Hoe versterk je als bedrijf eenvoudig de bedrijfsidentificatie?

Bedrijfsidentificatie werknemers

Afgelopen week las ik in het AD dat het Amsterdamse marketingbureau Brandfirm zijn werknemers ieder jaar drie tot vier weken op Bali laat werken. Grote kans dat de werknemers van dit bedrijf zich sterk verbonden voelen met de onderneming. Met als gevolg dat ze ambassadeurs van het bedrijf zijn en er dus graag over vertellen. Betere marketing is niet mogelijk. Maar niet elk bedrijf kan of wil een villa op Bali huren. Deze ondernemingen moeten op een andere manier werken aan de bedrijfsidentificatie van het personeel. Hoe kun je dat doen als onderneming?

Waarom is bedrijfsidentificatie belangrijk?

Je zou kunnen zeggen, het is vooral belangrijk dat je werknemers goed omgaan met klanten, de buitenwereld. Wat maakt het uit of ze zich verbonden voelen met je bedrijf? Ashforth, Harrison en Corley (2008) ontdekten dat werknemers zich minder onzeker voelen en ‘onderdeel van iets groters’ wanneer ze zich met hun bedrijf kunnen identificeren. Werkgevers zien loyalere werknemers, grotere tevredenheid, minder verloop en betere prestatie van het personeel bij een hoge mate van bedrijfsidentificatie (Haslam, 2001). Daarom is het het van belang voor beide partijen dat er gewerkt wordt aan de verbondenheid met het bedrijf.

Bedrijfsidentificatie: cognitief en affectief

Vanuit de wetenschap komen er twee ingewikkelde termen naar voren als het gaat om bedrijfsidentificatie. Vrijwel elk onderzoek heeft het over een cognitief en een affectief component. Met het eerste wordt bedoeld wat iemands zelfbeeld is met betrekking tot zijn rol binnen een bedrijf. Het affectieve component richt zich op de emotionele betrokkenheid van een werknemer met zijn werkgever. Het is belangrijk om in te spelen op beide componenten voor een hoge mate van bedrijfsidentificatie.

Interne communicatie

Als we het over bedrijfsidentificatie hebben, gaat het voornamelijk om interne communicatie. Met wat simpele ingrepen in de interne communicatie is het namelijk mogelijk om de werknemers meer betrokken te krijgen bij je bedrijf. Tanis & Beukeboom (2011) hebben onderzocht welke ingrepen je kunt toepassen en wat het effect is op het cognitieve en affectieve component.

Huisstijl in interne communicatie versterkt cognitieve component

Het lijkt een open deur, maar interne e-mails met het bedrijfslogo, de kleuren van het bedrijf en het standaard lettertype hebben effect. Ze versterken het cognitieve component van bedrijfsidentificatie van werknemers. Als werkgever kun je dus op eenvoudige wijze de betrokkenheid van je personeel omhoog krijgen, door altijd vast te houden aan je huisstijl. Zelfs als je even snel een memo wilt verspreiden.

Persoonlijke aandacht vergroot affectie

Daarnaast keken Tanis en Beukeboom hoe het affectieve component van bedrijfsidentificatie beïnvloed kon worden. De helft van de deelnemers kreeg een mail met persoonlijke aandacht, de andere helft zonder. De ‘persoonlijke mail’ bevatte de eigennaam van een werknemer en er werd geschreven ‘Dit betekent voor jou’. Bij de niet persoonlijke mail stond er ‘Beste werknemers’ en ‘Dit betekent voor de werknemers.’ De persoonlijke mail zorgde voor een significant positief effect op het affectieve component van bedrijfsidentificatie. Met andere woorden, door simpelweg een mail persoonlijk te maken, versterk je de binding van het personeel met je bedrijf.

Gratis ambassadeurs

Natuurlijk kun je nieuwe klanten binnenhalen met een flink marketingbudget. Maar het is toch veel fijner als je op de werkvloer ambassadeurs van je bedrijf hebt lopen? Loyale werknemers zijn enthousiast over hun bedrijf en vertellen er graag over. Bijvoorbeeld bij potentiële klanten, op verjaardagen, bij vrienden. En het mooiste is: dat is gewoon gratis reclame. Het loont dus de moeite om wat aandacht te besteden aan de interne communicatie.

Herhaling speelt een sleutelrol

Je mag er vanuit gaan dat iedere werknemer de huisstijl en het logo van je bedrijf wel kent. In de communicatie naar buiten zul je altijd werken met deze huisstijl. Maar juist door ook intern te hameren op de huisstijl, met logo en het juiste lettertype, gaan werknemers zich echt verbonden voelen met het bedrijf. Daarbij is het wel belangrijk dat je dit blijft herhalen. Net zolang totdat werknemers zich echt onderdeel gaan voelen van het grotere geheel. Met als resultaat dat ze niet alleen voor zichzelf werken, maar echt samen het bedrijf vooruit willen helpen. Zelfs als ze niet naar Bali mogen om te werken.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Ashforth, B. E., Harrisson, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34, 325–374.

Haslam, A. S. (2001). Psychology in organizations: The social identity approach. London: Sage.

Tanis, M. & Beukeboom, C. J. (2011). Organizational identification and the communication of identity: Effects of message characteristics on cognitive and affective identification. British Journal of Psychology, 1-8.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.