat je ‘derailed’ raakt. Succes!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Maio, R. G., Verplanken, B., Manstead, A. S. R., Stroebe, W., Abraham, C., Sheeran, P. & Conner, M. (2007). Social Psychological Factors in Lifestyle Change and Their Relevance to Policy. Social Issues and Policy Review, 1, pp. 99-137.

 

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.