Brand awareness vergroten, hoe krijg je dat voor elkaar?

Brand awareness cocaBrand awareness, in het Nederlands merkbekendheid, is één van de belangrijkste begrippen als we het hebben over marketing- en bedrijfscommunicatie. Immers, hoe kan iemand iets van je kopen als hij je niet kent? Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw merk bekend wordt bij de juiste doelgroep? En op welke manieren kun je de brand awareness vergroten? Ik leg het je uit in dit stuk bedrijfscommunicatie.

Brand awareness en consideration set

Alle grote merken verschijnen voortdurend op televisie, je ziet ze op festivals, ze sponsoren sportwedstrijden etc. Dat lijkt op het eerste gezicht weggegooid geld, maar dat is het zeker niet. Natuurlijk is de kans klein dat jij na het zien van een commercial van Heineken direct naar de winkel rent om een flesje Heineken te kopen. Maar wat ze wel bereiken is dat je het merk in je achterhoofd hebt wanneer jij moet beslissen welk bier je gaat kopen. Adverteren draagt bij aan brand awareness omdat een merk eerst een plekje moet veroveren in jouw consideration set, de merken waaruit je gaat kiezen.

Merkbekendheid belangrijker dan prijs en kwaliteit

Daarvoor is het belangrijk dat jij de doelgroep kent en de doelgroep jou kent. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is nog knap ingewikkeld. Zeker wanneer je een nieuwe speler op de markt bent. Een onderzoek van Macdonald en Sharp (2000) laat namelijk zien dat consumenten eerder kiezen voor het bekende merk dan voor een onbekend merk. En daarbij is bekendheid belangrijker dan factoren als prijs en kwaliteit. Als nieuw merk zul je dus eerst merkbekendheid (brand awareness) moeten genereren om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Geef dus geen korting, stunt niet met prijzen, maar investeer in zichtbaarheid. Sponsor evenementen waar jouw doelgroep te vinden is, geef gadgets weg aan je doelgroep, zorg dat je zichtbaar bent.

Brand awareness: liking

Daarnaast moet je als merk leuk gevonden worden. Leuke merken worden sneller bekend, omdat mensen onderling over jou gaan praten. Entertain je publiek. Dit is niet eenvoudig, aangezien er ook binnen jouw doelgroep grote onderlinge verschillen aanwezig zijn. Wat de een leuk vindt, vindt de ander wellicht niets. Toch is het goed om leuke acties te organiseren om de brand awareness te vergroten. Doe eens iets wat zeker opvalt, en ook nog bij het merk past.

Gebruik social media

Social media zijn daarvoor het ideale platform. Op media als Facebook, Twitter en LinkedIn kun je in korte tijd een grote schare fans creëren als merk. En dat zorgt dus voor meer brand awareness. Met een uitgekiend contentplan van foto’s, berichten en video’s kun je jouw merk uitstekend presenteren. Social media zijn dan ook niet meer weg te denken uit de bedrijfscommunicatie. Bijkomend voordeel van social media is dat het een mooi platform biedt voor mond-tot-mond reclame. Geef kleine bites aan het publiek waarover gepraat kan worden. Hierdoor hoef je zelf minder te doen en ontstaat er vanzelf een buzz.

Wow-experience vergroot brand awareness

Als startend of onbekend merk is het daarnaast belangrijk dat je uitstekende service verleent. Nou is dat voor bekende merken ook het geval, maar die hoeven hun plekje op de markt niet meer te veroveren. Met een waanzinnige ervaring kun je mooi opklimmen op de merkenladder van de consument. Geef je publiek een wow-experience, doe net even wat meer dat wat het publiek verwacht. Toen Coolblue opkwam, deden ze dit heel veel. Even een persoonlijk kaartje met een gelukswens, een soepele retourservice, persoonlijke aandacht tijdens het bestelproces. Het lijken kleine dingen, maar de consument waardeert dit enorm. Voor een bedrijf ben jij één van de velen, maar jij vindt dat je een unieke behandeling verdient. Als je dit als bedrijf ook weet te geven, ben je uitstekend bezig.

Eerst klantenonderzoek, dan brand awareness

Brand awareness is de sleutel tot succes en kan op meerdere manieren bereikt worden. In dit artikel heb ik een aantal manieren uiteengezet die eenvoudig te realiseren zijn voor elk bedrijf. Maar ik wil er wel bij zeggen dat ik al een stap heb overgeslagen. Bij marketing- en bedrijfscommunicatie is een klantenonderzoek namelijk de eerste stap. Wie wil je bereiken? Wat is de doelgroep van jouw bedrijf? Op welke media zijn jouw klanten actief? Cruciale vragen bij het uitstippelen van je brand awareness strategie.

Product placement

Een onderdeel van brand awareness dat ik hier buiten beschouwing heb gelaten is product placement. Ik schreef eerder over product placement en hoe Heineken dit aanpakt. Deze vorm van het creëren van brand awareness is uiterst effectief, maar wel minder geschikt voor kleine of beginnende merken. Immers, zij werken vaak met kleine budgetten waardoor er met andere middelen gewerkt moet worden. Desondanks kun je wel proberen om lokaal product placement toe te passen. Bijvoorbeeld op een lokale radio- of televisiezender.

Meer weten over dit onderwerp of andere artikelen op deze site? Stuur me een mail.

Bronnen

Macdonald, E. & Sharp, B. (2000). Brand awareness effects on consumer decision making for a common, repeat purchase product: a replication. Journal of Business Research, 48, 5-15.

Marc Wessels

Ik ben begonnen met de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de VU in Amsterdam. Om me meer te verdiepen in bedrijfscommunicatie heb ik de gelijknamige master gevolgd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar heb ik ook mijn vaardigheden op het gebied van online communicatie en crisiscommunicatie ontwikkeld. Ik verzorg nu de marketingcommunicatie van het Taalcentrum-VU en op deze blog vertaal ik als communicatiespecialist interessante en aansprekende communicatieonderwerpen van de theorie naar de praktijk.

Een gedachte over “Brand awareness vergroten, hoe krijg je dat voor elkaar?

Reacties zijn gesloten.