Hoe verschilt het social media gebruik tussen smartphones en computers?

Twitter social media

We delen tegenwoordig ons lief en leed met de wereld. Naar een festival? Even een tweet of Facebookbericht. Naar die langverwachte film? Weer een bericht. Vertraging met de trein? Slinger het de wereld maar in. We zijn niet langer gebonden aan onze computer om statusupdates op de social media te zetten, dankzij onze smartphone is het overal en altijd mogelijk geworden. Maar zijn er eigenlijk verschillen tussen de berichten die we sturen via onze smartphone of computer? En maakt het tijdstip nog wat uit? Ik zoek het voor je uit als communicatiespecialist.

Waarom gebruiken we social media?

De opkomst van de social media, bijvoorbeeld Twitter en Facebook, hebben voor velen van ons het leven flink veranderd. Vroeger belden we iemand op of gingen we gewoon even langs, tegenwoordig sturen we een tweet of een Facebookbericht. Het gebruik van Facebook komt voort uit de behoefte van sociale verbinding (we willen niet alleen zijn), competentie (laten zien wat je kunt) en autonomie (een eigen plekje hebben waar jij bepaalt). Voor Twitter is dit anders omdat je veel minder mogelijkheden hebt bij het creëren van een profiel. Twitter wordt voornamelijk gebruikt om te laten weten wat we aan het doen zijn (Naaman, Boase & Lai, 2010). En dan het liefst altijd en overal. Juist door te laten weten wat we aan het doen zijn, kunnen we een eigen identiteit uitdragen aan onze vrienden (en de rest van de wereld).

Social media via smartphone

In het begin van de social media, bijvoorbeeld toen Hyves nog bestond, waren er nog nauwelijks smartphones. Berichten of statusupdates werden verzonden via de computer of een laptop. Dat hield in dat we dus niets konden sturen als we niet achter de computer zaten. Nu is dat anders. Eind 2014 hadden 10 miljoen Nederlanders een smartphone. Tegelijkertijd zijn er ongeveer 9,4 miljoen mensen actief op Facebook en 2,8 miljoen gebruikers op Twitter. Die miljoenen gebruikers op Twitter en Facebook hebben natuurlijk de mogelijkheid om ook via hun smartphone berichten de wereld in te sturen. Maar verschillen die berichten ook van mededelingen die gedaan worden via een computer?

Social media via smartphone of computer

Feit is dat een smartphone ongeveer het persoonlijkste bezit is wat we hebben. Je kunt je smartphone volledig personaliseren en normaal gesproken zal niemand anders jouw smartphone in handen krijgen met jouw informatie. Chae en Kim (2003) ontdekten al dat het internetgebruik op mobiele apparaten (o.a. smartphones) een stuk intiemer was dan op computers, juist omdat we onze smartphone nooit zullen delen met een ander. Voor Murth, Bowman, Gross en McGarry (2015) was er voldoende aanleiding om eens onderzoek te doen naar het gebruik van social media op mobiele apparaten en web-based social media platforms (social media op de computer). Meer specifiek, ze keken naar het verschil in Twittergedrag.

Tweets van smartphones zijn egocentrischer

Een belangrijke bevinding van Murth et al. (2015) was dat tweets die verzonden zijn via smartphones egocentrischer zijn dan tweets die via de computer verstuurd zijn. Dit sluit aan bij het persoonlijke karakter van smartphones. Juist met ons ‘eigen’ apparaat zetten we meer intieme dingen op de social media. Interessant is dat het persoonlijke karakter van tweets gebonden is aan tijd. ’s Ochtends en ’s avonds zijn we flink persoonlijk, daartussenin een stuk minder. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat we op school en op het werk minder met onze smartphone bezig zijn.

Tweets via smartphones zijn negatiever

Een tweede belangrijke bevinding van Murth et al. (2015) was dat tweets verzonden van smartphones over het algemeen negatiever zijn dan tweets vanaf een computer. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat je met een smartphone veel sneller kunt reageren op een negatieve situatie en dat vaak impulsief op social media zet. Voordat je op een computer jouw negatieve gebeurtenis kan beschrijven, is het vaak al niet meer de moeite waard. Bijzonder was het resultaat dat voor beide media geldt dat de negativiteit de boventoon voert ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat. Blijkbaar hebben we op die tijdstippen van alles te klagen en delen we dat maar wat graag met de rest van de wereld.

Advies voor in de praktijk

Voor privégebruikers is het van belang om belangrijke updates te delen midden op de dag. Het sentiment van tweets is namelijk ’s ochtends en ’s avonds een stuk negatiever dan de rest van de dag, waardoor de kans groot is dat jouw idee of tweet direct wordt afgeserveerd. Juist midden op de dag is de stemming redelijk mild, waardoor anderen niet direct negatief zullen reageren.

Daarnaast is Twitter een uitstekend medium voor bedrijven om op te adverteren of om bedrijfsposts te delen. Wel moet daarbij rekening gehouden worden met de bevindingen uit het onderzoek van Murth et al. (2015). Adverteren in de mobiele app van Twitter heeft alleen zin als er ingespeeld wordt op persoonlijke behoeften. Het tweetgedrag is op smartphones namelijk egocentrisch en dus moeten advertenties op maat gemaakt worden.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Chae, M. & Kim, J. (2003). What’s so different about the mobile internet? Communications of the ACM, 46, 240-247.

Murthy, D., Bowman, S., Gross, A. J. & McGarry, M. (2015). Do we tweet differently from our mobile devices? A study of language differences on mobile and web-based twitter platforms. Journal of Communication, 65, 816-837.

Naarman, M., Boase, J. & Lai, C. H. (2010). Is it really about me? Message content in social awareness streams. Paper gepresenteerd tijdens het ACM congres 2010, Savannah, GA.

 

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.