Diesels zijn vervuilend, toch? Hoe framing het beeld bepaalt.

diesel framing

Waar denk jij aan bij het woord diesel? Schone lucht of vervuiling? Wel of niet toestaan in de grote steden? Waarschijnlijk denk je bij een dieselauto aan een vervuilende wagen die slecht is voor het milieu. Maar is dat wel terecht? Zijn dieselauto’s wel zo vervuilend als de overheid ons wil doen geloven? Of speelt hier framing een rol en is de berichtgeving meer een lobby voor elektrische auto’s? In ieder geval gaat het hier om een sterk staaltje communicatie.

Diesels zijn vervuilend, toch?

Volgens de autoriteiten zijn dieselauto’s een probleem voor het milieu en de volksgezondheid. Dat heeft te maken met de NOx-emissie van deze auto’s. NOx staat voor schadelijke stikstof. Teveel NOx-emissie kan leiden tot een vroeg begin van astma, longaandoeningen, hartaandoeningen en dementie. Als het dus zo is dat dieselauto’s flink vervuilend zijn, is het logisch dat de overheid er vanaf wil. Maar wat nou als de autofabrikanten een oplossing hebben gevonden voor minder NOx-emissie bij dieselauto’s?

De maatregelen tegen dieselauto’s

Inmiddels is al voorgesteld dat de verkoop van benzine- en dieselauto’s in 2040 wordt verboden. Daarnaast mogen diesels een aantal steden van Europa niet meer in. De accijnzen op dieselvoertuigen worden hoger en er komen extra parkeer- en rijtarieven voor dieselbezitters in sommige Europese steden. Kortom: het rijden van een dieselauto wordt flink ontmoedigd. Prima, want ze zijn vervuilend. Of?

Nieuwe dieselauto’s blijken niet zo vervuilend

De Duitse ANWB, ADAC, heeft afgelopen maand 13 nieuwe dieselauto’s getest op NOx-emissie. Wettelijk gezien mogen sinds 1 september nieuwe geregistreerde dieselauto’s niet meer dan 80mg/km NOx uitstoten. De ADAC toonde aan dat alle nieuwe dieselauto’s ruim onder die norm blijven. Sterker nog, de nieuwe Mercedes-Benz C220d met dieselmotor stoot helemaal geen NOx uit. En de BMW 520d Touring en Open Astra 1,6 stoten slechts één milligram NOx per kilometer uit. Bijna niets dus.

En benzineauto’s dan?

TNO deed vorig jaar onderzoek naar vervuilende benzineauto’s. In Nederland rijden ongeveer 1,9 miljoen voertuigen rond met een kilometerstand boven de 160.000. Boven deze grens bestaan er geen wettelijke eisen meer voor de werking van schoonmaaktechnologie. Echter, TNO ontdekte dat juist deze auto’s gigantisch vervuilend zijn. Bij twee van de twaalf auto’s werd een NOx-emissie gevonden van ongeveer 1100mg/km! TNO verwacht dan ook dat na 2020 benzineauto’s de belangrijkste bron van stikstofoxiden in het verkeer worden.

Framing

Het lijkt erop dat we met framing te maken hebben als het gaat om dieselauto’s. Framing is een techniek om het publiek een bepaalde richting in te sturen door bepaald woordgebruik of een bepaald perspectief te gebruiken. Vaak wordt framing ingezet om bepaalde emoties op te roepen bij een onderwerp (Lazarus, 1991). In het geval van dieselauto’s is de algehele tendens dat diesel slecht is en dat we er zo snel mogelijk vanaf moeten. In zekere zin geldt dat wel voor de oudere dieselauto’s, maar de nieuwe modellen zijn helemaal niet zo vervuilend. Alle toekomstige maatregelen tegen dieselauto’s zijn dus op z’n minst opmerkelijk. Zeker als een grote groep benzineauto’s die vervuilender zijn, met rust worden gelaten.

Dieselindustrie heeft een flinke knauw gehad

Inmiddels heeft de communicatie rond dieselauto’s geleid tot een flinke aderlating voor de auto-industrie. Er zijn flink wat banen verloren gegaan en voor consumenten met een dieselauto is de inruilwaarde flink lager geworden. En dat terwijl juist de dieselsector steeds schoner begint te worden. Natuurlijk is geen NOx-emissie beter dan een beetje uitstoot, maar het negatieve beeld rond dieselauto’s lijkt overtrokken. Zeker als het gaat om nieuwe modellen.

Een mooi voorbeeld van framing

Dit is een mooi voorbeeld van de kracht van framing. Als je vaak genoeg het woord diesel blijft koppelen aan vervuilend en vies, sta je niet meer open voor een andere waarheid. Met als resultaat dat je zelfs schone diesels als vuil gaat bestempelen. En daardoor koop jij liever geen diesel meer. De communicatie rond dieselauto’s lijkt dus vooral een flinke lobby voor elektrische auto’s te zijn.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Lazarus, R. S. (1991). Emotion & Adaptation. Oxford: Oxford University Press.

Marc Wessels

Ik heb Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd met een specialisatie in bedrijfscommunicatie. Ik verzorgde eerder de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en werk tegenwoordig als communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.

One thought to “Diesels zijn vervuilend, toch? Hoe framing het beeld bepaalt.”

Reacties zijn gesloten.