Waarom jij nog lang niet uitgekeken bent op social media

inhaken social media

Het is inmiddels alweer zes jaar geleden dat socialmediaplatform Hyves ermee ophield. Op het hoogtepunt in 2010 had het platform meer dan 2 miljoen gebruikers in Nederland. Het stoppen van Hyves betekende zeker niet het einde van social media in ons land. Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat, TikTok, de keuze aan platforms is enorm. Hoe kan het dat er steeds nieuwe platforms bij komen en dat die netwerken ook weer groeien? Welke vormen van communicatie maken dat jij op social media actief blijft?

Facebook krimpt, de rest groeit

Begin dit jaar kwam naar buiten dat Facebook voor het eerst een daling liet zien in het aantal gebruikers in Nederland. Zes procent van alle gebruikers zegde zijn account op. Daar stond een flinke groei tegenover van Instagram en WhatsApp. Ook online prikbord Pinterest vertoont een behoorlijke groei en onder de jonge generatie komt TikTok nu op. Dit terwijl het platform Snapchat juist niet meer groeit. Hoe komt het dat socialmediagebruikers het ene platform zomaar opzij schuiven, terwijl ze wel actief willen blijven online?

Sociale verbondenheid

De belangrijkste reden waarom mensen op social media actief zijn is de sociale verbondenheid. In een tijd waarin we het grootste gedeelte van de dag online doorbrengen, zoeken we daar ook ons contact. Via social media staan we voortdurend in verbinding met anderen. Je post iets en anderen reageren daarop, wat een gevoel van verbondenheid geeft. Zeker als je jouw netwerk voortdurend uitbreidt, geeft dat een goed gevoel. Toch krimpt het aantal gebruikers van Facebook, bij uitstek het platform om te verbinden met anderen. Hoe kan dat?

Liking op social media

Mensen willen graag leuk gevonden worden. In het Engels heet dit liking. Wanneer je iets post op social media, doe je dat dan vooral voor jezelf of voor anderen om erop te reageren? De kans is groot dat je kiest voor de tweede optie. Facebook kampt al langer met inactieve gebruikers. Mensen die alleen lezen, maar niet liken of deelnemen aan posts. Wanneer jij iets plaatst op het platform, wordt er minder op gereageerd. En dus ga je op zoek naar een netwerk waar wel actief gereageerd wordt.

Instagram de ideale vervanger?

Tegenwoordig gaat alles snel en willen we voortdurend iets nieuws. Instagram en Snapchat sprongen goed in op de tekortkomingen van Facebook. Snelheid en beeld. Instagram is de afgelopen jaren flink gegroeid in Nederland en zit inmiddels op de 5 miljoen gebruikers. Als er een platform is waar liking een rol speelt, is het daar wel. Maar rond deze zomer heeft Instagram een belangrijke wijziging doorgevoerd. Waar je voorheen bij iedereen kon zien hoeveel likes een foto had, is dat nu niet meer zo. Alleen de plaatser zelf kan nog zien hoeveel een foto geliket is, de rest van de wereld ziet alleen dat ‘jij en anderen’ de foto leuk vonden. Hierdoor wordt het plaatsen van foto’s voor veel mensen minder aantrekkelijk, omdat het element ‘liking’ niet meer zichtbaar is voor anderen.

TikTok in opkomst

Inmiddels is de jongste generatie socialmediagebruikers al over op een ander platform: TikTok. TikTok maakt het mogelijk om aan bestaande video’s een draai te geven. Het gaat hier om co-creatie, vaak gepaard met humor en ironie. Die humor en ironie zijn de kracht van het platform. Het grijpt namelijk terug op een gevoel van verbondenheid met de mensen met wie je een video deelt. Bij humor in video’s refereer je vaak aan een groepsgenoot of iets wat je samen hebt meegemaakt. Die herkenbaarheid, gekoppeld aan een grappig filmpje helpt mee bij de populariteit van TikTok.

Gemene deler social media: challenges

Challenges zijn een andere belangrijke reden waarom socialmediaplatforms zo populair blijven. Wanneer er een challenge is waar al jouw vrienden aan deelnemen, wil jij niet de boot missen. Je wilt mee kunnen praten of mee kunnen doen aan een challenge. Zeker wanneer een dergelijke actie plaatsvindt op een voor jouw onbekend medium, ga je toch een kijkje nemen. Het resultaat: je blijft hangen op een platform, waardoor dat platform weer verder groeit. Een mooi voorbeeld is de recente Tetrischallenge. Ging de Icebucket challenge nog rond op Facebook, de Tetrischallenge was volledig op Instagram. Wellicht is de volgende actie weer op een nieuw platform.

Sociale verbondenheid & liking, we zijn nog lang niet uitgekeken

Net wanneer je denkt dat een platform in populariteit daalt, staat een volgend platform op. Simpelweg omdat we nu eenmaal met elkaar verbonden willen zijn. We willen contact hebben online en we willen leuk gevonden worden. Wanneer een nieuw netwerk daar slim op inspeelt, door het net weer anders aan te pakken, wordt dit zonder meer een succes. Instagram deed dit met veel beeldmateriaal, TikTok zet in op co-creatie en humor. En op die manier wordt er telkens weer een nieuw platform ontwikkeld voor onze socialmediabehoefte.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.