LinkedIn Stories: goede zet of niet?

linkedin stories

Social media zijn nog steeds ongekend populair. Uit onderzoek van Newcom Research blijkt dat 96% van alle Nederlanders actief is op minstens één kanaal. En actief betekent het medium ook echt gebruiken, niet alleen lezen. De platforms blijven zich daarom steeds ontwikkelen. Zo kwam het zakelijke netwerk LinkedIn afgelopen week met LinkedIn Stories, een vergelijkbare tool als stories op Instagram. Waarom kiest het zakelijke LinkedIn voor zo’n element? Waarom nu en wordt het een succes?

Social Media nog razend populair

Wie denkt dat social media anno 2020 wel hun beste tijd hebben gehad, heeft het mis. Sterker nog, bijna iedereen in Nederland, van jong tot oud, is wel actief op minstens één kanaal. WhatsApp wordt het meest gebruikt, gevolgd door Facebook en YouTube. Onder de zakelijke professionals is LinkedIn populair, TikTok is de nieuwe rage onder de jongere generatie en Instagram vult het gat tussen TikTok en Facebook. Een groot succes van Instagram is stories. Hiermee kun je snel jouw vrienden laten weten waar je mee bezig bent. Een story verdwijnt na 24 uur en is dan ook de ideale manier om tijdelijke dingen te vertellen. Bijzonder was dan ook de aankondiging dat LinkedIn nu ook stories gaat uitrollen.

social media 2020

LinkedIn Stories: werk is meer dan alleen werk

Stories is door LinkedIn geïntroduceerd als: werk is meer dan alleen werk. En dan hebben ze het vooral over het vieren van bijzondere mijlpalen binnen projecten of werkzaamheden. LinkedIn was en is bij uitstek een platform om te netwerken of om kennis over te dragen via artikelen, blogs of andere bijdragen. Het informele component was daarbij vaak afwezig of alleen ver op de achtergrond aanwezig. De algemene opvatting was altijd: privéleven op Facebook en Instagram, LinkedIn is voor zakelijke informatie.

Privé en werk kruipt naar elkaar toe

Met LinkedIn Stories probeert het platform de scheiding tussen werk en privé te laten vervagen. Door formele en informele boodschappen te mengen, wordt het mogelijk om iets meer van jezelf te laten zien. De mensen in je netwerk kennen jou waarschijnlijk als werkende professional, maar wellicht minder als de persoon achter die professional. Zoals LinkedIn het zelf verwoordt: ‘Werk is meer dan ‘aan het werk zijn’. We vieren prestaties en projecten, we praten over het nieuws en we vertellen collega’s over het leven dat zich niet op kantoor afspeelt.’

Slimme zet in deze tijd

Als iets herkenbaar is in coronatijd, is het wel dat privé en werk door elkaar lopen. Werktijden verschuiven, de kinderen zijn meer thuis dan normaal en we voeren overleggen vanuit slaapkamers, zolders of rommelhokken, aangezien we de werkplekken in huis moeten verdelen met elkaar. Dat LinkedIn juist nu Stories uitrolt is dan ook geen toeval. Nu dat we toch al wat meer de mens achter de collega te zien krijgen, is het een via Stories een uitgelezen kans om ook de rest van je netwerk meer van jezelf te laten zien.

Succesfactor 1: je eigen identiteit vormgeven

Online zijn we (onbewust) voortdurend bezig met het vormgeven van onze identiteit. We zijn zorgvuldig in wat we plaatsen op Facebook of Instagram. Tot op heden was LinkedIn niet direct het platform waar we onze eigen identiteit gemakkelijk konden vormgeven. Natuurlijk heb je je eigen profiel en kun je deelnemen aan discussies. Maar met Stories wordt het gemakkelijker om een kijkje in jouw wereld te geven. Je kunt wat meer van jezelf prijsgeven, laten zien waar je trots op bent, waar je eigenlijk echt mee bezig bent, wat je interesseert. Daarmee creëer je een extra stukje online identiteit.

Succesfactor 2: meer verbinding

Juist in een tijd dat we elkaar niet zoveel zien, zijn we op zoek naar verbinding. We kiezen daarbij weliswaar eerder voor tools als Zoom, Hangouts of Teams, vooral ingegeven door het feit dat we elkaar hiermee kunnen zien. Stories geeft ons de mogelijkheid om ook op LinkedIn die verbinding meer aan te gaan. In plaats van het alleen maar tekstueel bezig zijn, kunnen we nu ook op visueel vlak de verbinding zoeken.

Succesfactor 3: we kennen de functie

Stories is geen unieke vondst van LinkedIn. Zowel Facebook, Instagram als WhatsApp hebben vergelijkbare functies met ‘status’ of ‘stories’. Daarmee zou het voor LinkedIn een geval ‘13 in een dozijn’ kunnen worden. Echter, de praktijk leert dat we dit soort nieuwe elementen doorgaans omarmen. Juist de bekendheid van stories op andere platforms, maakt dat het op LinkedIn waarschijnlijk goed gaat werken. Te meer omdat het zakelijke netwerk ook draait om jezelf te presenteren aan de buitenwereld op professioneel vlak.

Ga jij LinkedIn Stories ook gebruiken?

De kans is groot dat je in je netwerk eerst even de kat uit de boom kijkt met LinkedIn stories. Maar in mijn eigen netwerk zag ik de eerste mensen er al gebruik van maken. En zodra steeds meer mensen deze tool gaan inzetten, ga je dit vanzelf ook doen. Jij wilt jouw netwerk toch ook laten zien hoe tof het is wat je aan het doen bent? Zeker als het gaat om activiteiten die te maken hebben met jouw eigen werkzaamheden.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.