Entertainment Education & Product Placement, hoe ook jij wordt beïnvloed

Product placementAnno 2015 kijken we allemaal een substantieel deel van de dag naar de televisie of naar films. We volgen onze favoriete series, we kijken voetbal of we zien de nieuwste kaskrakers. Zowel in de bioscoop als op televisie worden we om de oren geslagen met reclames. Voor films of tussen programma’s door, maar ook in de programma’s en films zelf. We worden eigenlijk voortdurend beïnvloed. Bijvoorbeeld om reclame te maken (product placement), maar ook om je wat bij te brengen (Entertainment Education). Ik leg je in dit stuk marketingcommunicatie uit hoe ook jij beïnvloed wordt door het kijken van televisie en films.

Entertainment Education

Als communicatiespecialist ga ik het eerst hebben over Entertainment Education. Hierbij ga ik uit van de definitie van Fossard (2005): ‘Commanding the attention of the audience while encouraging their growth and development.’ Of vrij vertaald: de aandacht van het publiek grijpen om hen wat bij te brengen en te laten ontwikkelen. Entertainment Education is een krachtige manier om jouw houding ten opzichte van heftige onderwerpen te laten veranderen of om jou over onderwerpen na te laten denken. Ik zal twee recente voorbeelden bespreken.

Het onderstaande videofragment komt uit de jeugdserie ‘Spangas’. Personage Meral kreeg afgelopen najaar in de serie botkanker. Natuurlijk was dit in het echt niet het geval, maar de makers van de serie gebruikten het programma om kinderen in aanraking te brengen met het heftige onderwerp kanker. Via identificatie met de persoon Meral worden emoties opgeroepen en raken de kijkers betrokken bij het onderwerp (Hoeken & Sinkeldam, 2014). Eenmaal in het verhaal gezogen, kunnen de makers de kijkers op een fictieve manier leren wat er allemaal komt kijken bij een erge ziekte.

Entertainment Education vindt niet alleen plaats bij kinderseries, ook in GTST komt het voor. Afgelopen seizoen overleed het karakter Bianca aan de ziekte ALS. Kijkers kregen een inkijkje in hoe heftig een ziekte kan zijn en wat het allemaal met jou en je familie doet. Via Entertainment Education kunnen heftige onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt, iets wat vaak lastig is bij medische onderwerpen zoals ziektes. Het doel is natuurlijk dat jij anders tegen deze ziektes aan gaat kijken, dat je weet wat je moet doen, hoe je kunt helpen en wat een ziekte inhoudt.

Product Placement

Naast voor het bespreekbaar maken van heftige onderwerpen worden televisie en film ook gebruikt voor reclame. De meest bekende vorm hiervan is ‘Product Placement’. Bij Product Placement wordt er op een subtiele wijze reclame gemaakt voor een bepaald merk. Vaak wordt deze manier van reclame maken ook wel sluikreclame genoemd. Het gaat er bij Public Placement niet om dat een merk uitgebreid in beeld komt, het is meer gericht op details. Zo dronk James Bond in Skyfall bijvoorbeeld Heineken bier. Iets waar de bierproducent grof geld voor had betaald, maar volgens henzelf was het de investering dubbel en dwars waard.

En rijdt diezelfde James Bond niet al jarenlang rond in een Aston Martin? Ook een vorm van Product Placement. Deze slimme marketingtechniek werkt omdat kijkers van een film of een serie zich vaak identificeren met de hoofdpersoon. Wat die hoofdpersoon doet wordt gezien als goed en dus willen de kijkers hetzelfde. Grote merken als Heineken en Ray-Ban zweren bij het succes van Product Placement en stellen dat onder de doelgroep van gesponsorde series of films de consumptie van hun producten flink is toegenomen.

Product Placement en sponsoring

Overigens is Product Placement iets anders dan het sponsoren van een programma. ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door’ is niet wat onder Product Placement wordt verstaan. De laatstgenoemde tactiek is het subtiel in beeld brengen van een merk, zonder er verder veel aandacht aan te besteden. Het sponsoren van een programma is natuurlijk een heel ander verhaal en veel minder subtiel.

Beïnvloeding op televisie

Uiteindelijk worden we allemaal beïnvloed op televisie, zonder dat we het zelf doorhebben. Soms dient het een serieus doel (Entertainment Education) en soms is het pure reclame (Product Placement). Entertainment Education zorgt ervoor dat jouw houding ten opzichte van heftige medische onderwerpen wordt veranderd en Product Placement brengt jou in contact met merken, bewust of onbewust. De laatstgenoemde marketingtechniek heeft bijvoorbeeld ook te maken met Brand Awareness. Een merk dat regelmatig onder de aandacht wordt gebracht, valt uiteindelijk eerder op wanneer jij door de supermarkt loopt (omdat je het herkent).

Wat kun je als consument doen tegen de beïnvloeding via films of televisie? Eerlijk gezegd niet zoveel. Marketeers weten ook wel dat het een uitgelezen mogelijkheid is om in één keer een groot publiek aan te spreken. Immers, als Tom Cruise een Ray-Ban zonnebril draagt, dan wil een groot deel van zijn fans ook zo’n bril. Je kunt natuurlijk geen films of televisie meer kijken, maar dat is niet echt een reële optie. Wat je wel kunt doen, is met dit artikel in je achterhoofd, jezelf realiseren wat de bedoeling is van James Bond die Heineken drinkt of een GTST-acteur die Lays chips eet. Kies vooral voor wat jezelf lekker en mooi vindt en kies minder op basis van wat een bekend acteur doet.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Fossard, De Esta(2005). Writing and producing Radio Dramas. New Delhi: Sage Publications.

Hoeken, H. & Sinkeldam, J. (2014). The role of identification and perception of just outcome in evoking emotions in narrative persuasion. Journal of Communication, 64, 935 – 955.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.

2 gedachten over “Entertainment Education & Product Placement, hoe ook jij wordt beïnvloed

Reacties zijn gesloten.