Wat als de likes op social media niet meer zichtbaar zijn?

social media likes

Het populaire socialmediakanaal Instagram voert testen uit waarbij de likes op een post niet meer te zien zijn voor anderen. Alleen jijzelf kan dan nog zien hoeveel mensen jouw foto leuk vinden. Vanuit verschillende hoeken klinken geluiden dat dit grote gevolgen heeft voor social media. Waarom eigenlijk? Waarom zijn we zo gek op likes? Wat is het probleem als we die likes niet meer zien?

Wat gaat Instagram precies doen?

Code hunter Jane Manchun Wong ontdekte in april dat Instagram een nieuwe feature test. Het gaat om het kunnen weglaten van het aantal likes op een foto. Alleen degene die een foto heeft geplaatst, kan nog zien hoeveel likes de afbeelding heeft. Hiermee gaat het nog veel meer om wat je eigenlijk plaatst, in plaats van hoeveel likes iets krijgt. Deze test komt juist op het moment dat de Britse informatiewaakhond social media heeft gewaarschuwd. Volgens de waakhond draait het op de socials teveel om likes en streaks, wat kwalijke gevolgen heeft op de jongste gebruikers van de platforms. De vraag is natuurlijk: Wat betekent het voor Instagram als de likes op jouw foto niet meer te zien zijn voor anderen?

Waarom zit jij op social media?

Er zijn drie hoofdredenen waarom jij social media gebruikt. De eerste is de Fear of Missing Out. Als je niet op Facebook of Instagram zit, loop je de kans dat je dingen mist. En dit kan leiden tot een ongemakkelijk gevoel: je mist de boot (Przybylski, Murayama, De Haan en Gladwell, 2013). Daarnaast bestaat het gevaar van sociale exclusie als jij niet op social media zit. Stel dat al je vrienden voornamelijk contact hebben via Facebook, Snapchat en Instagram. Als jij dan als enige daar niet actief bent, ga je veel dingen missen en voel je je sociaal geïsoleerd. Maar de likes van Instagram wel of niet laten zien heeft met nog iets anders te maken.

Sociale bevestiging

Mensen hebben van nature de neiging om leuk gevonden te willen worden. We proberen ons altijd van onze beste kant te laten zien. Wanneer je iets op Instagram post, doe je dat waarschijnlijk niet alleen omdat je het zelf zo’n mooie foto vindt. Je wilt graag dat anderen die foto ook zien. En nog liever: dat anderen die foto leuk vinden. Heeft een foto maar weinig likes, dan voelt dat toch vervelend. Terwijl veel likes juist voldoening geeft: anderen vinden het leuk wat jij laat zien. En ze bevestigen daarmee dat jij leuke dingen doet.

Populariteit

Er speelt nog iets anders bij likes. Veel likes zegt vaak iets over populariteit. Iemand die populair is, haalt waarschijnlijk veel plusjes op bij de volgers. Tegelijkertijd werkt dit als een katalysator voor nog meer likes. Een bekend voorbeeld daarvan is het Instagram-ei. Deze foto ging viral en omdat zoveel mensen het al leuk vonden, gingen nog meer mensen het ook liken. Als jij veel likes op een foto krijgt, zien anderen dat ook. Dat zorgt weer voor meer plusjes bij een volgende foto, omdat je blijkbaar ‘populair’ bent.

Geen likes meer?

Maar wat als Instagram daadwerkelijk besluit om geen likes meer te laten zien aan anderen? Dan zie je alleen nog zelf hoeveel mensen jouw foto leuk vinden. Maar voor veel mensen op Instagram is het zichtbaar behalen van veel likes ook een belangrijk onderdeel van het foto’s posten. Hoe vaak zie je om je heen niet iemand die in een bijzondere pose een selfie maakt? Dat doe je niet omdat je even snel een foto op Instagram zet. Je wilt nu eenmaal dat anderen jouw foto leuk vinden en dat anderen zien dat jouw foto leuk gevonden wordt.

Een probleem?

Het is de vraag hoe gebruikers reageren als Instagram daadwerkelijk deze feature invoert. De kans is groot dat voor veel gebruikers de lol van het platform verdwijnt. Immers, het is niet meer zichtbaar voor de wereld hoe goed jouw foto scoort. Oké, je kunt het zelf nog zien, maar qua populariteit word je daar niet beter of gelukkiger van. Door de likes niet meer te laten zien, zou Instagram veel meer focussen op de kwaliteit van een afbeelding. De vraag is echter of het de gebruikers daarom gaat. De kans is groot van niet.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Przybylski, A. K., Murayama, K., De Haan, R. & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavorial correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29, 1841-1848.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.