Goede voornemens volhouden: zo doe je dat

Goede voornemens volhouden

Het is weer de tijd van het jaar van de goede voornemens. We spreken met onszelf af wat we allemaal beter gaan doen. Stoppen met roken, minder alcohol drinken, meer bewegen. Voor veel mensen zijn de goede voornemens ieder jaar hetzelfde. En voor net zoveel mensen gaat het na ongeveer een maandje mis en vallen ze terug in oude gewoontes. Hoe komt dat? Belangrijker nog, hoe voorkom je dat? Na het lezen van deze blog is de kans een stuk groter dat jij de goede voornemens gaat volhouden dit jaar.

Twee grote problemen met goede voornemens

Het bedenken van goede voornemens is een echte nieuwjaarstraditie. Waar je natuurlijk elke dag van het jaar ‘opnieuw’ zou kunnen beginnen, is 1 januari voor veel mensen een mooie aanzet om het anders te gaan doen. Natuurlijk wil iedereen zo gezond mogelijk leven, maar in de praktijk blijkt dat niet veel mensen de goede voornemens volhouden. Een probleem is vaak failing to get started. Het lukt je simpelweg niet om te beginnen met jouw gezondere leefgedrag. Een tweede probleem is getting derailed. Je bent wel begonnen, maar raakt al snel ‘van het juiste spoor af’. Bijvoorbeeld omdat de verleiding naar je oude gedrag te groot is. Als je deze twee problemen tackelt, ben je al een heel eind met je goede voornemens.

Commitment

De vraag is natuurlijk hoe je dat doet. Gelukkig zijn er volop manieren, vanuit de communicatie en psychologie, die jou helpen bij het volhouden van je goede voornemens. Belangrijk is commitment. Dat houdt in dat je jezelf ergens aan verbindt en dat je een volgende stap gemakkelijker uitvoert daardoor (Sundie, Cialdini, Griskevicius & Kenrick, 2012). Noteer de afspraken met jezelf op papier, hang ze ergens op of zet ze in je telefoon. Herinner jezelf telkens aan die afspraken, zodat je weet wat je moet doen.

Autoriteit

Het kan geen kwaad om een autoriteit te volgen voor het volhouden van je goede voornemens. Een autoriteit is iemand waar je tegen op kijkt of die een expert is op bepaald gebied. Zie je jouw voorbeeld extra sporten, minder drinken of helemaal niet meer roken, dan wil jij dat gedrag vanzelf ook uitvoeren. Je trekt je als het ware op aan de ander en gaat mee in zijn of haar gezondere leefgedrag. Het fijne hiervan is ook nog eens dat je op de hoogte blijft van je voorbeeld of idool.

Maak gebruik van externe hulp

Een volgende tip om je goede voornemens vol te houden is gebruikmaken van externe hulp. Je hoeft niet op zoek naar een maatschappelijk helper, er zijn andere vormen van externe hulp. Neem sportscholen of zwembaden. Zij hebben in januari altijd voordelige acties. Worstel jij met het starten met je voornemens, dan is zo’n aanbieding een fijne manier om daadwerkelijk te beginnen. En ga je uit eten? Kies voor een restaurant waar de calorieën per gerecht genoemd staan. Dan zie je zelf welk gerecht het beste past bij jouw goede voornemens.

Leg jezelf niet te strakke deadlines op

De tips in deze blog helpen jouw bij het volhouden van je goede voornemens, mits je jezelf niet te strakke deadlines oplegt. De reden waarom veel mensen al snel stoppen met hun nieuwe leefgedrag, is dat resultaat uitblijft. Ga jij vandaag meer bewegen, dan ben je niet volgende week 10kg afgevallen. Ga je vandaag gezonder eten, dan voel je je niet morgen al beter. Houd bij goede voornemens de lange termijn in gedachten. Maak subdoelen, die realistisch zijn. Wil jij 5 kg afvallen? Begin dan eens met 1kg per maand. Haal je dat, dan motiveert dat natuurlijk om door te gaan.

Vergeet jezelf niet te belonen

Het voordeel van je voornemens delen met anderen, is dat zij complimenten kunnen maken over jouw gezondheidsgedrag. Maar als deze complimenten achterwege blijven, is er geen reden tot paniek. Vergeet vooral jezelf niet te belonen. Heb jij net een lekkere workout gedaan, dan mag je best eens een chocolaatje. En heb je al twee maanden geen wijn gedronken, dan mag een wijntje best een keer. Op deze manier houd je het voor jezelf ook gemakkelijk en ben je eerder geneigd door te gaan met je goede voornemens. Succes!

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Sundie, J. M., Cialdini, R.B., Griskevicius, V. & Kenrick, D. T. (2012). The world’s (truly) oldest profession: Social influence in evolutionary perspective. Social Influence, 7, 134-153

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.